17.8.2023

Tutkimus paljastaa tyypillisen onnettomuuden sähköpotkulaudalla – pää edellä tonttiin

DEKRA, VSR, Zweirad

Saksalainen Dekra tutki sähköpotkulautaonnettomuuksia. Pää on erityisesti vaarassa sähköpotkulaudalla kaaduttaessa.

Sähköpotkulautojen määrä liikenteessä ja niiden merkitys kulkuvälineenä kasvaa koko ajan. Samalla niiden määrä ja osuus onnettomuustilastoissa kasvaa. Esimerkiksi Saksassa poliisi kirjasi vuonna 2022 yhteensä 8 260 henkilövahinkoon johtanutta sähköpotkulautaonnettomuutta. Niissä onnettomuuksissa 11 ihmistä ja yli 1 200 loukkaantui vakavasti.

Sähköpotkulautailijan pää on erityisessä vaarassa sähköskootterionnettomuuksissa. Tällaiseen tutkimustulokseen tuli Dekran Accident Researchin sekä kaksi yliopistoa yhteistutkimuksessa.

Saksalainen Dekra tunnetaan autojen katsastuspalveluiden lisäksi maailman johtavista testaus-, tarkastus- ja sertifiointialan asiantuntijaorganisaatioista.

Dekra kehitti sähköpotkulautojen onnettomuuksia simuloivan mallin yhdessä ranskalaisen Marseillen Université Gustave Eiffelin ja Kanadalaisen Montréalin École de technologie supérieure -yliopiston tutkijoiden kanssa.

– Projekti keskittyi tämän mallin validointiin Dekra-törmäystestin perusteella, Andreas Schäuble, Dekra Accident Researchin biomekaniikan asiantuntija kertoo.

– Tässä tutkimuksessa sähköpotkulauta törmäsi jalkakäytävään – joka on yleinen onnettomuusskenaario todellisuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polkupyöräkypärä suojaisi todennäköisesti

Tutkijoiden simulaatiossa tutkittiin yli 160 yksittäistä törmäysskenaariota, jotka erosivat muun muassa alkunopeuden, törmäyskulman ja reunakiveyden suhteen sekä sähköpotkulaudalla ajavan henkilön koon suhteen.

Tutkijoiden tavoitteena oli oppia myös lisää törmäyskinematiikasta – mitä ihmiskeholle oikein tapahtuu iskun aikana ja sen jälkeen.

– Tämän perusteella vamman todennäköisyys voidaan sitten mitata, Dekran asiantuntija Andreas Schäuble sanoo.

Tutkimuksen ensimmäinen tulos oli dramaattinen: tutkituissa skenaarioissa, kuten kaatumisissa, sähköpotkulautailijan pää on erityisen vaarassa – lähes kaikissa tapauksissa sähköpotkulautailija törmäsi pää edellä maahan törmäyksen aiheuttaen aivotärähdyksen vaaran.

Peräti yhdeksänkymmentä prosenttia testatuista tapauksista osoitti, että sähköpotkulaudan törmäyksessä on vakavan tai erittäin vakavan päävamman riski.

Testissä käytetyt törmäysnopeudet olivat myös samaa luokkaa, kun millä arvoilla pyöräilykypäriä testataan.

– Ensinnäkin tämä viittaa siihen, että pyöräilykypärä voisi suojata tehokkaasti päätä ja joko estää tai lieventää vammoja suurimmassa osassa tutkituista sähköpotkulautaskenaarioista, Andreas Schäuble sanoo.

Tutkimustulos on myös lähtökohta jatkotutkimukselle. Tutkimuksen tehneet laitokset ovat suorittaneet toisen sarjan törmäystestejä selvittääkseen pyöräilykypärän suojaavaa vaikutusta sähköpotkulautaonnettomuuksissa. Arvioinnit ovat parhaillaan käynnissä, ja ne on tarkoitus julkaista ennen vuoden loppua.

Lähde ja kuva: Dekra