19.5.2022 Liikenne Tutkimus: pyöräilijä samaistuu pyöräilijään, autoilija autoilijaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyöräilijät arvioivat toiset pyöräilijät suotuisammin kuin moottoriajoneuvon kuljettajat arvioivat pyöräilijät. Saman tienkäyttäjäryhmän jäsenet nähdään usein lempeämmässä valossa kuin eri ryhmiin kuuluvat. On pyöräilijöitä ja on autoilijoita. Liikenteessä ihmisillä on erilaisia rooleja, vahvempia tai miedompia. Rooli liikenteessä voi olla yhdentekevä tai se voi muodostua identiteetiksi, jossa tunnetaan vahvaa kuuluvuutta tiettyyn tienkäyttäjäryhmään.Sosiaalinen identiteetti on henkilön minäkäsitys, joka perustuu ryhmään kuulumiselle. Se ei ainoastaan vaikuta näkemyksiimme ryhmän jäsenistä ja sen ulkopuolisista, vaan se myös ohjaa ryhmien välistä käyttäytymistä.Vaikutukset käyttäytymiseen voivat olla myönteisiä tai kielteisiä.Ihmiset ovat liikenteessä myös eri aikoina eri rooleissa. Moni myös liikkuu monipuolisesti: välillä autoilleen, välillä, kävellen tai pyöräillen, välillä joukkoliikennettä käyttäen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten näemme muut liikenteessä?Ihmisen identiteetti liikenteessä vaikuttaa myös siihen, millaisessa valossa näemme muihin ryhmiin kuuluvat tienkäyttäjät, kiteyttää tuore tutkimus.Sosiaalisten identiteettien vaikutusta käyttäytymiseen on tutkittu tiuhaan, mutta tutkimustietoa siitä, miten liikenteessä omaksutut tienkäyttäjäroolit vaikuttavat käyttäytymiseen, on kaivattu lisää.Tuoreessa tutkimuksessa tutkijat Igor Radun ja Jenni Radun tarkastelevat suomalaisten tienkäyttäjäidentiteettejä ja näiden välisiä suhteita kahden esimerkkiryhmän kautta.– Jokainen meistä on lähes päivittäin liikenteessä jossain roolissa. Meitä kiinnosti kysymys siitä, milloin kulkutavasta tulee identiteetti ja miten se vaikuttaa käyttäytymiseen liikenteessä, tutkimuksen vastuututkija Igor Radun kiteyttää.Pyöräilijöitä ja autoilijoitaTulosten perusteella yleisimmät tienkäyttäjäidentiteetit Suomessa ovat tällä hetkellä: henkilöautonkuljettaja (60,7 %), jalankulkija (55,8 %), henkilöauton matkustaja (31,3 %), pyöräilijä (30,6 %) ja julkisen liikenteen käyttäjä (24,1 %).Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti moottoriajoneuvon kuljettajiin ja pyöräilijöihin.Tutkimuksessa valintaa perustellaan seuraavasti: ”Moottoriajoneuvojen kuljettajat ja pyöräilijät ovat kaksi ryhmää, jotka ovat liikenteessä aktiivisia ja saattavat joutua ristiriitatilanteisiin keskenään. Voi myös olettaa, että heillä olisi vahvemmat tienkäyttäjäidentiteetit kuin jalankulkijoilla ja julkisen liikenteen käyttäjillä. Mediassa, erityisesti sosiaalisessa mediassa, käydyt kuumentuneet keskustelut nostavat myös nämä kaksi tienkäyttäjäryhmää esille.”Vastaajat luokiteltiin pääasiassa moottoriajoneuvon kuljettajiksi (45,3 %), pääasiassa pyöräilijöiksi (11,4 %), molemmiksi (19,2 %) tai ei kummaksikaan (24 %).Luokittelun jälkeen tutkimuksessa arvioitiin, mikä vaikutus tienkäyttäjäidentiteetillä on tyypillisiin pyöräilijään ja autoilijaan liittyviin käsityksiin, muista tienkäyttäjistä ärsyyntymiseen sekä liikenneturvallisuuteen ja liikennepolitiikkaan liittyviin näkemyksiin.Me ja muutTutkimus osoittaa, että ihminen samaistuu varsin vahvasti oman liikkujaryhmäänsä ja näkee liikenneympäristön ja siinä käyttäytymisen tämän viitekehyksen kautta.– Tulokset osoittavat, että saman tienkäyttäjäryhmän jäsenet nähdään usein lempeämmässä valossa kuin eri ryhmiin kuuluvat. Tienkäyttäjäidentiteetti saattaa vaikuttaa myös käyttäytymiseen liikenteessä sekä havainnoinnin että konfliktien osalta, Radun toteaa.Tulokset kertovat, että pyöräilijät arvioivat toiset pyöräilijät suotuisammin kuin moottoriajoneuvon kuljettajat arvioivat pyöräilijät. Kaikki neljä identiteettiryhmää arvioi tyypillisen pyöräilijän liikennesääntöjen tuntemuksen heikommaksi kuin tyypillisen autoilijan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitkä liikkujaryhmät ärsyttävät?Moottoriajoneuvon kuljettajat ärsyyntyivät muista autoilijoista ja pyöräilijöistä enemmän kuin muut ryhmät.– Liikennepolitiikkaan ja -turvallisuuteen liittyvissä väittämissä pyöräilijöiden ja autoilijoiden näkemykset olivat useimmiten kauimpana toisistaan. Tämä viittaa siihen, että tienkäyttäjäidentiteetti vaikuttaa myös näkemyksiimme liikenteestä ja sen ihannetilasta, Radun pohtii.Tutkijasta olisi tärkeätä, ettei vahvasta tienkäyttäjäidentiteetistä huolimatta, lietsottaisi eri tienkäyttäjäryhmien välistä vastakkainasettelua.– Se, miten puhumme liikenteestä vaikuttaa osaltaan tähän. Niin virkamiesten, median, tutkijoiden kuin etujärjestöjen tulisi kiinnittää viestiessään huomiota siihen, etteivät lisäisi mahdollisia erilaisista tienkäyttäjäryhmistä nousevia ennakkoluuloja ja stereotyyppejä – ja siten myös mahdollisia konflikteja, Radun tähdentää.Tutkijan mukaan liikenteessäkin on muistettava, että siellä liikkuvat ihmiset, eivät identiteetit tai tietyt tienkäyttäjäroolit. Näin tutkimus tehtiin Radunien tutkimus perustui kyselyaineistoon, joka kerättiin keväällä 2021 edustavalta otokselta (N=1 018) 15-vuotiaita ja sitä vanhempia suomalaisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana vakuutusyhtiö LähiTapiolan Arjen katsaus –kyselyä. Tutkimus on osa liikennepsykologian dosentti Igor Radunin viisivuotista tutkimusprojektia. Projekti on saanut taloudellista tukea useilta organisaatioilta ja säätiöltä. Tutkimuksen tekijät: Igor Radun, liikennepsykologian dosentti, Helsingin yliopisto ja Jenni Radun, ympäristöpsykologian tutkija, Turun ammattikorkeakoulu. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Igor Radun, Jenni Radun: Identiteetit tieliikenteessä (Liikenneturvan selvityksiä 1/2021) Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 29.10.2024 Liikenneturvallisuus Varovaisuutta pysäkillä ja liikenteessä – isojen autojen katveet haltuun 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 25.10.2024 Autoilu Talven nopeusrajoitukset käyttöön 29.10. mennessä 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa