5.4.2018

Tuulilasien rikkoutumisen sesonkiaika on nyt – tarkkana ohituksissa ja perjantaisin

Yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista sattuu Ifin tilastojen mukaan maalis- ja huhtikuussa. Tuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko.

Kevään sulattamat tiet ovat myrkkyä tuulilaseille, tai pikemminkin sulamisen yhteydessä sesonkiriesoiksi tiedetyt irtokivet ja -nastat.

Ifin kokoamien vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kevään vahinkopiikki jatkuu yleensä toukokuulle eli siihen asti, kunnes viimeisetkin tiet on puhdistettu hiekoituskivistä. Suhteessa autojen määrään tuulilasivahinkoja sattuu useimmin Espoossa, Kotkassa, Vantaalla ja Tampereella.

– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Tuulilaseja rikkoutuu erityisesti ohitustilanteissa. Ohittaessa olisikin kohteliasta huomioida, että jättää riittävästi väliä ohitettavaan autoon eikä lennätä sen tuulilasiin esimerkiksi moottoritien keskikaistalta palatessaan hiekoituskiviä tai irronneita nastoja, kertoo laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen Ifistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korvataan kaskosta

Tuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Viime vuonna If korvasi Suomessa kaikkiaan yli 30 000 lasinkorjausta ja -vaihtoa. Yhtiön korvaamien vahinkojen määrä kasvoi edelleen vuodesta 2016.

– Rikkoutunut tuulilasi on aina turvallisuusriski. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta, Varke-Lipponen muistuttaa.

Uusien autojen riesa

Lasivahinkojen määrä jatkaa kasvuaan erityisesti siksi, että tuulilasi särkyy useimmin uusissa, alle kolme vuotta vanhoissa autossa. Nykyaikaiset tuulilasit ovat vakuutusyhtiön mukaan muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Ifin näkemys on se, että jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään.

– Jos tuulilasissa oleva iskemä on kahden euron kolikkoa pienempi, se voidaan yleensä korjata. Tätä isompi iskemä puolestaan vaatii todennäköisesti lasin vaihdon. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa, Solja Varke-Lipponen kertoo.

Korjaaminen ei ole välttämättä kallista

Iskemän korjaaminen tuulilasista ei ole yleensä kallista, mutta tuulilasin vaihtamisen kustannukset vaihtelevat paljon eri autojen välillä.

– Tyypillisesti henkilöauton tuulilasin vaihto maksaa noin 700 euroa. Kuitenkin etenkin uusissa autoissa lämmitettävän ja esimerkiksi sade- ja valotunnistimella varustetun tuulilasin vaihto maksaa yleensä yli 1000 euroa. Kannattaakin tarkistaa, onko omalla autolla kaskovakuutus, joka sisältää lasiturvan, Solja Varke-Lipponen neuvoo.

Ifissä lasiturva on ylivoimaisesti suosituin kaskovakuutukseen otettava lisäturva, joka hankitaan jo lähes jokaiseen uuteen henkilöautoon.

Lähde: If Kuvitus: Moottorin arkisto/ Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat