5.4.2018 Liikenne Tuulilasien rikkoutumisen sesonkiaika on nyt – tarkkana ohituksissa ja perjantaisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista sattuu Ifin tilastojen mukaan maalis- ja huhtikuussa. Tuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Kevään sulattamat tiet ovat myrkkyä tuulilaseille, tai pikemminkin sulamisen yhteydessä sesonkiriesoiksi tiedetyt irtokivet ja -nastat.Ifin kokoamien vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kevään vahinkopiikki jatkuu yleensä toukokuulle eli siihen asti, kunnes viimeisetkin tiet on puhdistettu hiekoituskivistä. Suhteessa autojen määrään tuulilasivahinkoja sattuu useimmin Espoossa, Kotkassa, Vantaalla ja Tampereella.– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Tuulilaseja rikkoutuu erityisesti ohitustilanteissa. Ohittaessa olisikin kohteliasta huomioida, että jättää riittävästi väliä ohitettavaan autoon eikä lennätä sen tuulilasiin esimerkiksi moottoritien keskikaistalta palatessaan hiekoituskiviä tai irronneita nastoja, kertoo laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen Ifistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorvataan kaskostaTuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Viime vuonna If korvasi Suomessa kaikkiaan yli 30 000 lasinkorjausta ja -vaihtoa. Yhtiön korvaamien vahinkojen määrä kasvoi edelleen vuodesta 2016.– Rikkoutunut tuulilasi on aina turvallisuusriski. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta, Varke-Lipponen muistuttaa.Uusien autojen riesaLasivahinkojen määrä jatkaa kasvuaan erityisesti siksi, että tuulilasi särkyy useimmin uusissa, alle kolme vuotta vanhoissa autossa. Nykyaikaiset tuulilasit ovat vakuutusyhtiön mukaan muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Ifin näkemys on se, että jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään.– Jos tuulilasissa oleva iskemä on kahden euron kolikkoa pienempi, se voidaan yleensä korjata. Tätä isompi iskemä puolestaan vaatii todennäköisesti lasin vaihdon. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa, Solja Varke-Lipponen kertoo.Korjaaminen ei ole välttämättä kallistaIskemän korjaaminen tuulilasista ei ole yleensä kallista, mutta tuulilasin vaihtamisen kustannukset vaihtelevat paljon eri autojen välillä.– Tyypillisesti henkilöauton tuulilasin vaihto maksaa noin 700 euroa. Kuitenkin etenkin uusissa autoissa lämmitettävän ja esimerkiksi sade- ja valotunnistimella varustetun tuulilasin vaihto maksaa yleensä yli 1000 euroa. Kannattaakin tarkistaa, onko omalla autolla kaskovakuutus, joka sisältää lasiturvan, Solja Varke-Lipponen neuvoo.Ifissä lasiturva on ylivoimaisesti suosituin kaskovakuutukseen otettava lisäturva, joka hankitaan jo lähes jokaiseen uuteen henkilöautoon.Lähde: If Kuvitus: Moottorin arkisto/ Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 25.9.2024 Liikenne Toimi näin, jos sähköpotkulaudalla sattuu kolari 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa