27.2.2023 Liikenne Tuulilasit säröytyvät juuri nyt – näin vältät kiveniskemiä ja rahanmenoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevät on kovaa aikaa autojen tuulilaseille. Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan tuulilasit rikkoutuvat todennäköisimmin huhtikuussa ja lauantaisin! Kevät kuivaa tiet ja ajamisesta tulee sohjossa tarpomista tai jäisillä pinnoilla liukastelua nautittavampaa. Kevät tuo myös haasteita, etenkin tuulilaseille.Autojen tuulilasien kannalta ilkeitä ovat edestä ajavan renkaiden alta tuulilasiin sinkoutuvat irtokivet tai nastat.Tuulilasit ovat erityisen kovilla huhtikuussa, paljastuu vakuutusyhtiö Ifin tilastoista. Yhtiöstä kerrotaan, että tuulilasivahingot alkavat tyypillisesti yleistyä maaliskuussa teiden sulaessa, mutta suurin rikkoutumispiikki osuu huhtikuulle. Ja sekin käy ilmi, että lauantai on viikonpäivistä vahinkoalttein. Lasivahinkoja sattuu useimmiten paljon ajaville sekä nopeilla ja ruuhkaisilla väylillä liikkuville.Ifin autovahinkotilastojen perusteella vuoden aikana tuulilasivahinko sattuu keskimäärin joka kahdeksannelle autoilijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiveniskemät aiheuttavat halkeamiaYli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan, kerrotaan Ifistä.Etenkin uusien autojen tuulilasit ovat vaarassa, sillä nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.– Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verta iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin, Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo.Hän korostaa, että vaurio kannattaa korjauttaa pikimmiten.– Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään merkittävää osaa kantavasta korirakenteesta.Kalliita korjauksiaYhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Roseliuksen mukaan uudemmissa autoissa tuulilasin vaihto voi maksaa jopa toista tuhatta euroa. Lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien anturien uudelleenkalibroinnista.LähiTapiola-vakuutusyhtiön korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo muistuttaa pitämään huolta auton tuulilasin kunnosta – se on tärkeätä turvallisuuden näkökulmasta.– Vanhemmissakin autoissa on tärkeää pitää huolta tuulilasin kunnosta. Etenkin näin keväällä, kun aurinko paistaa matalalta, voi kuljettajan näkökenttään osuva särö tai naarmu häikäistä tai haitata näkyvyyttä.Autoliiton asiantuntija: turvaväli ehkäiseeAuton tuulilasia voi varjella pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin.– Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää.Vesalainen suosittelee hankkimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjauta heti, säästä rahaaVesalainen muistuttaa, että tuulilasin halkeamilta voi usein välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Moni autoilija, etenkin uudemmilla autoilla ajava, on hankkinut tuulilasivakuutuksen, joiden omavastuut vaihtelevat.– Yleensä on niin, että enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin.Hajonnut tuulilasi aiheuttaa näkemäriskin ja voi myös olla syy hylkäävän päätöksen katsastuksessa.– Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkeli on julkaistu alun perin maaliskuussa 2021. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta