27.2.2023 Liikenne Tuulilasit säröytyvät juuri nyt – näin vältät kiveniskemiä ja rahanmenoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevät on kovaa aikaa autojen tuulilaseille. Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan tuulilasit rikkoutuvat todennäköisimmin huhtikuussa ja lauantaisin! Kevät kuivaa tiet ja ajamisesta tulee sohjossa tarpomista tai jäisillä pinnoilla liukastelua nautittavampaa. Kevät tuo myös haasteita, etenkin tuulilaseille.Autojen tuulilasien kannalta ilkeitä ovat edestä ajavan renkaiden alta tuulilasiin sinkoutuvat irtokivet tai nastat.Tuulilasit ovat erityisen kovilla huhtikuussa, paljastuu vakuutusyhtiö Ifin tilastoista. Yhtiöstä kerrotaan, että tuulilasivahingot alkavat tyypillisesti yleistyä maaliskuussa teiden sulaessa, mutta suurin rikkoutumispiikki osuu huhtikuulle. Ja sekin käy ilmi, että lauantai on viikonpäivistä vahinkoalttein. Lasivahinkoja sattuu useimmiten paljon ajaville sekä nopeilla ja ruuhkaisilla väylillä liikkuville.Ifin autovahinkotilastojen perusteella vuoden aikana tuulilasivahinko sattuu keskimäärin joka kahdeksannelle autoilijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiveniskemät aiheuttavat halkeamiaYli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan, kerrotaan Ifistä.Etenkin uusien autojen tuulilasit ovat vaarassa, sillä nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.– Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verta iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin, Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo.Hän korostaa, että vaurio kannattaa korjauttaa pikimmiten.– Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään merkittävää osaa kantavasta korirakenteesta.Kalliita korjauksiaYhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Roseliuksen mukaan uudemmissa autoissa tuulilasin vaihto voi maksaa jopa toista tuhatta euroa. Lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien anturien uudelleenkalibroinnista.LähiTapiola-vakuutusyhtiön korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo muistuttaa pitämään huolta auton tuulilasin kunnosta – se on tärkeätä turvallisuuden näkökulmasta.– Vanhemmissakin autoissa on tärkeää pitää huolta tuulilasin kunnosta. Etenkin näin keväällä, kun aurinko paistaa matalalta, voi kuljettajan näkökenttään osuva särö tai naarmu häikäistä tai haitata näkyvyyttä.Autoliiton asiantuntija: turvaväli ehkäiseeAuton tuulilasia voi varjella pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin.– Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää.Vesalainen suosittelee hankkimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjauta heti, säästä rahaaVesalainen muistuttaa, että tuulilasin halkeamilta voi usein välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Moni autoilija, etenkin uudemmilla autoilla ajava, on hankkinut tuulilasivakuutuksen, joiden omavastuut vaihtelevat.– Yleensä on niin, että enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin.Hajonnut tuulilasi aiheuttaa näkemäriskin ja voi myös olla syy hylkäävän päätöksen katsastuksessa.– Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkeli on julkaistu alun perin maaliskuussa 2021. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen