7.3.2022

TÜV-katsastukset: Liki joka viides hyötyajoneuvo hylätään

TÜV katsastus viat Volkswagen VW Transporter
Volkswagen Transporter

Saksan suurimman katsastustoimijan tuorein raportti paljastaa, että pakettiautojen luokassa vähiten vikoja oli Volkswagenin Transporter-, Caddy- ja Amarok-malleissa.

Saksassa hyötyajoneuvojen eli paketti- ja kuorma-autojen hylkäysmäärät ovat kääntyneet kasvuun edellisten vuosien hyvän kehityksen asemesta. Hylkäysmäärien kasvu paljastuu tuoreimmasta hyötyajoneuvojen TÜV-raportista. Lähes joka viidennessä hyötyajoneuvossa on merkittävä tai vaarallinen, hylkäykseen ja jälkitarkastukseen johtava vika.

Pakettiautojen ryhmässä Volkswagenin Transporter ja Caddy ovat malleina 3–4-vuotiaiden parhaita, Fiat Ducato ja Opel Combo heikoimpia. 7–8-vuotiaiden ryhmässä Volkswagen Caddy ja Transporter ovat parhaat, Renault Trafic ja Opel Vivaro heikoimmat. Volkswagen Amarok on avolavapakettiautojen paras.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pandemia kasvatti kuljetustarpeita

Koronapandemia on lisännyt pakettikuljetusten määrää, mikä on osasyynä hyötyajoneuvojen kunnon heikkenemiseen. Ostoksia on tehty verkossa entistä enemmän ja tilattujen tavaroiden kuriirikuljetukset noutopisteisiin tai koteihin ovat kasvaneet huimasti.

Kalusto on ollut kovilla: kuormat ovat olleet entistä suurempia, joskus ajetaan ylikuormia ja aikataulut ovat kireitä, mikä on osaltaan aiheuttanut kiireen keskellä viiveitä määräaikaishuoltojen ja korjausten teettämisten aikatauluihin. Hyötyajoneuvojen TÜV-raportti käsittää 1,95 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa.

Lähes joka viidennessä hyötyajoneuvossa (19,6 prosenttia) on merkittävä tai vaarallinen, hylkäykseen ja jälkitarkastukseen johtava vika, kun kaikki ikäryhmät otetaan huomioon. Vuoden 2021 raportissa hylkäysprosentti nousi 0,3 prosenttiyksikköä korkeammaksi kuin edellisessä, vuoden 2019 raportissa.

Yli 3,4 miljoonaa ajoneuvoa

Saksassa on rekisteröity yli 3,4 miljoonaa hyötyajoneuvoa. Suurin osa niistä – hiukan vajaa 2,9 miljoonaa – on pakettiautoja, joiden kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia. Näissä ajoneuvoissa (esimerkiksi Ford Transit, Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter ja Renault Trafic) on isojen vikojen osuus noussut melkoisesti. Pakettiautoista hylättiin keskimäärin 20,3 prosenttia.

Vanhemmassa ikäryhmässä Renault Trafic jäi porukan jumboksi.

7–8-vuotiaista pakettiautoista hylätään yli neljännes, 27,9 prosenttia, kasvua 2,2 prosenttiyksikköä. 7–8-vuotiailla pakettiautoilla on ajettu keskimäärin 128 000 kilometriä. Vertailun vuoksi mainittakoon, että vastaavan ikäisistä henkilöautoista hylätään 14,7 prosenttia ja niiden keskimääräinen ajomäärä on 92 000 km.

Voimalinjan öljyvuotoja

7–8-vuotiaiden pakettiautojen yleisimmät merkittävät viat liittyvät takavalojen ongelmiin (12,7 %) sekä voimalinjan öljyvuotoihin (5,9 %). Vuodot turmelevat ympäristöä ja aiheuttavat palovaaran.

Kolmanneksi suurin merkittävien vikojen kohde ovat akselistot ja pyöräntuenta (5,4 %). Nämä viat johtuvat pääasiassa autojen käyttäjien huolimattomuudesta ja määräaikaishuoltojen laiminlyönneistä.

Saksan pakettiautojen (kokonaismassa enintään 3 500 kg) kanta on kasvanut vuoden 2010 yhdestä miljoonasta nykyiseen 2,88 miljoonaan autoon. Pakettiautot muodostavat valtaosan (88 prosenttia) Saksan hyötyajoneuvokannasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaaralliset viat esille

Ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastuksessa määriteltiin vaaralliset viat -ryhmä.

Noin 10 000 hyötyajoneuvoa täytyi viedä välittömästi korjaamoon loppuun kuluneiden tai muutoin rikkinäisten jarrulevyjen, vuotavien jarruletkujen tai vaarallisesti kuluneiden renkaiden vuoksi. Näiden turvallisuuteen vaikuttavien osien viat olivat niin merkittävät, että autojen ei sallittu olla liikenteessä viikkokaupalla korjausta ja jälkitarkastusta odottamassa.

Lisäksi noin 1 300 hyötyajoneuvoa oli täysin liikennekelvottomassa kunnossa, joten ne joutuivat totaaliseen ajokieltoon. Niillä ei saa ajaa liikenteessä lainkaan ennen korjausta. Esimerkiksi rungon tai muiden kantavien osien vakavat ruostevauriot (puhkiruostuminen) sekä turvallisuuteen merkittävästi vaikuttavien laitteiden, kuten jarrujen ja ohjauslaitteiden vakavat viat aiheuttavat ajokiellon.

Kevyiden kuorma-autojen ryhmässä (3,5–7,5 tonnia) merkittävien ja vaarallisten vikojen osuus nousi kaikki ikäryhmät mukaan laskien 0,5 prosenttiyksikköä 18,5 prosenttiin. Keskiraskaiden kuorma-autojen ryhmässä (7,5–18 tonnia) merkittävien ja vaarallisten vikojen osuus pysyi 19,5 prosentissa kuten edellisessä raportissa. Raskaat (yli 18 tonnia) kuorma-autot menestyivät heikosti, niistä hylättiin 19,9 prosenttia, kasvua 0,2 prosenttiyksikköä. Raskaat kuorma-autot ovat kovassa käytössä ja niillä ajetaan suuria kuormia ja runsaasti kilometrejä, viisivuotiaina mittarilukema on keskimäärin 395 000 km.

TÜV katsastus vika viat luotettavuus Fiat Ducato
Fiat Ducato jää nuorimman ikäryhmän viimeiseksi.

Valovikoja eniten

Hyötyajoneuvojen kaikissa paino- ja ikäluokissa yleisimmät isot viat liittyvät valolaitteisiin. Vanhempien ikäryhmien hyötyajoneuvoissa on runsaasti jarruvikoja. Myös moottorin, vaihteiston ja vetopyörästön öljyvuodot ovat yleisiä vikoja, mikä kielii ajoneuvojen puutteellisesta huollosta.

Leasing yleistyy

Hyötyajoneuvojen leasing on yleistynyt. Osassa yrityksiä leasing -autojen kunto rapistuu, koska kukaan ei tunnu oikein olevan vastuussa autojen määräaikaishuolloista ja vikojen korjauttamisesta ajoissa. Osa leasing -palautukseen tulevista autoista on heikossa kunnossa 3–5 vuoden leasing-sopimuksen jälkeen. Pihit yritykset kuvittelevat saavansa taloudellista etua, vaikka varmaan auton vuokraksi antanut leasingyritys perii lisäkuluja auton heikosta kunnosta palautettaessa.

Ajokaluston huono hoito ja siitä aiheutuvat tekniset viat muodostavat suuren liikenneturvallisuusriskin. Määräaikaiskatsastus on tärkeätä liikenneturvallisuustyötä: Katsastuksen ansiosta heikkokuntoisten ajoneuvojen viat määrätään korjattavaksi tai ajoneuvo poistettavaksi liikenteestä. Merkittävät ja vaaralliset viat voivat aiheuttaa merkittävää haittaa ympäristölle ja liikenneturvallisuudelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia avustimia

Nopea tekninen kehitys on tuonut hyötyajoneuvoihinkin lukuisia uusia avustimia (esimerkiksi kaistavahti, kaistallapitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, katvealueavustin, hätäjarrutusavustin, alkolukko, joiden toimintaa ei nykyisessä määräaikaiskatsastuksessa pystytä lainkaan tarkistamaan.

Tulevaisuudessa TÜV:n aikomuksena on myös näiden turvallisuuden kannalta tärkeiden avustimien toiminnan testaaminen. Se tulee olemaan erittäin haasteellista, koska on tarkistettava sekä niiden ohjelmisto (Software) että laitteisto (Hardware). Avustimet voivat parantaa turvallisuutta vain silloin kun ne toimivat kunnolla.

TÜV (Technischer Überwachungs Verein) on Saksan suurin katsastusorganisaatio. Hyötyajoneuvojen TÜV -raportti käsittää 1,95 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa.

Volkswagen Caddy TÜV katsastus viat tilasto vika luotettavuus
Myös VW Caddy pärjäsi ikäryhmissä hyvin.

3–4-vuotiaat pakettiautot

(listassa vain suosituimmat Saksassa)

Malli, keskimääräinen ajomäärä km, hylkäys %

  • Volkswagen Transporter (85 000) (10,3)
  • Volkswagen Caddy (73 000) (10,4)
  • Ford Transit Custom (84 000) (12,4)
  • Mercedes-Benz Vito (98 000) (12,5)
  • Volkswagen Crafter (88 000) (13,4)
  • Ford Transit/Tourneo Courier (63 000) (13,5)
  • Ford Transit/Tourneo Connect (81 000) (13,6)
  • Mercedes-Benz Sprinter (108 000) (13,9)
  • Renault Kangoo (65 000) (14,2)
  • Renault Trafic (78 000) (14,3)
  • Citroën Berlingo (84 000) (14,5)
  • Citroën Jumpy (75 000) (15,5)
  • Opel Vivaro (79 000) (15,9)
  • Dacia Dokker (60 000) (16,5)
  • Opel Movano (81 000) (16,5)
  • Peugeot Partner (71 000) (16,7)
  • Renault Master (82 000) (16,7)
  • Citroën Jumper (88 000) (17,0)
  • Mercedes-Benz Citan (72 000) (17,1)
  • Peugeot Boxer (89 000) (17,7)
  • Fiat Doblò Cargo (86 000) (18,0)
  • Opel Combo (79 000) (18,1)
  • Fiat Ducato (107 000) (20,1)

3–4-vuotiaat avolavapakettiautot

Malli, keskimääräinen ajomäärä km, hylkäys %

  • Volkswagen Amarok (72 000) (9,2)
  • Mitsubishi L200 (65 000) (10,1)
  • Nissan Navara (70 000) (12,4)
  • Ford Ranger (67 000) (12,7)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

7–8-vuotiaat pakettiautot

Malli, keskimääräinen ajomäärä km, hylkäys %

  • Volkswagen Caddy (128 000) (20,8)
  • Volkswagen Transporter (139 000) (24,3)
  • Citroën Berlingo (123 000) (26,9)
  • Opel Movano (146 000) (27,8)
  • Volkswagen Crafter (149 000) (28,9)
  • Fiat Doblò Cargo (123 000) (29,3)
  • Mercedes-Benz Vito (156 000) (29,6)
  • Renault Master (146 000) (30,3)
  • Peugeot Partner (124 000) (31,1)
  • Mercedes-Benz Sprinter (170 000) (31,2)
  • Opel Combo (118 000) (31,4)
  • Renault Kangoo (110 000) (32,9)
  • Ford Transit/Tourneo Connect (123 000) (34,4)
  • Fiat Ducato (145 000) (35,5)
  • Peugeot Boxer (148 000) (35,9)
  • Citroën Jumper (135 000) (36,1)
  • Ford Transit Custom (137 000) (36,6)
  • Opel Vivaro (142 000) (38,6)
  • Renault Trafic (137 000) (39,0)
Volkswagen Amarok
Amarok edustaa yksin vanhimmassa avolavasegmentissä.

7–8-vuotiaat avolavapakettiautot

Malli, keskimääräinen ajomäärä, km, hylkäys %

  • Volkswagen Amarok (139 000) (25,1)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: TÜV, TÜV, KFZ

a:2:{i:0;s:6:"108997";i:1;s:6:"108648";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat