10.3.2023 Ajoneuvot Uudistunut pieni sähköauto DS 3 on nyt Suomessa – iso harppaus edeltäjään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka uusi DS 3 on ulkomuodollisesti facelift, sen tekninen puoli on harpannnut isosti eteenpäin edeltäjämalliin nähden. Facelift vai kokonaan uusi malli? Ulkomuodollisesti facelift, mutta DS 3:n valmistaja, ranskalainen DS Automobiles haluaa kuitenkin puhua uudesta mallista. Se on kieltämättä totta siinä mielessä, mitä DS 3:n pinnan alta auton uumenista nyt löytyy. DS 3 on kokenut ison harppauksen eteenpäin, mitä tulee auton edeltäjäversioon. Auton ydintekniikka eli akku on uusi ja auton sähkömoottori on myös uusi. Aiemmin DS 3:n akku oli 50 kilowattitunnin kokoinen, nyt sen kokonaiskapasiteetti on 54 kilowattituntia, nettokapasiteetti 51 kilowattituntia. Akku mahtuu kuitenkin täsmälleen samaan tilaan kuin aiemminkin, eli akun energiatiheys on siis kasvanut. Aiemmin akussa oli nikkeliä 60 prosenttia, nyt nikkelin osuus on 80 prosenttia. Tämän myötä esimerkiksi koboltin, joka on akkumateriaaleista se suurin pahis, määrä on saatu vähenemään 10 prosenttiin 20 prosentista. Myös mangaanin määrä on laskenut koboltin kanssa samassa suhteessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistetaan Ranskassa Sähkömoottori on autossa myös kokonaan uusi. Sen valmistusmaa on Ranska, ja valmistajana on ranskalainen Nidec Leroy-Somer, joka kuuluu japanilaiseen Nidec-konserniin. Sähkömoottori on 6-napainen ja sen käämitys on tehty perinteistä sähkömoottorin käämityksistä poiketen litteillä kuparitangoilla, hairpineillä eli ”hiusneuloilla”. Hiusneulakäämitys mahdollistaa staattorin johtimien tiivimmän sijoittelun verrattuna perinteiseen käämitykseen. DS 3:n sähkömoottori on nyt siis energiatehokkaampi. Sähkömoottori antaa autolle 115 kilowatin tehon (156 hv) ja tarjoaa vääntöä 260 newtonmetriä. DS 3 valmistetaan kokonaan Ranskassa Stellantiksen Poissyn autotehtaalla. Kaiken kaikkiaan DS Automobiles on lähtenyt DS 3:n valmistuksessa siitä, että akun kapasiteetin ja koon kasvattaminen valtavaksi ei ole ratkaisu sähköauton parempaan toimintamatkaan. Isolla akulla saataisi toki lisää toimintamatkaa, mutta raskasta möykkyä ei ole tarkoituksenmukaista kuljettaa mukana. Ratkaisu on järkevän kokoinen akku, hyötysuhteeltaan hyvä sähkömoottori sekä parempi auton aerodynamiikka. DS 3:n käyttämä sähköarkkitehtuuri on nyt sitä, mitä Stellantis-konsernin sähköautoissa myöhemmin myös nähdään, DS 3 avaa nyt pelin. Pikalatausteho 100 kilowattia Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka onkin mallista riippuen noin 400 kilometriä. Lisäystä edeltäjämallin rangeen nähden on tullut noin 25 prosenttia, joka on kieltämättä paljon. Kilometreissä tämä tarkoittaa noin 80 kilometrin harppausta. DS Automobilesin mukaan rangen parannuksesta valtaosa tulee uudesta ja paremmasta akusta sekä energiatehokkaammasta sähkömoottorista, mutta myös siitä, että auton ajovastukset ovat pienentyneet paljon edeltäjämalliin nähden, useita prosentteja Pikalatausteho DS 3:ssa on edelleen 100 kilowattia. Auton akku latautuu tällöin ideaaliolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa ja Type 2 -laturilla nollasta prosentista sataan prosenttiin viidessä tunnissa, 45 minuutissa. Autossa on 11 kilowatin sisäinen kolmivaihelaturi. Moottorin toimitus pääsi ajamaan uutta DS 3:a ensimmäisenä Suomen kamaralla ja autolla päästiin lyhyellä koeajolla, joka sisälsi myös vauhdikkaampaa 100 kilometrin tuntinopeutta moottoritiellä, auton ajotietokoneen mukaan kiitettävään 18,5 kilowattitunnin kulutukseen. Jos tämä pitää paikkaansa, niin se on kirpeässä seitsemän asteen pakkasessa hyvä tulos. DS 3:n WLTP-normin mukaiseksi kulutukseksi ilmoitetaan mallista riippuen 15,3–15,6 kilowattituntia. Pieni ja ketterä DS 3 on kooltaan pieni ja ketterä auto, ja sen sisätiloissa on miellyttävä tunnelma. Muotoilu on DS:lle omintakeista, ja vähän leikittelevääkin. Timanttikuviot niin sisällä kuin auton etusäleikössäkin istuvat kokonaisuuteen hyvin. Ajettavuus DS 3:ssa on kunnossa. Ennen kaikkea huomio kiinnittyy hiljaisuuteen, uusi sähkömoottori autossa on hiljainen, eikä se päästä oikeastaan minkäänlaista pihausta. Yhdeksän sekunnin kiihtyvyys ei ole mitään rakettimaista, mutta se on riittävää, että DS 3:lla pääsee hyvin liittymään mukaan liikennevirtaan. Takapenkillä ei ole valtavasti tilaa, mutta kysymyksessä onkin pieni auto, joka on myös DS-malliston pienin edustaja. Tavaratila vetää 350 litraa. DS 3:n tarkempiin ominaisuuksiin sekä käytettävyyteen arjessa tutustutaan myöhemmin Moottorin laajemmassa koeajossa. DS 3 on nykyään ytimekkäästi vain DS 3, kun Crossback-lisänimi on pudonnut pois. Malliston edullisin E-Tense 156 Performance Line Full Electric 54 kWh maksaa 45 390 euroa ja kallein E-Tense 156 Opera Full Electric 54 kWh maksaa 51 890 euroa. Näiden kahden väliin jää Performance Line+ ja Rivoli-mallit, joiden molempien hinta on alle 48 000 euroa. Joillain markkina-alueella uudesta DS 3:sta on saatavilla täyssähköversion lisäksi myös polttomoottorikäyttöinen malli, mutta sitä ei tuoda Suomeen lainkaan. Tämä on ihan tietoinen päätös auton maahantuojalta. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan