4.9.2022 Ajoneuvot Vakuutusyhtiön teki havainnon sähköautoista: onnettomuusriski kasvaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lisääntynyt määrä näkyy myös vakuutusyhtiöiden tilastoissa. Sähköautoilla kolaroidaan noin puolitoistakertaisesti polttomoottoriautoihin nähden. Sähköautojen kuljettajalla on jonkin verran korkeampi riski joutua onnettomuuteen kuin polttomoottoriautojen kuljettajilla. Vaikka sähköautojen osuus kaikista sattuneista ajoneuvovahingoista on vielä pieni johtuen sähköautojen pienestä määrästä, vakuutusyhtiö Pohjola Vakuutuksen mukaan riski ajoneuvovahinkoon on sähköautolla kuitenkin suurempi kuin polttomoottoriautoilla.Vuodesta 2020 vuoteen 2021 Pohjola Vakuutuksen vakuuttama täyssähköautokanta kasvoi noin 73 prosenttia. Sähköautokannan kasvaessa myös vahinkojen määrä nousi 77 prosenttia vuodesta 2020 vuoteen 2021.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautot kiihtyvät nopeamminLiikennevakuutuskeskuksen (LVK) teki jo vuonna 2019 selvityksen, jonka mukaan sähköautojen vahinkotiheys oli noin 1,5-kertainen verrattuna muulla käyttövoimalla kulkeviin autoihin. Suurempaan onnettomuusriskiin vaikuttaa muun muassa se, että sähköautot kiihtyvät tehokkaan ja nopeasti reagoivan sähkömoottoritekniikan ansiosta nopeasti.Liikennevakuutuskeskuksen selvityksessä todettiin myös, että autojen uusi teknologia voi luoda myös vääristyneen turvallisuuden tunteen ja saada kuljettajan ottamaan turhia riskejä.Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan lähes kolmannes täyssähköautoista on pääkaupunkiseudulla, mikä nostaa myös selvästi vahinkojen määrää. Kaupunkiajossa tapahtuu paljon törmäyksiä sekä erilaisia parkkipaikkavahinkoja.– Autoon ja sen uuteen tekniikkaan kannattaa totutella rauhassa. Polttomoottoriautoon tottuneelle sähköauton kiihtyvyys saattaa tulla yllätyksenä. Kannattaa myös muistaa, että sähköauto on hyvin hiljainen, mikä saattaa vaikeuttaa kevyen liikenteen ja näkövammaisten mahdollisuuksia havaita lähestyvä sähköauto, neuvoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander.Sähköautoja hankitaan nyt eniten perheiden käyttöön 30–49-vuotiaiden keskuudessa.Sähköautojen korjaaminen kalliimpaaSähköautojen korjauskustannukset ovat edistyneen teknologian vuoksi korkeammat kuin polttomoottorikäyttöisten autojen. Esimerkiksi sattunut tuulilasivahinko voi olla kustannuksiltaan korkeampi korvata sähköautossa kuin polttomoottoriautossa, sillä uutta teknologiaa edustavien autojen tuulilaseissa on paljon tekniikkaa ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kameroita, kaistavahteja ja tuulilasinäyttöjä.Nämä järjestelmät joudutaan kalibroimaan tuulilasin vaihtotöiden yhteydessä, mikä nostaa korjauksen hintaa. Pohjola Vakuutuksen mukaan nykyään hieman yli 15 prosenttia kaikista lasivahingon vaihtotöistä sisältää kalibrointitöitä, sähköautoissa osuus on selvästi suurempi, yli 20 prosenttia.Liikennevahinkokeskuksen tekemässä selvityksessä kävi ilmi, että vielä vuonna 2019 sähkökäyttöisten henkilöautojen vauriokorjauskustannukset olivat törmäysvahingoissa noin 1,5-kertaiset muun käyttövoiman henkilöautoihin verrattuna. Korjauskustannukset ovat nyt laskeneet, kun sähköautot ovat yleistyneet, valikoima kasvanut ja niiden volyymi noussut.– Sähkökäyttöisten henkilöautojen vauriokorjauskustannukset ovat tällä hetkellä noin kolmanneksen korkeammat kuin vastaavan ikäisten, muiden käyttövoimien henkilöautojen. Korjauskustannuksissa on kuitenkin merkkikohtaisia eroja, Hiljander sanoo.Edistyksellisen, uuden teknologian korjaaminen on aina alkuun kalliimpaa, erityisesti akkujen korjauskustannukset ovat korkeita. Autoja joutuu myös tästä syystä useammin lunastukseen.– Lunastettujen sähköautojen jälkimarkkinat eivät ole vielä yhtä kehittyneet kuin polttomoottoriautojen. Niitä ei siis saa samalla tavalla myytyä eteenpäin varaosiksi tai korjattaviksi kuin polttomoottoriautoja, Hiljander kertoo.Lähde: Pohjola Vakuutus Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa