4.9.2022 Ajoneuvot Vakuutusyhtiön teki havainnon sähköautoista: onnettomuusriski kasvaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lisääntynyt määrä näkyy myös vakuutusyhtiöiden tilastoissa. Sähköautoilla kolaroidaan noin puolitoistakertaisesti polttomoottoriautoihin nähden. Sähköautojen kuljettajalla on jonkin verran korkeampi riski joutua onnettomuuteen kuin polttomoottoriautojen kuljettajilla. Vaikka sähköautojen osuus kaikista sattuneista ajoneuvovahingoista on vielä pieni johtuen sähköautojen pienestä määrästä, vakuutusyhtiö Pohjola Vakuutuksen mukaan riski ajoneuvovahinkoon on sähköautolla kuitenkin suurempi kuin polttomoottoriautoilla.Vuodesta 2020 vuoteen 2021 Pohjola Vakuutuksen vakuuttama täyssähköautokanta kasvoi noin 73 prosenttia. Sähköautokannan kasvaessa myös vahinkojen määrä nousi 77 prosenttia vuodesta 2020 vuoteen 2021.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautot kiihtyvät nopeamminLiikennevakuutuskeskuksen (LVK) teki jo vuonna 2019 selvityksen, jonka mukaan sähköautojen vahinkotiheys oli noin 1,5-kertainen verrattuna muulla käyttövoimalla kulkeviin autoihin. Suurempaan onnettomuusriskiin vaikuttaa muun muassa se, että sähköautot kiihtyvät tehokkaan ja nopeasti reagoivan sähkömoottoritekniikan ansiosta nopeasti.Liikennevakuutuskeskuksen selvityksessä todettiin myös, että autojen uusi teknologia voi luoda myös vääristyneen turvallisuuden tunteen ja saada kuljettajan ottamaan turhia riskejä.Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan lähes kolmannes täyssähköautoista on pääkaupunkiseudulla, mikä nostaa myös selvästi vahinkojen määrää. Kaupunkiajossa tapahtuu paljon törmäyksiä sekä erilaisia parkkipaikkavahinkoja.– Autoon ja sen uuteen tekniikkaan kannattaa totutella rauhassa. Polttomoottoriautoon tottuneelle sähköauton kiihtyvyys saattaa tulla yllätyksenä. Kannattaa myös muistaa, että sähköauto on hyvin hiljainen, mikä saattaa vaikeuttaa kevyen liikenteen ja näkövammaisten mahdollisuuksia havaita lähestyvä sähköauto, neuvoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander.Sähköautoja hankitaan nyt eniten perheiden käyttöön 30–49-vuotiaiden keskuudessa.Sähköautojen korjaaminen kalliimpaaSähköautojen korjauskustannukset ovat edistyneen teknologian vuoksi korkeammat kuin polttomoottorikäyttöisten autojen. Esimerkiksi sattunut tuulilasivahinko voi olla kustannuksiltaan korkeampi korvata sähköautossa kuin polttomoottoriautossa, sillä uutta teknologiaa edustavien autojen tuulilaseissa on paljon tekniikkaa ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kameroita, kaistavahteja ja tuulilasinäyttöjä.Nämä järjestelmät joudutaan kalibroimaan tuulilasin vaihtotöiden yhteydessä, mikä nostaa korjauksen hintaa. Pohjola Vakuutuksen mukaan nykyään hieman yli 15 prosenttia kaikista lasivahingon vaihtotöistä sisältää kalibrointitöitä, sähköautoissa osuus on selvästi suurempi, yli 20 prosenttia.Liikennevahinkokeskuksen tekemässä selvityksessä kävi ilmi, että vielä vuonna 2019 sähkökäyttöisten henkilöautojen vauriokorjauskustannukset olivat törmäysvahingoissa noin 1,5-kertaiset muun käyttövoiman henkilöautoihin verrattuna. Korjauskustannukset ovat nyt laskeneet, kun sähköautot ovat yleistyneet, valikoima kasvanut ja niiden volyymi noussut.– Sähkökäyttöisten henkilöautojen vauriokorjauskustannukset ovat tällä hetkellä noin kolmanneksen korkeammat kuin vastaavan ikäisten, muiden käyttövoimien henkilöautojen. Korjauskustannuksissa on kuitenkin merkkikohtaisia eroja, Hiljander sanoo.Edistyksellisen, uuden teknologian korjaaminen on aina alkuun kalliimpaa, erityisesti akkujen korjauskustannukset ovat korkeita. Autoja joutuu myös tästä syystä useammin lunastukseen.– Lunastettujen sähköautojen jälkimarkkinat eivät ole vielä yhtä kehittyneet kuin polttomoottoriautojen. Niitä ei siis saa samalla tavalla myytyä eteenpäin varaosiksi tai korjattaviksi kuin polttomoottoriautoja, Hiljander kertoo.Lähde: Pohjola Vakuutus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle