20.10.2017 Liikenne Vauvapyöräily lisää kevyen liikenteen riskejä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äidin ohjaustangolla pyöräilevä vauva on Suomessa harvinainen näky. Ohjaustankoon kiinnitetty kaukalo on kuitenkin sallittu väline myös meillä. Pyöräilyn lisääntyminen tuo liikenteeseen myös uudenlaisia käyttäjäryhmiä. Pyöräilyn suurmaassa Hollannissa, katukuvassa liikkuu monenlaisia kuljettimia. Suomalaissilmien katse kiinnittyi varsinkin pyörän ohjaustankoon kiinnitettyyn vauvankuljetuskoppaan.Vauvan kuljettaminen ohjaustangolle kiinnitetyssä kaukalossa on sallittua. Mutta onko se turvallista?Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa asuu Jyväskylässä, missä pyöräily on kasvattanut selvästi suosiotaan ja liikenteessä näkyy runsaasti esimerkiksi erilaisia laatikkopyöriä.– Tällaisia kaukaloita ei Suomessa vielä juuri näe, mutta kyllä se ihan laillinen on, Piippa toteaa.– Mieluiten näkisin, että pieniä lapsia kuljetetaan istuimessa kuljettajan takana, eikä kuljettajan ja ohjaustangon välissä. Jos lapsia on useita, perässä vedettävää vaunuakin voi harkita. Sinne mahtuu jo useampi lapsi tai tarvittaessa vähän tavaraakin. Jyväskylässä ovat yleistyneet tavarankuljetukseen tarkoitetut laatikkopyörät, joilla moni kuljettaa myös lapsia päivähoitoon tai kotiin, Piippa kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKykeneekö vauva istumaan?Hollannin ympäristöministeriön virkamies Myrthe Ronteltap kuljettaa kahdeksan kuukauden ikäistä vauvaansa kuljettajan eteen, ohjaustangon taakse kiinnitetyssä kaukalossa. Piipan mukaan tällaiset istuimet on hyväksytty noin 9–15 kilon painoisten lasten kuljettamiseen.– Pitäisin tärkeänä, että lapsi ainakin kykenee istumaan tuetta ennen kuin häntä kuljetetaan tällaisessa istuimessa, Piippa arvioi.– Pyöräilyn lisääntyminen on ehdottoman kannatettavaa, mutta taakan vaikutus ajamiseen pitää ottaa huomioon ennen liikkeelle lähtöä.Vauvan kanssa pitää opetella ajamaanKuljetuskaukalon kiinnittäminen ohjaustankoon vaatii, että pyörän ajoasento varsin pysty ja tilaa pitää olla reilusti ohjaustangon ja satulan välissä. Vaikka kaukalo saataisiin kiinnitettyä pyörään, kannattaa liikkeelle lähdössä olla varovainen. Taakka ohjaustangolla vaikuttaa pyörän ohjattavuuteen.– Kun istuin on kiinnitetty, kannattaisi siihen sijoittaa ensin vaikka joku paino ja harjoitella ajamista turvallisessa paikassa. Taakan kanssa ajaminen vaatii opettelua, onpa taakka sitten pyörän etuosassa, kuljettajan selän takana tai peräkärryssä.Ennen lapsen kyytiin ottamista on varmistettava, että istuin, kaukalo tai peräkärry on varmasti oikein kiinnitetty. Lapsi on asetettava paikalleen niin, että kädet ja jalat ovat varmasti turvallisesti. Lisäksi pitää varmistua, etteivät mitkään vaatteiden nyörit pääse tarttumaan kiinni pyörään.– Olipa kyydissä lapsi tai tavaraa, pitää se huomioida ajotavassa. Australiassa on tutkittu lasta kuljettavien pyöräilijöiden käytöstä ja siellä havaittiin, että lasta kyyditsevät pyöräilijät valitsivat ajoreittinsä eri tavoin, kuin yksinään pyöräilevät, Piippa kertoo.– Ehdottomasti suosittelen, että meilläkin kiinnitettäisiin erityistä huomiota ajoreitin valintaan, jos kyydissä on lapsi. Reunakiveen osuessaan peräkärrykin voi helposti kallistua ja jopa kaatua. Lisäksi ajonopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että yllättävissäkin tilanteissa pystyy toimimaan.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti