20.10.2017 Liikenne Vauvapyöräily lisää kevyen liikenteen riskejä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äidin ohjaustangolla pyöräilevä vauva on Suomessa harvinainen näky. Ohjaustankoon kiinnitetty kaukalo on kuitenkin sallittu väline myös meillä. Pyöräilyn lisääntyminen tuo liikenteeseen myös uudenlaisia käyttäjäryhmiä. Pyöräilyn suurmaassa Hollannissa, katukuvassa liikkuu monenlaisia kuljettimia. Suomalaissilmien katse kiinnittyi varsinkin pyörän ohjaustankoon kiinnitettyyn vauvankuljetuskoppaan.Vauvan kuljettaminen ohjaustangolle kiinnitetyssä kaukalossa on sallittua. Mutta onko se turvallista?Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa asuu Jyväskylässä, missä pyöräily on kasvattanut selvästi suosiotaan ja liikenteessä näkyy runsaasti esimerkiksi erilaisia laatikkopyöriä.– Tällaisia kaukaloita ei Suomessa vielä juuri näe, mutta kyllä se ihan laillinen on, Piippa toteaa.– Mieluiten näkisin, että pieniä lapsia kuljetetaan istuimessa kuljettajan takana, eikä kuljettajan ja ohjaustangon välissä. Jos lapsia on useita, perässä vedettävää vaunuakin voi harkita. Sinne mahtuu jo useampi lapsi tai tarvittaessa vähän tavaraakin. Jyväskylässä ovat yleistyneet tavarankuljetukseen tarkoitetut laatikkopyörät, joilla moni kuljettaa myös lapsia päivähoitoon tai kotiin, Piippa kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKykeneekö vauva istumaan?Hollannin ympäristöministeriön virkamies Myrthe Ronteltap kuljettaa kahdeksan kuukauden ikäistä vauvaansa kuljettajan eteen, ohjaustangon taakse kiinnitetyssä kaukalossa. Piipan mukaan tällaiset istuimet on hyväksytty noin 9–15 kilon painoisten lasten kuljettamiseen.– Pitäisin tärkeänä, että lapsi ainakin kykenee istumaan tuetta ennen kuin häntä kuljetetaan tällaisessa istuimessa, Piippa arvioi.– Pyöräilyn lisääntyminen on ehdottoman kannatettavaa, mutta taakan vaikutus ajamiseen pitää ottaa huomioon ennen liikkeelle lähtöä.Vauvan kanssa pitää opetella ajamaanKuljetuskaukalon kiinnittäminen ohjaustankoon vaatii, että pyörän ajoasento varsin pysty ja tilaa pitää olla reilusti ohjaustangon ja satulan välissä. Vaikka kaukalo saataisiin kiinnitettyä pyörään, kannattaa liikkeelle lähdössä olla varovainen. Taakka ohjaustangolla vaikuttaa pyörän ohjattavuuteen.– Kun istuin on kiinnitetty, kannattaisi siihen sijoittaa ensin vaikka joku paino ja harjoitella ajamista turvallisessa paikassa. Taakan kanssa ajaminen vaatii opettelua, onpa taakka sitten pyörän etuosassa, kuljettajan selän takana tai peräkärryssä.Ennen lapsen kyytiin ottamista on varmistettava, että istuin, kaukalo tai peräkärry on varmasti oikein kiinnitetty. Lapsi on asetettava paikalleen niin, että kädet ja jalat ovat varmasti turvallisesti. Lisäksi pitää varmistua, etteivät mitkään vaatteiden nyörit pääse tarttumaan kiinni pyörään.– Olipa kyydissä lapsi tai tavaraa, pitää se huomioida ajotavassa. Australiassa on tutkittu lasta kuljettavien pyöräilijöiden käytöstä ja siellä havaittiin, että lasta kyyditsevät pyöräilijät valitsivat ajoreittinsä eri tavoin, kuin yksinään pyöräilevät, Piippa kertoo.– Ehdottomasti suosittelen, että meilläkin kiinnitettäisiin erityistä huomiota ajoreitin valintaan, jos kyydissä on lapsi. Reunakiveen osuessaan peräkärrykin voi helposti kallistua ja jopa kaatua. Lisäksi ajonopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että yllättävissäkin tilanteissa pystyy toimimaan.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen