12.10.2017 Liikenne Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja: Nykyveroilla pärjätään, uusia tieveroja ei tarvita! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes sähköauto ei uhkaa nykyistä tieliikenteen verotuksen pohjaa vielä pitkään aikaan, toteaa Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen. Valtion ensi vuoden talousarviossa tieliikenteen suorat verotulot ovat 5,3 miljardia euroa. Summasta kaksi miljardia kerätään auto- ja ajoneuvoverona, 2,6 miljardia bensiinin ja dieselin polttoaineverona ja vajaa miljardi on bensiini- ja dieselpolttoaineiden arvonlisäveroa.Tämä yhteissumma on pysynyt vuosia varsin vakiona, vain painotukset ovat muuttuneet. Selkein muutos on siirtyminen asteittain auton hankinnan verotuksesta käytön verotukseen, eli autoverosta vuotuiseen ajoneuvoveroon.Öljy- ja biopolttoainealan energiaseminaarissa puhunut veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ei suuremmin moiti nykytilaa, vaikka tieliikenne hänenkin laskelmissaan on selkeästi maksajan roolissa – valtion menot tieliikenteeseen kun ovat miljardin luokkaa vuosittain.– Haittaveroilla on paikkansa: Myös liikenteen verotuksessa on muutakin huomioitavaa kuin tienkäyttö ja rahoitus valtion investointeihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto ei ole uhka vielä pitkään aikaanLähitulevaisuuden suhteen Lehtinen toppuuttelee ainakin huikeimpia visioita.– Pitää miettiä tarkkaan, miten liikenneverkot jatkossa rahoitetaan. Ratkaisuja ehditään vielä miettiä, sillä nykyisillä liikenteen verotuksen keinoilla pärjätään toistaiseksi.Useasti esiin nostettua kilometriverotusta hän pitää toistaiseksi täysin raakileena. Viimeksi ajettuihin kilometreihin pohjautuva verotus nousi vahvasti esiin alkuvuodesta 2017, kun julkisuuteen esitettiin selvitys liikenneverkon liiketaloudellisesta kehittämisestä eli ajatus ns. Liikenneverkkoyhtiöstä, jonka haltuun liikenneväylät siirrettäisiin.– Nykytiedon varassa kilometriverotus on erittäin kallis ja epävarma investointi, jonka teknologiaan, kustannuksiin, hallinnointiin ja oikeudelliseen perustaan liittyy valtavasti avoimia kysymyksiä, Lehtinen toteaa.– Nykyjärjestelmään verrattuna hyödyt ovat minimaalisia. Polttoainevero on jo nyt päästöperusteinen ’kilometrivero’, joka on yksinkertainen ja hallinnollisesti tehokas. Myöskään sähköautojen yleistyminen ei uhkaa vielä pitkään aikaan polttoaineveroa.Tienkäyttäjää ei saa rahastaa hengiltäHieno hallinnollinen rakenne ei ole Lehtisen mielestä ratkaisu. Liikenneinfrastruktuuria voidaan hänen mukaansa edistää parhaiten hyvällä talouspolitiikalla.– Liikenneverkon rahoittamisessa ei ole ihmelääkkeitä. Liian ankarat tienkäyttömaksut toimisivat tarkoitustaan vastaan. Vain hyvin hoidettu julkinen talous mahdollistaa järkevät investoinnit liikenneverkkoon.Liikkuminen itsessään ei ole haitta vaan hyödyllinen ja edistettävä asia.– Yhtiöitys tai muu vastaava järjestely ei muuta tärkeintä lähtökohtaa: jotta liikenneverkkoon voidaan satsata riittävästi rahaa, pitää kansantalouden ja julkisen talouden olla kunnossa, Lehtinen muistuttaa.– Erityisesti päällekkäisiä ratkaisuja pitää varoa. En haluaisi ensimmäisenä nähdä, että esimerkiksi Helsinki alkaisi rakentaa tietulleja nykyisen verotuksen päälle.Satelliittiseuranta avaa uusia mahdollisuuksia myös verottajalleParhaillaan lausuntokierroksella oleva luonnos satelliittinavigointia edistäväksi toimenpideohjelmaksi ei käytännössä kyseenalaista satelliittiseurantaa, vaan etsii keinoja, miten se toteutetaan ja mihin kaikkeen sitä voidaan käyttää. Tiemaksut jossain muodossa nousevat tämän toimenpideohjelman käsittelyn yhteydessä vahvasti esiin.Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja 17.10. 2017 mennessä ja ohjelman on tarkoitus olla valmis jo syksyn aikana.Teksti: Eila Parviainen Kuvituskuvat: Antti HentinenLue myös: Satelliittiseuranta tulossa tieliikenteeseenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster