26.5.2023

Viallisia lämmönvaihtimia 101:ssä Toyota Corollassa – ”epätodennäköistä, että tähän tulisi kohdistumaan tarkastuskampanjaa”

Toyota Corolla

Toyotan maahantuonnin tietoon on tullut 101 viallista Toyota Corollan lämmönvaihdinta. Maahantuoja pitää epätodennäköisenä, että automalleihin tulisi kohdistumaan tarkastuskampanjaa, koska määrä on niin pieni.

Moottorin saamien palautteiden ja muista Moottorin toimituksen todentamista tapauksista päätellen melko suuressa määrässä tietyn ikäisissä 2-litraisella moottorilla varustetuissa Toyota Corolla -hybridiautoissa on esiintynyt lämmönvaihtimien vikoja.

Toyotan maahantuonnista on aiemmin kommentoitu tapauksia olevan ”joitain”. Koska Moottorin todentamien tapausten perusteella tapauksia olisi enemmän kun "joitain", toimitus pyysi Toyotan maahantuojaa kertomaan konkreettisesti ja kappalemääräisesti, kuinka laajasta ongelmasta oikein on kysymys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takuukorjattujen autojen määrää Toyota ei kerro

Toyotan lehdistöpäällikkö Pekka Karvinen sanoo, että maahantuojan tiedossa on tällä hetkellä 101 tapausta. Tämän määrän Toyotan maahantuonti, Toyota Auto Finland Oy on Karvisen mukaan raportoinut myös auton valmistajalle. Sitä määrää, kuinka monta näistä 101 kappaleesta Toyota on korjannut takuuseen, Toyota Auto Finland Oy ei kommentoi, koska valmistaja on Karvisen mukaan yksiselitteisesti kieltänyt kertomasta tätä asiaa julkisuuteen.

Moottori kysyi myös Toyota Auto Finland Oy:ltä, että kuinka paljon heidän tilastojen mukaan mahdollisesti viallisella komponentilla olevia autoja olisi alunperin myyty Suomessa. Karvisen mukaan määrä on 3 092 autoa.

– Ottaen huomioon suhteellisen vähäisen määrän rajatussa osassa mallistoa on epätodennäköistä, että tähän tulisi kohdistumaan tarkastuskampanjaa. Kuten kaikissa autojemme tekniikkaan liittyvissä kysymyksissä olemme tiiviisti yhteydessä valmistajaan. Kantamme asian suhteen on edelleen se, että haluamme pitää asiakkaamme tyytyväisinä ja olemme aina valmiita neuvottelemaan yhteistyössä auton myyneen liikkeen sekä asiakkaan kanssa mahdollisesta kulunjaosta, Karvinen sanoo.

Kysymyksessä kylmien ilmanalojen mallien ongelma

Moottorin saamien tietojen ja kuluttajien yhteydenottojen perusteella kuluttajat ovat sitä mieltä, että Toyotan täytyisi korjata ja korvata lämmönvaihtimet omaan laskuunsa, koska kysymys on valmistusvirheestä.

Moottorin tietojen mukaan Toyota on korvannut vikaantuneita lämmönvaihtimista takuuseen silloin, kun vika on ilmennyt auton takuun olleen voimassa. Takuun umpeuduttua tilanne on voinut olla kuitenkin erilainen. Lisäksi Moottorin tietoon tullut, että vian ilmettyä mahdollisen toisen auton omistajan kohdalla, Toyota on myös osallistunut kustannuksiin. Tällaisessa tapauksessa vaihtoauton myyjä on myös ollut korvausvelvollinen.

Karvinen myös toteaa, että lämmönvaihtimen vikaantuminen ei ole maailmanlaajuisesti Corolla-mallistoa koskettava.

– Kyseinen komponentti kuuluu niin kutsuttuihin kylmien ilmanalojen malleihin – toisin sanoen Pohjoismaiden ulkopuolella myytävissä malleissa kyseistä lämmönvaihdinta ei ole lainkaan, Karvinen sanoo.

Karvisen mukaan lämmönvaihdin on ollut Toyotan automallistossa jo pidemmän aikaa, ensimmäisen kerran lämmönvaihdin on esiintynyt vuonna 2009 esitellyssä kolmannen sukupolven Toyota Priuksessa.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat