15.8.2021 Ajoneuvot Vianor kertoo milloin kesärengas pitää vaihtaa – ”moni ei tiedä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesiliirron riski kasvaa kulutuspinnan käydessä vähiin, mutta milloin kesärengas pitää vaihtaa? Vianor vastaa tähän kysymykseen. Nyt on hyvä hetki tarkastaa kesärenkaiden kunto. Nokian Renkaat -konserniin kuuluva suomalainen rengaspalveluketju Vianor kertoo, milloin kesärengas pitää vaihtaa uuteen. He myös tarjoavat veloituksetonta mittauspalvelua juuri tätä varten.Pienet koululaiset ilmestyvät liikenteeseen ja vaativat erityistä tarkkuutta. Renkaiden kannalta suurempi muutos ovat kuitenkin syksyn sateet ja niiden kasvattama vesiliirron riski. Turvallisten kesärenkaiden pitää pystyä syrjäyttämään riittävästi vettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMilloin kesärengas pitää vaihtaa?Renkaiden riittävä urasyvyys vaikuttaa erityisesti märällä kelillä ajoturvallisuuteen. Jos urasyvyyttä on liian vähän, auto joutuu helpommin vesiliirtoon. Huonokuntoisilla renkailla myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi kuin hyväkuntoisilla renkailla ajettaessa.Mitä vähemmän renkaassa on urasyvyyttä jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainenkin painottaa, että mikäli urasyvyys on kulunut alle 4 millimetrin, vesiliirron riski kasvaa huimasti.– Nyt kannattaa vilkaista auton alle, ovatko renkaat vielä kunnossa. Liian kuluneilla renkailla ajettaessa autoa on vaikea hallita märällä tiellä, mutta renkaat kannattaa oman ja muiden turvallisuuden takia vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, sanoo Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä.– Moni ei tiedä, milloin renkaat ovat vaihtokunnossa. Vianorissa renkaiden urasyvyys mitataan digitaalisesti osana kaikkia palveluitamme, ja renkaiden kunnosta saa selkeän sähköisen raportin, joka kertoo, vieläkö renkaat ovat turvalliset ajaa vai onko aika vaihtaa uusiin. Renkaat voi myös käydä muuten vain mittauttamassa meillä veloituksetta, vaikka ei olisikaan muita palvelutarpeita, kertoo Laitinen.Kiinnitä huomiota myös renkaan ikään ja EU-merkintäänJos edessä on uusien renkaiden hankkiminen, EU-merkintä auttaa valitsemaan turvalliset ja polttoainetaloudelliset renkaat. EU-merkintä kertoo selkeästi, millaiset renkaan ominaisuudet ovat märkäpidon, rengasäänen ja vierintävastuksen suhteen. Mitä parempi luokitus renkaalla on märkäpidossa, sitä turvallisempi se on sadekelillä jarrutettaessa.Vesiliirtoherkkyyttä ei kuitenkaan voi päätellä renkaan EU-merkinnöistä, vaan ajotavalla ja renkaiden urasyvyydellä on enemmän merkitystä kuin renkaan märkäpitoluokituksella. Hyvätkään renkaat eivät pelasta, jos ajonopeutta on tilanteeseen nähden liikaa.Mikäli autolla ajetaan vain vähän, myös vanhojen renkaiden ikä on hyvä tarkastaa. Ajan mittaan kumiseos kovenee, jolloin sen ominaisuudet eivät enää ole uudenveroiset. Jos renkaat ovat olleet käytössä yli kuusi vuotta tai jos renkaat on valmistettu yli 10 vuotta sitten, on uusien renkaiden hankkimisen aika. Normaalissa ajossa renkaat yleensä kuitenkin kuluvat vaihtokuntoon jo ennen kuin vuosia ehtii kertyä niin paljon, että renkaat pitäisi vaihtaa iän vuoksi.Lähde ja kuvat: Vianor Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle