15.7.2025

Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja

Kuva Moottorin arkisto
Nanolex Odex

Moni autoilija ajattelee, että ilmastointi on suljettu ja huoltovapaa järjestelmä - mutta todellisuudess kylmäaine vähenee ajan myötä, vaikka vuotoa ei olisi.

Kesän kuumuus muistuttaa monia autoilijoita ilmastoinnin tärkeydestä – usein juuri silloin, kun järjestelmä ei enää toimi odotetulla tavalla. Vaikka ilmastointi on monelle arjen mukavuustekijä, se on samalla järjestelmä, joka vaatii säännöllistä huoltoa toimiakseen luotettavasti ja pitkään.

Öljypisteen asiantuntijoiden mukaan ilmastointihuolto ei ole turha toimenpide, vaan tärkeä osa auton kunnossapitoa. Huoltamaton ilmastointijärjestelmä ei ainoastaan heikennä viilennystehoa, vaan altistaa myös kalliille mekaanisille vioille, kuten kompressorin rikkoontumiselle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kylmäaine vähenee, vaikka vuotoa ei ole

Yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä liittyy ilmastoinnin kylmäaineeseen. Monet uskovat, että suljettu järjestelmä ei voi menettää ainetta, ellei siinä ole näkyvää vuotoa. Todellisuudessa kylmäaine haihtuu ajan myötä rakenteiden tiivisteistä ja liitoksista.

– Tämä on kysymys, johon törmäämme jatkuvasti: "Miten sieltä voi muka hävitä kylmäainetta, jos mikään ei vuoda?" Totuus on, että kylmäaine pääsee haihtumaan ajan myötä esimerkiksi liitoksista ja tiivisteistä – se on ominaisuus, ei vika, sanoo Öljypisteen Lasse Avovaara.

Haihtumisen määrä voi olla jopa 10–15 % vuodessa, mikä ei näy päällepäin mutta vaikuttaa järjestelmän tehoon. Kun kylmäainetta on liian vähän, ilmastointi ei enää viilennä kunnolla ja ajan myötä se voi lakata toimimasta kokonaan.

– Moni tulee meille vasta sitten, kun ilmastointi ei puhalla enää kylmää. Siinä vaiheessa kylmäaine on usein jo vuosien ajan ehtinyt vähentyä, ja järjestelmä on käynyt vajaana, silloin öljy ei pääse kunnolla kiertämään ja tiivisteet kuivuvat ja kovettuvat, kertoo Öljypisteen tekninen asiantuntija Hannes Mönkkönen.

Kompressorin hajoaminen voi tulla yllätyksenä

Kylmäaineen puute ei aiheuta ainoastaan mukavuushaittaa. Se voi johtaa kompressorin vaurioitumiseen, mikä voi aiheuttaa useiden satojen eurojen korjauskustannukset.

– Pelkkä kompressorin vaihto voi maksaa 600–1200 euroa, lisäksi kuivain on vaihdettava ja koko järjestelmä on huuhdeltava mahdollisen metallijätteen poistamiseksi, muuten uuden kompuran takuu raukeaa, Mönkkönen huomauttaa.

Kompressorin hajoaminen tapahtuu usein varoittamatta – se ei äännä tai vuoda, vaan lakkaa toimimasta kesken ajon.

Säännöllinen huolto ehkäisee ongelmat

Öljypiste suosittelee ilmastoinnin huoltamista kahden vuoden välein. Huollossa vanha kylmäaine poistetaan, järjestelmä kuivataan kosteuden poistamiseksi, ja kylmäaine lisätään valmistajan määrittelemä määrä. Tarvittaessa lisätään myös järjestelmään kuuluvaa öljyä.

– Ilmastoinnin huolto ei ole turha toimenpide, vaan yksi osa nykyaikaista auton ylläpitoa – aivan kuten öljynvaihto tai jarrujen huolto, Avovaara muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat