viimeiset käynnistykset rivinelonen I4 neloskone neljä sylinteriä

Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä

29.6.2025
Kuva Mercedes-Benz, Aake Kinnunen, Ford, BMW, Porsche

Nelisylinterinen moottori on noussut valta-asemaan henkilöautoissa hyvien käyttöominaisuuksiensa puolesta, mutta intohimolla muistettavat mallit ovat paljon harvinaisempia.

Kolea aamu kaupunginosassa. Pihassa toisensa jälkeen alkaa nelisylinteristen rivimoottorien karkea kalkatus. Diesel, bensiini, yllättäen käynnistyvä hybridi. Miten nelisylinterisestä rivikoneesta tuli arkemme liikuttaja – ja voiko nitojaan rinnastettavasta työkalusta olla myös nautinnoksi?

Juttusarjan aiemmissa osissa olemme käsitelleet 12-, 8-, 6- ja 5-sylinteristen moottorien tarinoita. Yhteistä niille kaikille on tässä yhteydessä se, että on jokseenkin mahdollista määrittää ensimmäinen kerta, kun moottoria on kokeiltu tai käytetty automobiilin historiassa. 4-sylinterisen moottorin kanssa tämä ensikynnys ei ole niin selvä. Jopa moottoripyörissä neloskoneita on käytetty jo 1905. Moottoriurheilussa moottorilla voitettiin Indianapolis 500 vuonna 1913, kiitos Peugeotin, idean pohjautuessa aiempiin kilpamoottoreihin. 

Myös Torinon Peto, eli Fiat S76 Record “Beast of Turin” kuuluu tähän aikakauteen. Kahdesta autosta vain toinen selvisi tähän päivään, mutta auto on toistuva näky muun muassa Goodwood Festival of Speedissä, jossa sen 28,3-litrainen neloskone tuntuu ammentavan lieskoja sylkevän voimansa suoraan planeetan uumenista.

Fiat S76 Beast of Turin Torinon peto

Juttusarjassa tutustumme erilaisiin markkinoilta löytyviin polttomoottorityyppeihin vielä, kun se on mahdollista.

Sähköautojen merkitys automarkkinoilla kasvaa vääjäämättä, jopa viime aikojen markkinaväsähdyksestä huolimatta. Päätökset, niin poliittiset kuin liikejohdolliset, tehtiin jo 2020-luvulle saavuttaessa, eikä 2020-2022 voimakkaimmillaan jyllännyt koronapandemia ainakaan hidastanut sähkömurrosta. Päästörajat, polttomoottorien myyntikiellot ja polttomoottorilabrojen sammuvat valot kertovat omaa kieltään.

Ennen markkinaheilahdusta on kuitenkin aika juhlistaa polttomoottorin pitkää historiaa, Henkilöauto onkin 1886 (Benz) alkaneen esiinmarssinsa aikana luottanut juuri polttomoottoriin, vaikka itse moottorin juuret yltävät vielä lähes sata vuotta pidemmälle, ja automobiilin ideassakin sitä kokeiltiin 1808! 

Tutustukaamme siis siihen, mitä markkinoilla on. Lähes kaikki polttomoottorin päävariaatiot ovat vielä myynnissä – osa tosin nipin napin.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.