2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone Teksti Aake Kinnunen Kuva Audi, Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen, Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvinainen vitoskone olisi saattanut jäädä historian reunakirjoitukseksi kokonaan ilman yhden miehen panostusta 1970-luvulla. Juttusarjan edellisissä osissa käsittelimme 12-sylinterisiä, 8-sylinterisiä ja 6-sylinterisiä moottoreita, mutta vaikka viisisylinteristen osuus moottorien historiassa on suhteessa vähäinen, on moottorityypillä lähtemätön paikka polttomoottorikaanonissa. Muiden polttomoottorityyppien aloitellessa jo 1900-luvun alkuhämärissä kesti rivivitosella selvästi pidempään. Ensimmäinen tuotantoon asti päässyt käyttökohde oli Lancia 3Ro -kuorma-auto, jossa viisisylinterinen dieselmoottori esiteltiin 1938. Valitettavasti 3Ro löysi varsinaisen käyttönsä Italian ja Saksan armeijoista toisessa maailmansodassa, mutta auto ja moottori pysyivät tuotannossa aina 1950 saakka. Samaan aikaan ison veden toisella puolella Ford valmistautui pienemmän arkiauton tuotantoon suunnittelemalla siihen bensa-vitosen, mutta projekti jäi prototyyppivaiheeseen. Ennen automaailman iskua nähtiin rivivitonen 1965–1966 Hondan RC148 ja RC149 -kilpamoottoripyörissä, joiden perusdesign periytyi RC116 twin-kilpurin moottorista. Käytännössä moottorit toteutettiin rivikutosina, joista puuttuu yksi keskimmäisistä sylintereistä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen