2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone Teksti Aake Kinnunen Kuva Audi, Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen, Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvinainen vitoskone olisi saattanut jäädä historian reunakirjoitukseksi kokonaan ilman yhden miehen panostusta 1970-luvulla. Juttusarjan edellisissä osissa käsittelimme 12-sylinterisiä, 8-sylinterisiä ja 6-sylinterisiä moottoreita, mutta vaikka viisisylinteristen osuus moottorien historiassa on suhteessa vähäinen, on moottorityypillä lähtemätön paikka polttomoottorikaanonissa. Muiden polttomoottorityyppien aloitellessa jo 1900-luvun alkuhämärissä kesti rivivitosella selvästi pidempään. Ensimmäinen tuotantoon asti päässyt käyttökohde oli Lancia 3Ro -kuorma-auto, jossa viisisylinterinen dieselmoottori esiteltiin 1938. Valitettavasti 3Ro löysi varsinaisen käyttönsä Italian ja Saksan armeijoista toisessa maailmansodassa, mutta auto ja moottori pysyivät tuotannossa aina 1950 saakka. Samaan aikaan ison veden toisella puolella Ford valmistautui pienemmän arkiauton tuotantoon suunnittelemalla siihen bensa-vitosen, mutta projekti jäi prototyyppivaiheeseen. Ennen automaailman iskua nähtiin rivivitonen 1965–1966 Hondan RC148 ja RC149 -kilpamoottoripyörissä, joiden perusdesign periytyi RC116 twin-kilpurin moottorista. Käytännössä moottorit toteutettiin rivikutosina, joista puuttuu yksi keskimmäisistä sylintereistä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää