27.10.2023

Voihan sen sähköpyörän akun sijoittaa näinkin – ranskalainen Lapierre sen keksi

Ranskalainen Lapierre on sijoittanut Overvolt-sähköpyörämallistonsa akun aivan eri tavalla kuin tähän saakka on totuttu.

Ranskalainen pyörämerkki Lapierre on Suomessa hieman tuntemattomampi, mutta maailmalla iso ja tunnettu merkki. Lapierre tunnetaan esimerkiksi kaikenlaisista urheilullisista pyöristä ja muun muassa maantiepyörillä kymmenisen vuotta ammattilaisena ajanut Jussi Veikkanen kilpaili Lapierren pyörillä ranskalaisessa Groupama-FDJ -tallissa ajaessaan.

Lapierre tunnetaan myös erinomaisista maastopyöristään. Sähköpyörä-puolella Lapierren eräs mallisto on nimeltään Overvolt, ja nyt sen Overvolt-malliston lippulaivapyörien rungot ja samalla akun sijoitus runkoihin on kehitetty kokonaan uudelleen. Normaalisti sähköpyörissä akku on totuttu sijoittamaan alaputken sisään tai sen päälle. Lapierre on Overvolt-sarjassaan ratkaissut asian niin, että akku sijoitetaankin pyörän runkokolmion keskelle, alaputken taakse, suoraan sähkömoottorin päälle.

Alaputkeen sijoitetulla akulla pyörään on yleisesti saatu pyöriin hyvä painojakauma, mutta nyt Lapierren ratkaisusta tulee samantien mieleen, että onko painojakauma näin peräti parempi. Sähköpyörän painavimpiin komponentteihin kuuluva akku saadaan suoraan pyörän keskelle ja samalla myös hyvin alas.

Lapierre käyttää Overvolt GLP III -pyörässään 725 wattitunnin kokoista akkua. Pyörän runko on hiilikuitua ja voimanlähteenä siinä on Boschin niin sanottu kisakone eli Performance Line CX Race Edition -sähkömoottori. Lapierre Overvolt GLP III on muutenkin kisakireä peli, sillä pyörien joustomatkat ovat kiitettävät 170-millimetrin luokkaa. Lapierre Overvolt GLP III -pyörästä on julkistettu kolme mallia, Team, SE, ja Elite ja malliston hinta on myös kisakireä, se alkaa hieman alle 10 000 eurosta.

Teksti Manu Tuppurainen Lähde ja kuvat Lapierre

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat