9.1.2024

Volkswagen-sähköauton toimitus myöhästyi pahasti – myyjä vaati kuluttajalta kaupanpurkumaksua

Volkswagen ID.3

Kuluttajariitalautakunta sai ratkaistavakseen tapauksen, jossa sähköauton toimitus viivästyi, kuluttaja halusi purkaa kaupan, mutta erimielisyys syntyi kaupanpurkurahan maksusta.

Uusien autojen toimitukset ovat viivästyneet koronapandemian aiheuttaman komponenttipulan vuoksi. Autovalmistajat eivät ole saaneet aina välttämättä autoja ulos tehtaalta siinä aikataulussa, mitä autojen ostajille on luvattu ja tämä on aiheuttanut erimielisyyksiä automyyjän sekä kuluttajien välillä.

Näin kävi myös espoolaiselle mieshenkilölle, joka osti uuden Volkswagen ID.3 -sähköauton elokuussa 2022. Auto ostettiin Volkswagenin merkkiliikkeestä 47 240 euron hintaan. Kauppasopimukseen kirjattiin, että auton arvioitu toimitusaika olisi 31. tammikuuta 2023, noin 5,5 kuukautta kaupantekohetkeä myöhemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimitus viivästyi useilla kuukausilla

Asiakas sai loppuvuonna 2022 auton myyjältä ilmoituksen, että toimitus viivästyy. Tammikuussa 2023, jolloin alkuperäisen toimitusajankohdan arvioitiin olevan, asiakkaalle kerrottiin, että auton toimitus tapahtuu maaliskuussa 2023. Myyjä oli asiakkaaseen aktiivisesti yhteydessä koko ajan, ja lopulta asiakkaalle kerrottiin, että auto lähti tehtaalta kohti Suomea toukokuussa 2023, alkuperäisen toimitusarvion ylityttyä useilla kuukausilla.

Asiakas oli jo ennen auton tilausta tiedustellut myyjältä tilauksen peruutusehtoja, jos hän joutuisi peruuttamaan tilauksen mahdollisen ulkomaille muuton vuoksi.

Lopulta asiakas peruutti tilauksen juuri ulkomaille muuton sekä autotarpeen muuttumisen vuoksi.

Kun asiakas peruutti tilauksen, myyjä kertoi tilaussopimuksen mukaiset peruutusehdot. Myyjäliikkeen mukaan tilauksen peruutukseen kuului, että asiakas maksaa 1 711 euron suuruisen sopimuksen purkamiseen liittyvän purkurahan. Asiakas kertoi myyjälle, että hän maksaa purkurahan, mutta riitauttaa asian.

Myyjällä ei oikeutta purkurahaan

Kuluttajariitalautakunta sai siis ratkottavakseen tapauksen, jossa selvitettiin, että onko myyjällä oikeus 1 711 euron suuruiseen purkurahaan, jos auton toimitus viivästyy.

Kuluttajariitalautakunta lähti tekemään asiassa ratkaisua kuluttajansuojalain näkökulmasta. Kuluttajasuojalain 5 luvun 2 §:n mukaan sopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä tilaajan vahingoksi, on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä. Kuluttajansuojalain 5 luvun 9 §:n mukaan ostaja saa myös purkaa kaupan myyjän viivästyksen vuoksi, jos hän on asettanut myyjälle kohtuullisen lisäajan eikä myyjä ole luovuttanut tavaraa lisäajan kuluessa. Kuluttajasuojalaki sanoo niinikään, että ostaja saa purkaa kaupan asetetun lisäajan kuluessa vain, jos myyjä on kieltäytynyt toimittamasta tavaraa tämän ajan kuluessa.

Kuluttajariitalautakunnan saaman selvityksen mukaan toimituksen piti tapahtua tilaussopimuksen mukaan noin 5,5 kuukauden kuluttua tilauksesta. Auto olisi ilmeisesti auto olisi voitu luovuttaa kuluttajalle toukokuussa noin neljä kuukautta myöhässä alun perin arvioidusta toimituspäivästä.

Kuluttajariitalautakunnalle muodostuneen käsityksen mukaan kuluttaja oli käytännössä antanut myyjälle lisäajan toimitukselle, mutta autontoimitus ei tapahtunut vielä myöskään maaliskuussa 2023, vaan se olisi voinut tapahtua vasta toukokuussa 2023.

Kuluttajariitalautakunta sanoo, että kuluttajan lakiin perustuvaa oikeuta purkaa sopimus tässä tilanteessa ei voida estää sopimusehdoilla. Lain mukaan myöskään sillä ei ole merkitystä, vaikka syynä peruutuksen olisi ollut kuluttajan muutto ulkomaille.

Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian yksinkertaisessa menettelyssä ja se suosittaa, että myyjäliike purkaa sopimuksen ja maksaa kuluttajalle takaisin 1 711 euroa.

Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.

Teksti Manu Tuppurainen Lähde kuluttajariitalautakunta Kuvat Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia