20.4.2020

”Nyt tarvitaan ratkaisuja” – Volvo on kyllästynyt koronaan ja harkitsee faceliftien karsimista

Volvo on kyllästynyt koronaan

Volvolla on kyllästytty peukaloiden pyörittelyyn, joten toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kaipaa nyt toimintaa. Tuotekehitysprojekteja karsittaessa prioriteettina ovat uudet puskurit, uusien teknologioiden ollessa avainasemassa.

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson on jälleen avannut sanaisen arkkunsa ruotsalaisvalmistajan tilanteesta. Tällä kertaa Ruotsissa kauhistellaan koronavirusepidemian vaikutuksia talouteen. Samuelsson henkilökohtaisesti arvioi, että taloudellisesti korona saattaa olla suurempi katastrofi kuin vuosien 2007–2009 talousromahdus.

Noin kuukauden tuotantotauon jälkeen Samuelssonille riitti.
– Tämä ei voi jatkua, hän kiteytti.

Volvo onkin panostanut nyt Ruotsin ja Belgian tuotantolaitostensa avaamiseen siten, että terveydenhuollolliset kannat huomioidaan. Huomiointi on ulotettu jopa alihankkijoiden työntekijöiden terveyteen.

– En tarvitse selitystä miksi pitäisi hidastella tai pysäyttää. Nyt tarvitaan ratkaisuja. Ja jos ratkaisu ei toimi, meidän täytyy voida muuttaa asioita nopeasti, pitkän linjan Volvo-johtaja linjasi.

Samuelsson kertoi samalla, että koronaviruksesta johtuen yhtiö joutuu pohtimaan tuotekehitysprojektejaan. Sähköistyminen, autonomia ja tulevat teknologiat säästynevät leikkauksilta, mutta kirjanpitokirves saattaa heilahtaa esimerkiksi malliston virkistyksen suhteen.

– Muutokset näillä alueilla vaarantaisivat strategiamme, joten turvaamme niiden tilanteen.

– Meillä on tuotekehityksessä tuhansia projekteja ja täytyy kyseenalaistaa, tarvitsemmeko niitä kaikkia, Samuelsson kommentoi.

– Meidän täytyy vähentää kulujamme.

Esimerkkinä hän mainitsi faceliftit, viitaten todennäköisesti malliston elinkaaripäivitysten laajuuteen, eikä siihen, toteutetaanko niitä.

Analytiikkayhtiö IHS Markit arvioi, että verrattain valmiit projektit voivat viivästyä noin kuuden kuukaudella, pidemmän linjan tuotekehitysprojektit voivat siirtyä puolestaan vuodella. IHS Markitin mukaan on myös mahdollista, että keskikokoiset ja suuret autovalmistajat ja alihankkijat voivat siirtää ulkoistettua tuotekehitystä takaisin yhtiön sisälle pyrkiessään säästötoimiin. Yhtiö arvioi tuotekehitysbudjettien kutistuvan autoalalla noin kuudenneksella tänä vuonna ja kymmenesosalla 2021. Koronavirus saattaa vaikuttaa dramaattisesti myös pienien startup-tyyppisten alihankkijoiden toimintaan.

Lähde: Automotive News Kuva: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat