23.1.2023 Ajoneuvot Volvo uudisti C40- ja XC40 Rechargen voimalinjoja – kello kääntyy takaisin takavetoaikaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkövoimalinjat ovat mallivuodesta 2023 alkaen entistä tehokkaampia sekä voiman että toimintamatkan osalta. Kun kaksivetoversion sähkömoottori muuttaa taka-akselille, tuloksena ovat ensimmäiset takaveto-Volvot sitten vuoden 1998. Antaa siis vain sataa lisää lunta. Pähkinänkuoressa Volvo julkisti C- ja XC40 Recharge -malleihinsa uuden vuoden kunniaksi peräti kolme uutta tai uudistettua voimalinjaa sekä energiatehokkaamman akuston. Akustojen jäähdytystä parantamalla Volvo on kyennyt kasvattamaan autojen toimintamatkaa malliversiosta riippuen jopa 60 WLTP-kilometrillä.Uudistusten myötä täyssähkömallien kaksimoottoriseen nelivetoversioon on vaihdettu moottorit kumpaankin päähän. Aiempien 150-kilowattisten kaksosten sijaan etuakselilta löytyy nyt 117-kilowattinen induktiomoottori, kun taas takapyöriä pyörittää 183 kilowatin tahtimoottori, joka on Volvon mukaan toisen sukupolven tekniikkaa ja itse kehitetty. Uusi järjestys tekee siis Twin Motor AWD:stä selvästi takavetopainotteisen. 82 kilowattitunnin akuston jäähdytyksen parannuksilla on valmistajan mukaan tuntuva vaikutus toimintamatkaan. Esimerkiksi viistokattoinen C40 kulkee nyt valmistajan ilmoittamana 507 kilometriä aiemman 451 sijaan.Volvo antaa toimintamatkassa pienen tunnustuksen myös uusille, 19-tuumaisille vanteille, jotka ovat aerodynaamisemmat.Kaksimoottoriversioita on kaksi, ja niissä molemmissa moottori sijaitsee siis nyt huomionarvoisesti taka-akselilla. Aiemman etuvetomallin 170 kilowatin moottorin sijaan lähtötason malli tuottaa nyt 175 kilowattia. Tässä mallissa akun kapasiteetti on 69 kilowattituntia, ja vastaavilla parannuksilla se mahdollistaa nyt XC40:ssä 460 kilometrin toimintamatkan (+ 35 km), ja C40:llä pääsisi vastaavasti 476 kilometriä.Toinen takavetoversio kasvattaa tahtimoottorin tehot 185 kilowattiin ja auto kätkee sisäänsä nelivetomallin kanssa saman 82 kilowattitunnin akuston. Malliston toimintamatkakuningas on C40 nimenomaan tällä voimalinjalla, ja sillä pääsee valmistajan mukaan 533 kilometriä. Vastaavalle XC40:lle ruotsalaiset lupaavat toimintamatkaa 515 kilometrin verran.Niin ikään lataustehoja on lähdetty kasvattamaan. 82-kilowattituntinen ottaa nyt vastaan aiemman 150 kW:n sijaan jopa 200 kilowatin tehoja tasavirralla, mikä mahdollistaa pääsyn 10:stä 80:aan prosenttiin 28 minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdellinen takavetoinen edusti 900-sarjaaVolvolla on pitkä historiansa takavetoautojen valmistajana, ja takaa raapivia Volvoja on edelleenkin kohtalaisesti liikenteessä. Niiden yksi ulottuvuus on monia viehättävä tietty hauskuus talvikelillä (tai vaarallisuus, tilanteesta riippuen). Uudet takavetoiset sähkö-Volvot jatkanevat muuten varmasti omalta osaltaan tätä perinnettä.Volvo siirtyi etuvetorakenteeseen vaiheittain 1990-luvun aikana. Siinä missä 850 (myöhemmin S/V70) tehtiin jo 90-luvun alussa etuvetorakenteiseksi, tuli 900-sarjasta edelleen teknisen sukulaisensa, 700-sarjan jalanjäljissä takavetoinen. Takavetoinen lippulaiva isoine kuusisylinterisine voimanlähteineen poistui tuotantolinjoilta vuonna 1998. Ne ajat alkavat olla nyt kaukana takana, neljännesvuosisadan päässä.Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen