1.1.2022

Koeajo: Volvo C40 Recharge ja viistetyn katon viehätys

Volvo C40 Twin Engine

Pelkästään sähköisenä myytävä Volvo C40 Recharge lisää ruotsalaisvalmistajan viistokattoisten katumaasturien joukkoon. Hyvää: voimalinjan toiminta, suorituskyky. Huonoa: takapenkin mukavuus aikuiselle, yhden polkimen ajon monivaiheinen kytkentä.

Volvo on kertonut valmistavansa pelkästään sähköllä kulkevia henkilöautoja vuodesta 2030 eteenpäin. Ensimmäinen pelkästään sähköisellä voimalinjalla myyntiin tuleva malli on Volvo C40 Recharge. Vaikka perusrakenne onkin tuttu myös polttomoottoreita käyttävästä XC40:stä, tämä viistetyllä kattolinjalla varustettu versio ei tule koskaan sellaista saamaan peltinsä alle.

Vastaavia korimalleja on nähty viime vuosina kiihtyvään tahtiin. Premium-merkkien esimerkkiä ovat noudattaneet monet autonvalmistajat, ja linjakkaampien mallien tarjonta ulottuu isoista katumaastureista kompakteihin crossovereihin. Volvo C40 asettuu tässä valikoimassa kokonsa puolesta tarjonnan keskivaiheille.

Volvo C40 Twin Engine

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaosa uusiksi

Uusi C40 siis perustuu perinteiseen katumaasturimalli XC40:een. Nopealla vilkaisulla mallit on helppo tunnistaa sisariksi, mutta tarkemman tarkastelun aikana eroja alkaa löytyä ensivaikutelmaa enemmän. Keulan osalta huomio kiinnittyy umpinaisen maskin sulavampaan mukaan ja sirompiin ajovaloihin. Suurin ero on luonnollisesti B-pilarin jälkeen loivasti alas kaartuva kattolinja. C-pilarista eteenpäin yhteneväisyydet ovatkin huomattavasti vähäisemmät, sillä takaosan spoilerit ja tyylikkään kevyet takavalot ovat vain C40:n oikeus.

Volvo C40 Twin Engine

Ohjaamossa erot ovat lievät. Mittariston tehtävä hoidetaan 12,3-tuumaisella näytöllä ja keskikonsolista löytyy 9,3-tuumainen pystyyn aseteltu näyttö. Käyttöjärjestelmänä on XC40:ssä ensimmäisenä nähty Android-pohjainen järjestelmä, joka tekee parhaillaan tuloa vaiheittain myös muihin Volvon malleihin. Ohjaamon materiaalien suhteen C40 näyttää kuitenkin tietä tulevaan. Autoon ei nimittäin enää saa eläinperäistä nahkaverhoilua, vaan sisustan materiaaleissa käytetään ympäristöystävällisiä ja muun muassa kierrätysmateriaaleista tehtyjä tekstiilejä.

Vaivaton ajokokemus

Liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi ja kaasupolkimen vaste on miellyttävän rauhallinen ja lineaarinen. Joissakin sähköautoissa polkimen liikkeen ensimmäiset sentit ovat suorastaan korostuneen aggressiivisia, mikä tekee hitaasta ajosta helposti hieman kulmikasta.

Volvo C40 Twin Engine

Android-käyttöliittymään siirtymisen myötä Volvo on yksinkertaistanut auton käyttökokemusta. C40 ei esimerkiksi tarjoa valittavaksi erilaisia ajotiloja. Näiden sijaan kuljettaja voi säätää valikoista ohjausvasteen jäykkyyttä ja valita onko yhden polkimen ajo käytössä, vai rullaako auto vapaasti, jos polkimia ei paineta. Ohjausvasteen vakioasetus tuntuu luonnollisimmalta, joten tähän säädön käyttöön ei ole suurta tarvetta. Yhden polkimen ajon valinta olisi kuitenkin käytännöllisempää olla helpommin saatavilla, sillä ainakin allekirjoittanut pitää toiminnosta kaupunkiajossa, mutta maantiellä liikuttaessa vapaa rullaus tuntuu miellyttävämmältä. Esimerkiksi uudessa XC60:n lataushybridissä tämä valinta on yksinkertaisesti tarjolla vaihteenvalitsinta taaksepäin vetämällä.

Volvo C40 Twin Engine

Muutoin ajettavuutensa ja suorituskykynsä osalta C40 Recharge Twin vakuutta. Auto tottelee kuljettajaa käskyjä sopivalla herkkyydellä ja voimaa on tarjolla ripeitäkin tilanteita ajatellen täysin riittävästi.

Ohjelmistokehitystä

Volvon sähköautot ovat merkin ensimmäisiä autoja, jotka ovat päivitettävissä etänä. Esimerkiksi XC40 Rechargen julkaisun jälkeen autoon on tullut lukuisia päivityksiä, joilla on parannettu auton energiatehokkuutta ja multimediajärjestelmään on tuotu uusia toiminnollisuuksia. Yksi meidänkin pyytämä lisä on uusi hetkellisen kulutuksen näyttö ja kuljettajan ajotapaa analysoiva välilehti. Lisäksi XC40 ja C40 Recharge ovat uusimman päivityksen myötä kykeneviä lämmittämään akun ennen pikalaturille saapumista, kunhan se on kohteena navigaattorissa. Tämä on yksi erittäin hyvä esimerkiksi siitä, että autoa parannetaan jatkuvasti päivityksillä.

Volvo C40 Twin Engine

Ensimmäiset Volvo C40 Recharge saapuvat Suomeen loppuvuoden aikana. C40 on noin 1 000 euroa kalliimpi kuin sisarmalli XC40. Alkuvaiheessa myynti alkaa nelivetoisella versiolla, mutta mallisto täydentyy pian myös etuvetoisella mallilla, jolloin C40:n lähtöhinta jäänee alle 50 000 euroon.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition

Hinta alkaen

60 920 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

64 140 €

Moottori

Sähköauto neliveto. Etuakseli 150 kW (204 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv).

Teho

300 kW (408 hv), 660 r/min

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 78 / 75 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW.

Toimintamatka

444 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,7 s

Huippunopeus

180 km/h

Mitat

pituus 4440 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1591 mm, akseliväli 2702 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat