24.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volvo XC60 T8 AWD Long Range – lisää sähköä, voimaa ja toimintamatkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi Volvo XC60 T8 saa merkittävän päivityksen vuodelle 2022, kun akkukapasiteetti kasvaa lukemaan 18,8 kWh. Tämä tarkoittaa lähes 80 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Volvo uudisti XC60-mallistoa kesällä kevyellä faceliftillä. Yksi merkittävimmistä päivityksistä oli Volvon sähköautoista tuttuun Android-pohjaiseen multimediajärjestelmään siirtyminen. Nyt malliston suosituimmat lataushybridit saavat kaivatun teknisen päivityksen, kun akkukapasiteettia kasvatetaan ja sähkömoottorin tehoa nostetaan. Näiden muutosten myötä Volvo XC60 Recharge -mallit ottavat ison harppauksen sähköisten ominaisuuksien saralla. Android-pohjaisen järjestelmän myötä myös ajotilan valinnat löytyvät vain kosketusnäytön takaa. Uudistuneen mallin akun kokonaiskapasiteetiksi kirjataan 18,8 kWh, josta käytettävissä on 14,9 kWh. Tässä on merkittävä parannus edellisiin malleihin, joissa vastaavat luvut olivat 11,6 kWh ja 9,9 kWh. Vuosien varrella akkutekniikka on kehittynyt sen verran, että kapasiteetin kasvusta huolimatta akun fyysinen koko on säilynyt ennallaan, eikä siis vaikuta auton tiloihin. Kasvaneen kapasiteetin myötä sähköinen toimintamatka on kasvanut ja on WLTP-syklin mukaisesti parhaimmillaan 77 kilometriä. Verotukseen vaikuttavat CO2-päästöt vaihtelevat välillä 23-26 g/km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää sähkövoimaa Akun kasvun lisäksi Volvo on päivittänyt taka-akselilta löytyvän sähkömoottorin aiempaa tehokkaammaksi. Uusien mallien sähkömoottorin teholukemaksi kerrotaan 107 kW (145 hv) ja vääntöä on tarjolla 309 Nm. Uutuus tulee tarjolle sekä T6 että T8 -mallina. Sähkömoottorin lisäksi myös polttomoori on kokenut pieniä päivityksiä ja samassa järjestyksessä mallien kokonaistehoiksi kirjataan 257 kW (350 hv) ja 335 kW (455 hv). Ulkoiset muutokset ovat hyvin vähäisiä. Esimerkiksi pakoputkien ulostulot eivät ole enää näkyvillä. Pääsimme tutustumaan pikaisesti Belgiassa XC60 T8 AWD -malliin. Pelkällä sähköllä pärjää nyt entistä vaivattomammin kaikissa ajotilanteissa. Jos aiemmin maantienopeudet alkoivat olla sähkömoottorin voimavarojen rajalla, nyt päästöttömästi pääsee helposti moottoritienopeuksiin saakka. Voimalinjan toiminnan suhteen uusi ominaisuus on monista sähköautoista tuttu yhden polkimen ajo. Jarrupoljinta ei siis tarvitse käyttää auton pysäyttämiseksi, vaan auto hidastaa pehmeästi pysähdyksiin saakka kaasupolkimen noston jälkeen. Pikaisella koeajolla pelkällä sähköllä päästiin noin 60 kilometriä, vaikka ajotapaa ei voi kehua taloudelliseksi. Kaikkea tehoa pyydettäessä polttomoottorin käynnistyy nopeasti ja löytää asiallisen nopeasti oikean toiminta-alueen. 2,0-litraisen bensakoneen äänimaailmaa on hiottu hienostuneempaan suuntaan. Osittainen kiitos tästä kuuluu kaiuttimista tuleville äänimaailman täydennyksille. Kuljettajan paikalla palikat ovat hyvin kohdallaan. Voimalinjan lisäksi auton lämmitysominaisuuksia on päivitetty puhtaampaan suuntaan. Aikaisemmin talvikelillä ohjaamon lämpö on pääasiassa tuotettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, mutta nyt kasvaneen akkukapasiteetin ansiosta Volvo on varustanut uudet lataushybridit tehokkaammalla sähkövastuksella. Isompi akku ja tehokkaampi sähkömoottori tulevat päivityksenä kaikkiin SPA-rakenteen ladattaviin hybrideihin. Näitä ovat siis 60-sarjalaisten lisäksi 90-sarjan autot. Ensimmäiset maahantuojan markkinointitermiä ”Long Range” kantavat mallit saapuvat Suomeen loppuvuodesta. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lisää aiheesta Koeajo: Volvo XC60 B4 kulkee dieselillä, mutta sai sisäänsä palan sähkö-Volvoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?