Ajoneuvot Koeajo 24.10.2021

Maistiainen: Volvo XC60 T8 AWD Long Range – lisää sähköä, voimaa ja toimintamatkaa

Ladattava hybridi Volvo XC60 T8 saa merkittävän päivityksen vuodelle 2022, kun akkukapasiteetti kasvaa lukemaan 18,8 kWh. Tämä tarkoittaa lähes 80 kilometrin sähköistä toimintamatkaa.

Volvo uudisti XC60-mallistoa kesällä kevyellä faceliftillä. Yksi merkittävimmistä päivityksistä oli Volvon sähköautoista tuttuun Android-pohjaiseen multimediajärjestelmään siirtyminen. Nyt malliston suosituimmat lataushybridit saavat kaivatun teknisen päivityksen, kun akkukapasiteettia kasvatetaan ja sähkömoottorin tehoa nostetaan. Näiden muutosten myötä Volvo XC60 Recharge -mallit ottavat ison harppauksen sähköisten ominaisuuksien saralla.

Android-pohjaisen järjestelmän myötä myös ajotilan valinnat löytyvät vain kosketusnäytön takaa.

Uudistuneen mallin akun kokonaiskapasiteetiksi kirjataan 18,8 kWh, josta käytettävissä on 14,9 kWh. Tässä on merkittävä parannus edellisiin malleihin, joissa vastaavat luvut olivat 11,6 kWh ja 9,9 kWh. Vuosien varrella akkutekniikka on kehittynyt sen verran, että kapasiteetin kasvusta huolimatta akun fyysinen koko on säilynyt ennallaan, eikä siis vaikuta auton tiloihin. Kasvaneen kapasiteetin myötä sähköinen toimintamatka on kasvanut ja on WLTP-syklin mukaisesti parhaimmillaan 77 kilometriä. Verotukseen vaikuttavat CO2-päästöt vaihtelevat välillä 23-26 g/km.

Lisää sähkövoimaa

Akun kasvun lisäksi Volvo on päivittänyt taka-akselilta löytyvän sähkömoottorin aiempaa tehokkaammaksi. Uusien mallien sähkömoottorin teholukemaksi kerrotaan 107 kW (145 hv) ja vääntöä on tarjolla 309 Nm. Uutuus tulee tarjolle sekä T6 että T8 -mallina. Sähkömoottorin lisäksi myös polttomoori on kokenut pieniä päivityksiä ja samassa järjestyksessä mallien kokonaistehoiksi kirjataan 257 kW (350 hv) ja 335 kW (455 hv).

Ulkoiset muutokset ovat hyvin vähäisiä. Esimerkiksi pakoputkien ulostulot eivät ole enää näkyvillä.

Pääsimme tutustumaan pikaisesti Belgiassa XC60 T8 AWD -malliin. Pelkällä sähköllä pärjää nyt entistä vaivattomammin kaikissa ajotilanteissa. Jos aiemmin maantienopeudet alkoivat olla sähkömoottorin voimavarojen rajalla, nyt päästöttömästi pääsee helposti moottoritienopeuksiin saakka. Voimalinjan toiminnan suhteen uusi ominaisuus on monista sähköautoista tuttu yhden polkimen ajo. Jarrupoljinta ei siis tarvitse käyttää auton pysäyttämiseksi, vaan auto hidastaa pehmeästi pysähdyksiin saakka kaasupolkimen noston jälkeen. Pikaisella koeajolla pelkällä sähköllä päästiin noin 60 kilometriä, vaikka ajotapaa ei voi kehua taloudelliseksi.

Kaikkea tehoa pyydettäessä polttomoottorin käynnistyy nopeasti ja löytää asiallisen nopeasti oikean toiminta-alueen. 2,0-litraisen bensakoneen äänimaailmaa on hiottu hienostuneempaan suuntaan. Osittainen kiitos tästä kuuluu kaiuttimista tuleville äänimaailman täydennyksille.

Kuljettajan paikalla palikat ovat hyvin kohdallaan.

Voimalinjan lisäksi auton lämmitysominaisuuksia on päivitetty puhtaampaan suuntaan. Aikaisemmin talvikelillä ohjaamon lämpö on pääasiassa tuotettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, mutta nyt kasvaneen akkukapasiteetin ansiosta Volvo on varustanut uudet lataushybridit tehokkaammalla sähkövastuksella.

Isompi akku ja tehokkaampi sähkömoottori tulevat päivityksenä kaikkiin SPA-rakenteen ladattaviin hybrideihin. Näitä ovat siis 60-sarjalaisten lisäksi 90-sarjan autot. Ensimmäiset maahantuojan markkinointitermiä ”Long Range” kantavat mallit saapuvat Suomeen loppuvuodesta.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat