Ajoneuvot Koeajo 13.9.2021

Koeajo: Volvo XC60 B4 kulkee dieselillä, mutta sai sisäänsä palan sähkö-Volvoa

Volvon tapauksessa mallivuosipäivitykset tuovat ajoittain isojakin muutoksia autoihin. Nyt Volvo XC60 on saanut täysin uuden multimediajärjestelmän. Hyvää: voimalinjan toiminta, mukavuus. Huonoa: moottorin ääni, ohjaustuntuma.

Volvolla on tapana tehdä autoihin pieniä päivityksiä mallivuosipolitiikalla perinteisten isompien faceliftien sijaan. Käytännössä mallivuosi vaihtuu aina heinä-elokuussa, jonka jälkeen myydään seuraavan mallivuoden autoja. Volvo XC60 koki etenkin ohjaamon käytettävyyden näkökulmasta poikkeuksellisen suuren päivityksen mallivuodella 2022.

Ulkoisesti XC60 on uudistunut hyvin hillitysti. Helmat ovat saaneet hieman uutta ilmettä, mutta erojen havaitseminen ilman suoraa vertailua on lähes mahdotonta. Moottorivalikoima on entisellään, eli auto on edelleen tarjolla ladattavan hybridin lisäksi bensiini- ja dieselmoottoreilla, jotka ovat nykyään varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Hidastuksissa otetaan energiaa talteen ja kiihdytyksissä järjestelmä tukee auton etenemistä parhaimmillaan 10 kW:lla ja 40 Nm voimalla.

Isoin muutos uuden mallivuoden autossa on vastassa ohjaamossa ja tarkemmin sanottuna näyttöjen takana. 12,3-tuumaisella mittaristolla on nyt Volvo XC40 P8 -sähköautossa ensimmäistä kertaa esitelty uudistunut ja pelkistetty kokonaisilme.

Keskikonsolista löytyy tuttu 9,3-tuumainen ja sen kotinäkymä muistuttaa vahvasti Volvon omaa Sensus-järjestelmää. Perusnäkymässä on siis näkyvissä neljä päätoimintoa. Käytettävyys on kuitenkin muuttunut varsin reilusti.

Uusi järjestelmä on täysin Android-pohjainen, minkä myötä navigointi käyttää suoraan Google Mapsia. Kuljettaja voi kirjautua autoon Google-tilillä, jolloin omat tiliasetukset tulevat käyttöön myös autossa. Android-pohjaisuus mahdollistaa jatkossa uusien sovellusten tuomisen autoon helposti Googlen sovelluskaupan kautta. Apple-käyttäjiä uudistus ei välttämättä miellytä, sillä Apple Car Play on nyt poissa.

Volvo on halunnut yksinkertaistaa käyttökokemusta monissa kohdissa. Esimerkiksi Sensus-järjestelmästä tutut sivupyyhkäisyt eivät enää ole läsnä, vaan kaikki asetukset hoidetaan yhden asetusvalikon kautta. Säätö- ja muokkausmahdollisuuksia on vähennetty merkittävästi ja myös Volvon selkeästi toteutettu kulutusnäyttö on jäänyt historiaan. Kuljettajalle ei ole tarjolla hetkellistä kulutustietoa missään, keskikonsolin kautta ei ole näkyvissä enää edes kulutushistoriaa, ja keskikulutuksen saa näkyviin vain mittariston kautta erikseen avattavassa valikossa.

Uuden käyttöjärjestelmän ympärillä oleva auto on edelleen tuttua Volvoa. Sisusta on tyylikäs ja ajaton, ja kuljettajalla ergonomia on kohdallaan. Käynnistyksen yhteydessä suorastaan ylellinen tunnelma kokee pienen takaiskun, kun dieselmoottorin karkea ääni kajahtaa sisätiloihin. Onneksi tasaisessa ajossa ääni pysyy taka-alalla.

XC60 tarjoaa vaivattoman ja kokonaisuutena mukavan ajokokemuksen. Lisävarusteinen ilmajousitus hoitaa tehtävänsä hienostuneesti. Ohjauksessa on korostettu hieman liikaakin vaivattomuutta ja se on tehostettu tunnottoman kevyeksi. Perinteisiä ajotila-asetuksia uuden käyttöjärjestelmän myötä ei enää ole tarjolla, mutta ohjausvasteelle löytyy kaksi asetusta. Näistä jäykempi tarjoaa paremman suuntavakauden, mutta etäistä tuntumaa se ei paranna.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat