1.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo C40 Recharge ja viistetyn katon viehätys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkästään sähköisenä myytävä Volvo C40 Recharge lisää ruotsalaisvalmistajan viistokattoisten katumaasturien joukkoon. Hyvää: voimalinjan toiminta, suorituskyky. Huonoa: takapenkin mukavuus aikuiselle, yhden polkimen ajon monivaiheinen kytkentä. Volvo on kertonut valmistavansa pelkästään sähköllä kulkevia henkilöautoja vuodesta 2030 eteenpäin. Ensimmäinen pelkästään sähköisellä voimalinjalla myyntiin tuleva malli on Volvo C40 Recharge. Vaikka perusrakenne onkin tuttu myös polttomoottoreita käyttävästä XC40:stä, tämä viistetyllä kattolinjalla varustettu versio ei tule koskaan sellaista saamaan peltinsä alle.Vastaavia korimalleja on nähty viime vuosina kiihtyvään tahtiin. Premium-merkkien esimerkkiä ovat noudattaneet monet autonvalmistajat, ja linjakkaampien mallien tarjonta ulottuu isoista katumaastureista kompakteihin crossovereihin. Volvo C40 asettuu tässä valikoimassa kokonsa puolesta tarjonnan keskivaiheille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaosa uusiksiUusi C40 siis perustuu perinteiseen katumaasturimalli XC40:een. Nopealla vilkaisulla mallit on helppo tunnistaa sisariksi, mutta tarkemman tarkastelun aikana eroja alkaa löytyä ensivaikutelmaa enemmän. Keulan osalta huomio kiinnittyy umpinaisen maskin sulavampaan mukaan ja sirompiin ajovaloihin. Suurin ero on luonnollisesti B-pilarin jälkeen loivasti alas kaartuva kattolinja. C-pilarista eteenpäin yhteneväisyydet ovatkin huomattavasti vähäisemmät, sillä takaosan spoilerit ja tyylikkään kevyet takavalot ovat vain C40:n oikeus.Ohjaamossa erot ovat lievät. Mittariston tehtävä hoidetaan 12,3-tuumaisella näytöllä ja keskikonsolista löytyy 9,3-tuumainen pystyyn aseteltu näyttö. Käyttöjärjestelmänä on XC40:ssä ensimmäisenä nähty Android-pohjainen järjestelmä, joka tekee parhaillaan tuloa vaiheittain myös muihin Volvon malleihin. Ohjaamon materiaalien suhteen C40 näyttää kuitenkin tietä tulevaan. Autoon ei nimittäin enää saa eläinperäistä nahkaverhoilua, vaan sisustan materiaaleissa käytetään ympäristöystävällisiä ja muun muassa kierrätysmateriaaleista tehtyjä tekstiilejä. Vaivaton ajokokemusLiikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi ja kaasupolkimen vaste on miellyttävän rauhallinen ja lineaarinen. Joissakin sähköautoissa polkimen liikkeen ensimmäiset sentit ovat suorastaan korostuneen aggressiivisia, mikä tekee hitaasta ajosta helposti hieman kulmikasta.Android-käyttöliittymään siirtymisen myötä Volvo on yksinkertaistanut auton käyttökokemusta. C40 ei esimerkiksi tarjoa valittavaksi erilaisia ajotiloja. Näiden sijaan kuljettaja voi säätää valikoista ohjausvasteen jäykkyyttä ja valita onko yhden polkimen ajo käytössä, vai rullaako auto vapaasti, jos polkimia ei paineta. Ohjausvasteen vakioasetus tuntuu luonnollisimmalta, joten tähän säädön käyttöön ei ole suurta tarvetta. Yhden polkimen ajon valinta olisi kuitenkin käytännöllisempää olla helpommin saatavilla, sillä ainakin allekirjoittanut pitää toiminnosta kaupunkiajossa, mutta maantiellä liikuttaessa vapaa rullaus tuntuu miellyttävämmältä. Esimerkiksi uudessa XC60:n lataushybridissä tämä valinta on yksinkertaisesti tarjolla vaihteenvalitsinta taaksepäin vetämällä.Muutoin ajettavuutensa ja suorituskykynsä osalta C40 Recharge Twin vakuutta. Auto tottelee kuljettajaa käskyjä sopivalla herkkyydellä ja voimaa on tarjolla ripeitäkin tilanteita ajatellen täysin riittävästi.OhjelmistokehitystäVolvon sähköautot ovat merkin ensimmäisiä autoja, jotka ovat päivitettävissä etänä. Esimerkiksi XC40 Rechargen julkaisun jälkeen autoon on tullut lukuisia päivityksiä, joilla on parannettu auton energiatehokkuutta ja multimediajärjestelmään on tuotu uusia toiminnollisuuksia. Yksi meidänkin pyytämä lisä on uusi hetkellisen kulutuksen näyttö ja kuljettajan ajotapaa analysoiva välilehti. Lisäksi XC40 ja C40 Recharge ovat uusimman päivityksen myötä kykeneviä lämmittämään akun ennen pikalaturille saapumista, kunhan se on kohteena navigaattorissa. Tämä on yksi erittäin hyvä esimerkiksi siitä, että autoa parannetaan jatkuvasti päivityksillä.Ensimmäiset Volvo C40 Recharge saapuvat Suomeen loppuvuoden aikana. C40 on noin 1 000 euroa kalliimpi kuin sisarmalli XC40. Alkuvaiheessa myynti alkaa nelivetoisella versiolla, mutta mallisto täydentyy pian myös etuvetoisella mallilla, jolloin C40:n lähtöhinta jäänee alle 50 000 euroon.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition Hinta alkaen 60 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 140 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 150 kW (204 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv). Teho 300 kW (408 hv), 660 r/min Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 78 / 75 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 444 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4440 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1591 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen