1.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo C40 Recharge ja viistetyn katon viehätys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkästään sähköisenä myytävä Volvo C40 Recharge lisää ruotsalaisvalmistajan viistokattoisten katumaasturien joukkoon. Hyvää: voimalinjan toiminta, suorituskyky. Huonoa: takapenkin mukavuus aikuiselle, yhden polkimen ajon monivaiheinen kytkentä. Volvo on kertonut valmistavansa pelkästään sähköllä kulkevia henkilöautoja vuodesta 2030 eteenpäin. Ensimmäinen pelkästään sähköisellä voimalinjalla myyntiin tuleva malli on Volvo C40 Recharge. Vaikka perusrakenne onkin tuttu myös polttomoottoreita käyttävästä XC40:stä, tämä viistetyllä kattolinjalla varustettu versio ei tule koskaan sellaista saamaan peltinsä alle.Vastaavia korimalleja on nähty viime vuosina kiihtyvään tahtiin. Premium-merkkien esimerkkiä ovat noudattaneet monet autonvalmistajat, ja linjakkaampien mallien tarjonta ulottuu isoista katumaastureista kompakteihin crossovereihin. Volvo C40 asettuu tässä valikoimassa kokonsa puolesta tarjonnan keskivaiheille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaosa uusiksiUusi C40 siis perustuu perinteiseen katumaasturimalli XC40:een. Nopealla vilkaisulla mallit on helppo tunnistaa sisariksi, mutta tarkemman tarkastelun aikana eroja alkaa löytyä ensivaikutelmaa enemmän. Keulan osalta huomio kiinnittyy umpinaisen maskin sulavampaan mukaan ja sirompiin ajovaloihin. Suurin ero on luonnollisesti B-pilarin jälkeen loivasti alas kaartuva kattolinja. C-pilarista eteenpäin yhteneväisyydet ovatkin huomattavasti vähäisemmät, sillä takaosan spoilerit ja tyylikkään kevyet takavalot ovat vain C40:n oikeus.Ohjaamossa erot ovat lievät. Mittariston tehtävä hoidetaan 12,3-tuumaisella näytöllä ja keskikonsolista löytyy 9,3-tuumainen pystyyn aseteltu näyttö. Käyttöjärjestelmänä on XC40:ssä ensimmäisenä nähty Android-pohjainen järjestelmä, joka tekee parhaillaan tuloa vaiheittain myös muihin Volvon malleihin. Ohjaamon materiaalien suhteen C40 näyttää kuitenkin tietä tulevaan. Autoon ei nimittäin enää saa eläinperäistä nahkaverhoilua, vaan sisustan materiaaleissa käytetään ympäristöystävällisiä ja muun muassa kierrätysmateriaaleista tehtyjä tekstiilejä. Vaivaton ajokokemusLiikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi ja kaasupolkimen vaste on miellyttävän rauhallinen ja lineaarinen. Joissakin sähköautoissa polkimen liikkeen ensimmäiset sentit ovat suorastaan korostuneen aggressiivisia, mikä tekee hitaasta ajosta helposti hieman kulmikasta.Android-käyttöliittymään siirtymisen myötä Volvo on yksinkertaistanut auton käyttökokemusta. C40 ei esimerkiksi tarjoa valittavaksi erilaisia ajotiloja. Näiden sijaan kuljettaja voi säätää valikoista ohjausvasteen jäykkyyttä ja valita onko yhden polkimen ajo käytössä, vai rullaako auto vapaasti, jos polkimia ei paineta. Ohjausvasteen vakioasetus tuntuu luonnollisimmalta, joten tähän säädön käyttöön ei ole suurta tarvetta. Yhden polkimen ajon valinta olisi kuitenkin käytännöllisempää olla helpommin saatavilla, sillä ainakin allekirjoittanut pitää toiminnosta kaupunkiajossa, mutta maantiellä liikuttaessa vapaa rullaus tuntuu miellyttävämmältä. Esimerkiksi uudessa XC60:n lataushybridissä tämä valinta on yksinkertaisesti tarjolla vaihteenvalitsinta taaksepäin vetämällä.Muutoin ajettavuutensa ja suorituskykynsä osalta C40 Recharge Twin vakuutta. Auto tottelee kuljettajaa käskyjä sopivalla herkkyydellä ja voimaa on tarjolla ripeitäkin tilanteita ajatellen täysin riittävästi.OhjelmistokehitystäVolvon sähköautot ovat merkin ensimmäisiä autoja, jotka ovat päivitettävissä etänä. Esimerkiksi XC40 Rechargen julkaisun jälkeen autoon on tullut lukuisia päivityksiä, joilla on parannettu auton energiatehokkuutta ja multimediajärjestelmään on tuotu uusia toiminnollisuuksia. Yksi meidänkin pyytämä lisä on uusi hetkellisen kulutuksen näyttö ja kuljettajan ajotapaa analysoiva välilehti. Lisäksi XC40 ja C40 Recharge ovat uusimman päivityksen myötä kykeneviä lämmittämään akun ennen pikalaturille saapumista, kunhan se on kohteena navigaattorissa. Tämä on yksi erittäin hyvä esimerkiksi siitä, että autoa parannetaan jatkuvasti päivityksillä.Ensimmäiset Volvo C40 Recharge saapuvat Suomeen loppuvuoden aikana. C40 on noin 1 000 euroa kalliimpi kuin sisarmalli XC40. Alkuvaiheessa myynti alkaa nelivetoisella versiolla, mutta mallisto täydentyy pian myös etuvetoisella mallilla, jolloin C40:n lähtöhinta jäänee alle 50 000 euroon.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition Hinta alkaen 60 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 140 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 150 kW (204 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv). Teho 300 kW (408 hv), 660 r/min Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 78 / 75 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 444 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4440 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1591 mm, akseliväli 2702 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa