1.12.2017

VTT: Kurjalla kelillä moottoritie vaarallisin, paisteella paras

moottoritie vaarallinen huonolla kelillä

Huonot keliolosuhteet lisäävät tutkimuksen mukaan onnettomuusriskiä etenkin moottoriteillä. Hyvällä säällä muita pääteitä turvallisempi moottoritie kärsii eniten huonoista sääolosuhteista.

Liikenneviraston ja Trafin tilaaman tutkimuksen tulokset ovat selvillä. Sen mukaan huonot keliolosuhteet, kuten liukkaus ja lumisateet, lisäävät onnettomuusriskiä moottoriteillä enemmän kuin muilla maanteillä. Moottoritie on kuitenkin hyvällä säällä muita pääteitä turvallisempi.

Moottoritien suhteellinen onnettomuusriski on muita teitä alhaisempi myös pakkassäällä. Tämä lienee monesta näkökulmasta yllättävä tieto. Tutkimuksen perusteella keliolosuhteista vaarallisin on loskainen tie.

– Tulokset osoittavat talvisään voimakkaan vaikutuksen onnettomuusriskiin moottoriteillä. Näiden tulosten valossa on erittäin perusteltua ohjata moottoriteiden nopeusrajoituksia sään ja kelin mukaan, kommentoi johtava tutkija Satu Innamaa VTT:ltä.

Tutkimus tehtiin uudella tilastollisella menetelmällä ja sen aineistona olivat Suomen pääteiden onnettomuudet kolmen vuoden ajalta, vuosina 2014–2016, sekä saman ajanjakson liikennemäärä-, sää- ja kelitiedot. Lyhyen ajanjakson johdosta useat erilaiset sääolosuhteet jäivät niin harvinaiseksi, että niistä ei voitu vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Erityisesti ääriolosuhteet jäivät käytännössä kokonaan tulosten ulkopuolelle.

Talousarvioesitys 2018

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuloksien pohjalta moottoritie syyniin

Aikaisempaa tarkempi tieto keliolosuhteiden ja onnettomuusriskien yhteydestä hyödyttää Liikenneviraston mukaan myös käytännössä. Liikennevirasto kertoo, että tuloksia aiotaan hyödyntää esimerkiksi vaihtuvien nopeusrajoitusten kehittämisessä.

– Tutkimuksen mukaan kannattaisi harkita, pitäisikö kovassa lumi- tai räntäsateessa vaihtuvia nopeusrajoituksia laskea moottoriteillä vielä nykyistä alemmaksi, kertoo johtava asiantuntija Risto Kulmala Liikennevirastosta.

Tutkimuksessa ei tutkittu nopeuden vaikutusta onnettomuuksiin, vaan ainoastaan sääolosuhteiden aiheuttamaa riskiä erilaisilla tieosuuksilla. Tulokset tarjoavat kuitenkin perusteet kelivaroituksille ja muulle tiedottamiselle. Säällä on tutkimuksen perusteella vaikutus onnettomuusriskiin.

– Tulosten perusteella voimme täsmentää ja tarkentaa kuljettajille suunnattua tiedotusta liikkumisen turvallisuusriskeistä eri olosuhteissa, toteaa johtava asiantuntija Anna Schirokoff Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Lähde: Liikennevirasto Kuvituskuvat: Antti Hentinen, Roman Razinkov

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat