25.5.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: ensitestissä Motonetin Motolataus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motonet-tavarataloketju aloittaa sähköautojen latauspalveluiden tarjonnan. Testasimme Lommilan pikalaturin. Suomen sähköautojen pikalatausverkosto ottaa jälleen askeleen eteenpäin, kun Motonet-tavarataloketju aloittaa latauspalveluiden tarjonnan. Kun huhut ensimmäisistä asemista alkoivat kiertää netissä, veimme Hyundai Ioniq Electricin tutustumislataukseen Espoon Lommilaan.Motolataus-nimen alta löytyy sekä DC-pikalatausasemia (CCS ja CHAdeMO) sekä hitaampaa vaihtovirtalatausta (AC).Motonet kertoo aikovansa lähivuosina tarjota Motolatausta lähes jokaisen tavaratalonsa yhteydessä. Tällä hetkellä asemat ovat käytössä jo seuraavasti: Helsingin Roihupelto (AC), Kerava (AC), Espoon Lommila (AC ja DC), Joensuu (AC ja DC), Mikkeli (AC ja DC) sekä Kokkola (AC ja DC). Vaihtovirtalatausta käyttävät tarvitsevat mukaan oman latauskaapelin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy50 kilowatilla mennäänHyundai Ioniq Electricin kannalta Motolatauksen mielenkiintoa nostivat netissä pyörineet huhut latausaseman tehosta: epäiltiin, että Suomeen saatiin vihdoin yli 50 kilowatin latausasema. Tällä hetkellä Hyundai Ioniq Electric on markkinoiden ainoa auto, joka kykenee lataamaan CCS-järjestelmällä yli 50 kilowatin teholla. Olimme innokkaita selvittämään, miten nopeasti Hyundaita voi ladata käytännössä, ja näkemään miten latausteho käyttäytyy akun täyttyessä.Huhuilta katkottiin kuitenkin nopeasti siivet. Motolataus-aseman teho on samat noin 50 kilowattia kuin kilpailevilla järjestelmillä. Syy on selvä: miksi investoida kallista laturiteknologiaa, kun toistaiseksi vain Hyundai Ioniq Electric voisi siitä hyötyä, ja sekin todennäköisesti vain latauksen ensihetkillä?– Latausasemat on nyt varustettu 50 kilowatin tehoisiksi, mutta niitä voidaan jälkikäteen varustaa tehokkaammiksi, asemien teknisestä toteutuksesta vastaavan Plugit Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen kertoo.Maksu energiastaAinakin Ioniq Electricillä Motolataus sujuu vaivattomasti. Hinnoittelussa on tosin eroa: kun valtaosa pikalatureista velottaa aikapohjaisesti, laskuttaa Motonet ladatun energian perusteella. Hyvä ratkaisu etenkin niille sähköautoille, joiden CCS-latausteho jää 50 kilowatista.Käyttö onnistuu kanta-asiakaskortilla tai ostettavilla latauslipukkeilla. Kanta-asiakkaat voivat ladata 31.5. asti ilmaiseksi. Pikalataus muuttuu kesäkuun alussa maksulliseksi (kanta-asiakkaat 10 cent/kWh, muut 20 cent/kWh), mutta tunnin vaihtovirtalataus säilyy kanta-asiakkailla ilmaisena toistaiseksi.Toivottavasti muut ketjut ottavat vähitellen Motonetistä mallia, ja tuovat omat pikalaturinsa tarjolle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti