25.5.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: ensitestissä Motonetin Motolataus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motonet-tavarataloketju aloittaa sähköautojen latauspalveluiden tarjonnan. Testasimme Lommilan pikalaturin. Suomen sähköautojen pikalatausverkosto ottaa jälleen askeleen eteenpäin, kun Motonet-tavarataloketju aloittaa latauspalveluiden tarjonnan. Kun huhut ensimmäisistä asemista alkoivat kiertää netissä, veimme Hyundai Ioniq Electricin tutustumislataukseen Espoon Lommilaan.Motolataus-nimen alta löytyy sekä DC-pikalatausasemia (CCS ja CHAdeMO) sekä hitaampaa vaihtovirtalatausta (AC).Motonet kertoo aikovansa lähivuosina tarjota Motolatausta lähes jokaisen tavaratalonsa yhteydessä. Tällä hetkellä asemat ovat käytössä jo seuraavasti: Helsingin Roihupelto (AC), Kerava (AC), Espoon Lommila (AC ja DC), Joensuu (AC ja DC), Mikkeli (AC ja DC) sekä Kokkola (AC ja DC). Vaihtovirtalatausta käyttävät tarvitsevat mukaan oman latauskaapelin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy50 kilowatilla mennäänHyundai Ioniq Electricin kannalta Motolatauksen mielenkiintoa nostivat netissä pyörineet huhut latausaseman tehosta: epäiltiin, että Suomeen saatiin vihdoin yli 50 kilowatin latausasema. Tällä hetkellä Hyundai Ioniq Electric on markkinoiden ainoa auto, joka kykenee lataamaan CCS-järjestelmällä yli 50 kilowatin teholla. Olimme innokkaita selvittämään, miten nopeasti Hyundaita voi ladata käytännössä, ja näkemään miten latausteho käyttäytyy akun täyttyessä.Huhuilta katkottiin kuitenkin nopeasti siivet. Motolataus-aseman teho on samat noin 50 kilowattia kuin kilpailevilla järjestelmillä. Syy on selvä: miksi investoida kallista laturiteknologiaa, kun toistaiseksi vain Hyundai Ioniq Electric voisi siitä hyötyä, ja sekin todennäköisesti vain latauksen ensihetkillä?– Latausasemat on nyt varustettu 50 kilowatin tehoisiksi, mutta niitä voidaan jälkikäteen varustaa tehokkaammiksi, asemien teknisestä toteutuksesta vastaavan Plugit Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen kertoo.Maksu energiastaAinakin Ioniq Electricillä Motolataus sujuu vaivattomasti. Hinnoittelussa on tosin eroa: kun valtaosa pikalatureista velottaa aikapohjaisesti, laskuttaa Motonet ladatun energian perusteella. Hyvä ratkaisu etenkin niille sähköautoille, joiden CCS-latausteho jää 50 kilowatista.Käyttö onnistuu kanta-asiakaskortilla tai ostettavilla latauslipukkeilla. Kanta-asiakkaat voivat ladata 31.5. asti ilmaiseksi. Pikalataus muuttuu kesäkuun alussa maksulliseksi (kanta-asiakkaat 10 cent/kWh, muut 20 cent/kWh), mutta tunnin vaihtovirtalataus säilyy kanta-asiakkailla ilmaisena toistaiseksi.Toivottavasti muut ketjut ottavat vähitellen Motonetistä mallia, ja tuovat omat pikalaturinsa tarjolle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää