14.3.2016

Yhdysvaltalaiset Volkswagen-kauppiaat kapinan partaalla

Volkswagen

Emoyhtiön epäröinti yhdessä dieselskandaalin kanssa on ajanut yhdysvaltalaiset jälleenmyyjät nurkkaan.

Kuukausien vastoinkäymisten jälkeen yhdysvaltalaiset Volkswagen-kauppiaat ovat valmiina pistämään hanttiin, ongelmien ulottuessa dieselskandaalia syvemmälle. Jälleenmyyjät ovat uudistaneet myymälöitään yhteensä miljardilla dollarilla viimeisen kymmenen vuoden aikana tukeakseen merkin tavoitetta myydä vuodessa 800 000 autoa vuoteen 2018 mennessä. Viime vuonna menekkiä oli kuitenkin vain 350 000 autolle, merkiten kolmatta perättäistä vuosimyynnin laskua.

Epäselvien tarviketoimitusten ja tuotantokiintiöiden lisäksi Volkswagenin johto Saksassa on lähettänyt myyjille lähinnä huolestuttavia viestejä siitä, mikä on merkin vakaumus Yhdysvaltojen suhteen. Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess mainitsi Detroitin autonäyttelyn kulisseissa, että ehkä Volkswagenin tulisi tarkastella strategiaansa uudelleen ja tyytyä myymään määrällisesti vähemmän autoja "lähes premium" -luokassa Hondan ja Toyotan tavoittelun sijaan. Merkkiin voimakkaasti panostaneet jälleenmyyjät eivät ole ottaneet kommentteja vastaan hyvällä.

Suhdetoiminnassa kiitosta saa kuitekin Volkswagen-ryhmän Yhdysvaltojen pääjohtaja Michael Horn, jota ilman tilanne olisi saattanut tulehtua jo kuukausia sitten. Horn kuitenkin jätti Volkswagenin viime viikolla 26 palvelusvuoden jälkeen. Associated Pressin mukaan Hornin poistumisen syynä oli tämän "omavaltainen" tyyli muun muassa dieselskandaalin hoidossa Yhdysvalloissa, Saksan Volkswagenin protestoidessa esimerkiksi asiakkaille tarjottuja hyvityslahjakortteja. Horn kuitenkin nautti jälleenmyyjien vankkumatonta luottamusta, sillä hän ymmärsi Yhdysvaltojen markkina-aluetta parhaiten Volkswagenilla ja hän "sai asioita tapahtumaan".

Jälleenmyyjille päänsärkyä löytyy myös arkipäiväisistä asioista. Dieseleiden myynnin piti alkaa uudelleen 1. helmikuuta, mutta luvat ovat edelleen jäissä merkin neuvotellessa viranomaisten kanssa päästöskandaalin hoitamisesta. Nyt pelätään, että myyjien innokkaasti odottaman Golf SportWagen Alltrackin lisäksi vaarassa on myös uudistuneen Tiguanin saapuminen Pohjois-Amerikkaan.

Kaikkein kipein ongelma on kuitenkin myytävien autojen vähyys. Automotive Newsin haastattelema jälleenmyyjä joutui ostamaan lähistöllä lopettaneen myymälän valikoiman omien myymälöidensä täydentämiseksi. Inventaarion tyhjyys yhdessä dieselskandaalin kanssa on ajanut jälleenmyyjät katkeamispisteeseen. Nyt myyjät ovat tiedustelleet emoyhtiöltä selkeitä linjanvetoja tai kuun lopussa järjestettävässä National Automobile Dealers Associationin kokouksessa saatetaan nähdä VW-pöydässä todellista kapinahenkeä. Ainakin oikeustoimet on jo nostettu pöydälle periamerikkalaiseen tapaan.

Lähde: Automotive News, Associated Press, kuva: Shutterstock

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat