17.8.2023 Ajoneuvot Yksi odotetuimmista sähköautoista – Polestar 3 nyt ensi kertaa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 3 on yksi seuraavien kuukausien odotetuimmista sähköautoista. Nyt sen luvataan saapuvan lopullisesti Suomeen ensi vuoden alussa. Polestar 3 -mallin varsinainen lanseeraus on siirtynyt. Auton tuotantoon meno on myöhästynyt useilla kuukausilla, nyt sen on luvattu alkavan ensi vuoden alussa. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiset autot olisivat Suomessa aikaisintaan keväällä 2024.Polestaria on viivästyttänyt se ohjelmiston testaaminen. Volvon operatiivinen johtaja Javier Varela on sanonut avoimesti, että Volvo EX890 -auton ohjelmiston testaamiseen ja hienosäätöön tarvitaan lisää aikaa ja sama koskee myös Polestar 3:a, koska Volvo EX90 ja Polestar 3 jakavat perusrakenteen keskenään. Valmistaja haluaa, että autojen ohjelmistot toimivat varmasti kaikissa olosuhteissa. Volvo EX90 -mallissa sekä Polestar 3:ssa on paljon uutta tekniikkaa, jota niiden autoissa ei ole aiemmin nähty. Polestar 3:n lasertutkiin perustuva tekniikka mahdollistaa muun muassa sen, että auto tunnistaa entistä paremmin hämärissä ja pimeissä olosuhteissa liikkuvat kohteet, kuten ihmiset ja eläimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolestarin perimä moottoriurheilussaVaikka Polestar 3 on alkuperäisistä suunnitelmista siirtynyt reilusti, sen valmistajat eivät ole kätkeneet kynttilää vakkansa alle. Uutuutta on esitelty niin toimittajille kuin yleisöllekin ympäri maailmaa, esimerkiksi Goodwood Festival of Speed -moottoriurheilutapahtumassa ja Flow Festival -tapahtumassa Helsingissä.– Autoa on jo myynnissä ja olemme vastaanottaneet tilauksia. Olemme ihan tyytyväisiä tilausmääriin, Polestarin Suomen viestintäpäällikkö Johanna Laune sanoo paljastamatta auton tilauskantaa sen enempää.Onhan Polestar 3 kiistämättä yksi odotetuimmista sähköautoista, mitä lähitulevaisuudessa katukuvassakin nähdään. Se on kiinnostava sen vuoksi, että se haastaa kunnolla monet, esimerkiksi saksalaiset premium-sähköautot. Lisäksi vuodesta 2020 valmistettu Polestar 2 on vakiinnuttanut paikkansa keskikokoisten sähköautojen luokassa, joten uutuudeltakin sopii odottaa paljon. Polestar 3 jakaa tekniikan Volvo EX90:n kanssa, sekä Volvo että Polestar 3 on rakennettu samalla Spa2-pohjalevylle. Mutta Polestarilla ei mielellään puhuta Volvosta, vaan Polestarilla haluttaisi puhua luonnollisesti vain Polestarista.– Polestar 3 on Polestarin moottoriurheiluperinteiden, mistä koko Polestar on lähtenyt, mukaisesti urheilullinen, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo.Tällä Luopajärvi myös viittaa siihen, että samasta tekniikastaan huolimatta autot ovat hyvin erilaisia ja eriluonteisia. Polestar 3 on urheilullinen suv, kun Volvo EX90 tulee olemaan 7-paikkainen suuri perhevankkuri.Polestarin perimä on syvällä autourheilussa, sillä vielä runsas 20 vuotta sitten Polestar Racing oli itsenäinen autourheilutiimi, joka käytti Volvoja kilpa-autojensa aihioina. Noin 15 vuotta sitten Polestarista tuli Volvon virallinen kumppani, joka teki Volvolle erikoisvarusteltuja ja viritettyjä Polestar Performance -malleja. Vajaa 10 vuotta sitten Volvo osti yrityksen ja nyt Polestar on sähköautoja valmistava itsenäinen automerkki, jolla on edelleen sama omistuspohja kuin Volvollakin.Satojen hevosvoimien voimalinjatPolestarin historiaa moottoriurheiluradoilta ei haluta unohtaa uutuudessakaan. Polestar 3 ei jää jalkoihin myöskään speksien ja suorituskykynsä puolesta. Autolla on pituutta 4,9 metriä, leveyttä kolme senttiä vajaa kaksi metriä, akseliväliä puolitoista senttiä vajaa kolme metriä, ja se takaa autoon hyvät ja runsaat tilat viidelle.Akun koko Polestar 3:ssa on valtava 111 kilowattituntia, jonka vuoksi auton paino nousee myös noin 2 500 kiloon. Auton akku ottaa latausvirtaa vastaan maksimissaan 250 kilowatin latausteholla ja se käyttää 400 voltin latausjännitettä. Näillä spekseillä akun pitäisi täyttyä ihanneolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa.Akusta energia siirtyy etu- ja taka-akseleilla oleville sähkömoottoreille. Polestar 3 on siis aina nelivetoinen, mutta siitä on kaksi eri tehoversiota.Long range Dual motor -version teho on 360 kilowattia, (489 hv) ja vääntö 840 newtonmetriä ja Long range Dual motor -versio Performance-varustepakettilla on teholtaan 380 kilowattia (517 hv), vääntöä paketista lähtee 910 newtonmetriä. WLTP-syklin mukaiset toimintamatkat autoilla ovat 610 kilometriä ja 560 kilometriä. Nollasta sataan kilometriin tunnissa autojen pitäisi kiihtyä 5,0 ja 4,7 sekunnissa.Polestar 3:lla on myös oiva perävaununvetokyky, niinkuin premium-luokan katumaasturilla kuuluu ollakin, alustavien tietojen mukaan auton perään pitäisi pystyä kytkemään 2 200 kiloa jarrullista perävaunumassaa. Kaikki tämä lepää autossa vakiona olevan säätyvän ilmajousituksen päällä.Sitten tietysti se hinta, joka vastaa myös sitä samaa tasoa kun Polestar 3:n saksalaisillä premium-kilpailijoilla. Long range Dual motor -versio maksaa 92 700 euroa ja Long range Dual motor -versio Performance-varustepaketilla 99 300 euroa.Autot myydään Polestarin verkkokaupassa ja Polestarin tapaan tarjolla on vain muutamia lisävarustepaketteja. Itselleen valmiin auton pystyy tekemään siis muutamalla klikkauksella ja lähettämään tilauksen.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?