17.8.2023 Ajoneuvot Yksi odotetuimmista sähköautoista – Polestar 3 nyt ensi kertaa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 3 on yksi seuraavien kuukausien odotetuimmista sähköautoista. Nyt sen luvataan saapuvan lopullisesti Suomeen ensi vuoden alussa. Polestar 3 -mallin varsinainen lanseeraus on siirtynyt. Auton tuotantoon meno on myöhästynyt useilla kuukausilla, nyt sen on luvattu alkavan ensi vuoden alussa. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiset autot olisivat Suomessa aikaisintaan keväällä 2024.Polestaria on viivästyttänyt se ohjelmiston testaaminen. Volvon operatiivinen johtaja Javier Varela on sanonut avoimesti, että Volvo EX890 -auton ohjelmiston testaamiseen ja hienosäätöön tarvitaan lisää aikaa ja sama koskee myös Polestar 3:a, koska Volvo EX90 ja Polestar 3 jakavat perusrakenteen keskenään. Valmistaja haluaa, että autojen ohjelmistot toimivat varmasti kaikissa olosuhteissa. Volvo EX90 -mallissa sekä Polestar 3:ssa on paljon uutta tekniikkaa, jota niiden autoissa ei ole aiemmin nähty. Polestar 3:n lasertutkiin perustuva tekniikka mahdollistaa muun muassa sen, että auto tunnistaa entistä paremmin hämärissä ja pimeissä olosuhteissa liikkuvat kohteet, kuten ihmiset ja eläimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolestarin perimä moottoriurheilussaVaikka Polestar 3 on alkuperäisistä suunnitelmista siirtynyt reilusti, sen valmistajat eivät ole kätkeneet kynttilää vakkansa alle. Uutuutta on esitelty niin toimittajille kuin yleisöllekin ympäri maailmaa, esimerkiksi Goodwood Festival of Speed -moottoriurheilutapahtumassa ja Flow Festival -tapahtumassa Helsingissä.– Autoa on jo myynnissä ja olemme vastaanottaneet tilauksia. Olemme ihan tyytyväisiä tilausmääriin, Polestarin Suomen viestintäpäällikkö Johanna Laune sanoo paljastamatta auton tilauskantaa sen enempää.Onhan Polestar 3 kiistämättä yksi odotetuimmista sähköautoista, mitä lähitulevaisuudessa katukuvassakin nähdään. Se on kiinnostava sen vuoksi, että se haastaa kunnolla monet, esimerkiksi saksalaiset premium-sähköautot. Lisäksi vuodesta 2020 valmistettu Polestar 2 on vakiinnuttanut paikkansa keskikokoisten sähköautojen luokassa, joten uutuudeltakin sopii odottaa paljon. Polestar 3 jakaa tekniikan Volvo EX90:n kanssa, sekä Volvo että Polestar 3 on rakennettu samalla Spa2-pohjalevylle. Mutta Polestarilla ei mielellään puhuta Volvosta, vaan Polestarilla haluttaisi puhua luonnollisesti vain Polestarista.– Polestar 3 on Polestarin moottoriurheiluperinteiden, mistä koko Polestar on lähtenyt, mukaisesti urheilullinen, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo.Tällä Luopajärvi myös viittaa siihen, että samasta tekniikastaan huolimatta autot ovat hyvin erilaisia ja eriluonteisia. Polestar 3 on urheilullinen suv, kun Volvo EX90 tulee olemaan 7-paikkainen suuri perhevankkuri.Polestarin perimä on syvällä autourheilussa, sillä vielä runsas 20 vuotta sitten Polestar Racing oli itsenäinen autourheilutiimi, joka käytti Volvoja kilpa-autojensa aihioina. Noin 15 vuotta sitten Polestarista tuli Volvon virallinen kumppani, joka teki Volvolle erikoisvarusteltuja ja viritettyjä Polestar Performance -malleja. Vajaa 10 vuotta sitten Volvo osti yrityksen ja nyt Polestar on sähköautoja valmistava itsenäinen automerkki, jolla on edelleen sama omistuspohja kuin Volvollakin.Satojen hevosvoimien voimalinjatPolestarin historiaa moottoriurheiluradoilta ei haluta unohtaa uutuudessakaan. Polestar 3 ei jää jalkoihin myöskään speksien ja suorituskykynsä puolesta. Autolla on pituutta 4,9 metriä, leveyttä kolme senttiä vajaa kaksi metriä, akseliväliä puolitoista senttiä vajaa kolme metriä, ja se takaa autoon hyvät ja runsaat tilat viidelle.Akun koko Polestar 3:ssa on valtava 111 kilowattituntia, jonka vuoksi auton paino nousee myös noin 2 500 kiloon. Auton akku ottaa latausvirtaa vastaan maksimissaan 250 kilowatin latausteholla ja se käyttää 400 voltin latausjännitettä. Näillä spekseillä akun pitäisi täyttyä ihanneolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa.Akusta energia siirtyy etu- ja taka-akseleilla oleville sähkömoottoreille. Polestar 3 on siis aina nelivetoinen, mutta siitä on kaksi eri tehoversiota.Long range Dual motor -version teho on 360 kilowattia, (489 hv) ja vääntö 840 newtonmetriä ja Long range Dual motor -versio Performance-varustepakettilla on teholtaan 380 kilowattia (517 hv), vääntöä paketista lähtee 910 newtonmetriä. WLTP-syklin mukaiset toimintamatkat autoilla ovat 610 kilometriä ja 560 kilometriä. Nollasta sataan kilometriin tunnissa autojen pitäisi kiihtyä 5,0 ja 4,7 sekunnissa.Polestar 3:lla on myös oiva perävaununvetokyky, niinkuin premium-luokan katumaasturilla kuuluu ollakin, alustavien tietojen mukaan auton perään pitäisi pystyä kytkemään 2 200 kiloa jarrullista perävaunumassaa. Kaikki tämä lepää autossa vakiona olevan säätyvän ilmajousituksen päällä.Sitten tietysti se hinta, joka vastaa myös sitä samaa tasoa kun Polestar 3:n saksalaisillä premium-kilpailijoilla. Long range Dual motor -versio maksaa 92 700 euroa ja Long range Dual motor -versio Performance-varustepaketilla 99 300 euroa.Autot myydään Polestarin verkkokaupassa ja Polestarin tapaan tarjolla on vain muutamia lisävarustepaketteja. Itselleen valmiin auton pystyy tekemään siis muutamalla klikkauksella ja lähettämään tilauksen.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä