17.8.2023 Ajoneuvot Yksi odotetuimmista sähköautoista – Polestar 3 nyt ensi kertaa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 3 on yksi seuraavien kuukausien odotetuimmista sähköautoista. Nyt sen luvataan saapuvan lopullisesti Suomeen ensi vuoden alussa. Polestar 3 -mallin varsinainen lanseeraus on siirtynyt. Auton tuotantoon meno on myöhästynyt useilla kuukausilla, nyt sen on luvattu alkavan ensi vuoden alussa. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiset autot olisivat Suomessa aikaisintaan keväällä 2024.Polestaria on viivästyttänyt se ohjelmiston testaaminen. Volvon operatiivinen johtaja Javier Varela on sanonut avoimesti, että Volvo EX890 -auton ohjelmiston testaamiseen ja hienosäätöön tarvitaan lisää aikaa ja sama koskee myös Polestar 3:a, koska Volvo EX90 ja Polestar 3 jakavat perusrakenteen keskenään. Valmistaja haluaa, että autojen ohjelmistot toimivat varmasti kaikissa olosuhteissa. Volvo EX90 -mallissa sekä Polestar 3:ssa on paljon uutta tekniikkaa, jota niiden autoissa ei ole aiemmin nähty. Polestar 3:n lasertutkiin perustuva tekniikka mahdollistaa muun muassa sen, että auto tunnistaa entistä paremmin hämärissä ja pimeissä olosuhteissa liikkuvat kohteet, kuten ihmiset ja eläimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolestarin perimä moottoriurheilussaVaikka Polestar 3 on alkuperäisistä suunnitelmista siirtynyt reilusti, sen valmistajat eivät ole kätkeneet kynttilää vakkansa alle. Uutuutta on esitelty niin toimittajille kuin yleisöllekin ympäri maailmaa, esimerkiksi Goodwood Festival of Speed -moottoriurheilutapahtumassa ja Flow Festival -tapahtumassa Helsingissä.– Autoa on jo myynnissä ja olemme vastaanottaneet tilauksia. Olemme ihan tyytyväisiä tilausmääriin, Polestarin Suomen viestintäpäällikkö Johanna Laune sanoo paljastamatta auton tilauskantaa sen enempää.Onhan Polestar 3 kiistämättä yksi odotetuimmista sähköautoista, mitä lähitulevaisuudessa katukuvassakin nähdään. Se on kiinnostava sen vuoksi, että se haastaa kunnolla monet, esimerkiksi saksalaiset premium-sähköautot. Lisäksi vuodesta 2020 valmistettu Polestar 2 on vakiinnuttanut paikkansa keskikokoisten sähköautojen luokassa, joten uutuudeltakin sopii odottaa paljon. Polestar 3 jakaa tekniikan Volvo EX90:n kanssa, sekä Volvo että Polestar 3 on rakennettu samalla Spa2-pohjalevylle. Mutta Polestarilla ei mielellään puhuta Volvosta, vaan Polestarilla haluttaisi puhua luonnollisesti vain Polestarista.– Polestar 3 on Polestarin moottoriurheiluperinteiden, mistä koko Polestar on lähtenyt, mukaisesti urheilullinen, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo.Tällä Luopajärvi myös viittaa siihen, että samasta tekniikastaan huolimatta autot ovat hyvin erilaisia ja eriluonteisia. Polestar 3 on urheilullinen suv, kun Volvo EX90 tulee olemaan 7-paikkainen suuri perhevankkuri.Polestarin perimä on syvällä autourheilussa, sillä vielä runsas 20 vuotta sitten Polestar Racing oli itsenäinen autourheilutiimi, joka käytti Volvoja kilpa-autojensa aihioina. Noin 15 vuotta sitten Polestarista tuli Volvon virallinen kumppani, joka teki Volvolle erikoisvarusteltuja ja viritettyjä Polestar Performance -malleja. Vajaa 10 vuotta sitten Volvo osti yrityksen ja nyt Polestar on sähköautoja valmistava itsenäinen automerkki, jolla on edelleen sama omistuspohja kuin Volvollakin.Satojen hevosvoimien voimalinjatPolestarin historiaa moottoriurheiluradoilta ei haluta unohtaa uutuudessakaan. Polestar 3 ei jää jalkoihin myöskään speksien ja suorituskykynsä puolesta. Autolla on pituutta 4,9 metriä, leveyttä kolme senttiä vajaa kaksi metriä, akseliväliä puolitoista senttiä vajaa kolme metriä, ja se takaa autoon hyvät ja runsaat tilat viidelle.Akun koko Polestar 3:ssa on valtava 111 kilowattituntia, jonka vuoksi auton paino nousee myös noin 2 500 kiloon. Auton akku ottaa latausvirtaa vastaan maksimissaan 250 kilowatin latausteholla ja se käyttää 400 voltin latausjännitettä. Näillä spekseillä akun pitäisi täyttyä ihanneolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa.Akusta energia siirtyy etu- ja taka-akseleilla oleville sähkömoottoreille. Polestar 3 on siis aina nelivetoinen, mutta siitä on kaksi eri tehoversiota.Long range Dual motor -version teho on 360 kilowattia, (489 hv) ja vääntö 840 newtonmetriä ja Long range Dual motor -versio Performance-varustepakettilla on teholtaan 380 kilowattia (517 hv), vääntöä paketista lähtee 910 newtonmetriä. WLTP-syklin mukaiset toimintamatkat autoilla ovat 610 kilometriä ja 560 kilometriä. Nollasta sataan kilometriin tunnissa autojen pitäisi kiihtyä 5,0 ja 4,7 sekunnissa.Polestar 3:lla on myös oiva perävaununvetokyky, niinkuin premium-luokan katumaasturilla kuuluu ollakin, alustavien tietojen mukaan auton perään pitäisi pystyä kytkemään 2 200 kiloa jarrullista perävaunumassaa. Kaikki tämä lepää autossa vakiona olevan säätyvän ilmajousituksen päällä.Sitten tietysti se hinta, joka vastaa myös sitä samaa tasoa kun Polestar 3:n saksalaisillä premium-kilpailijoilla. Long range Dual motor -versio maksaa 92 700 euroa ja Long range Dual motor -versio Performance-varustepaketilla 99 300 euroa.Autot myydään Polestarin verkkokaupassa ja Polestarin tapaan tarjolla on vain muutamia lisävarustepaketteja. Itselleen valmiin auton pystyy tekemään siis muutamalla klikkauksella ja lähettämään tilauksen.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen