15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ole hiljaa ISA nyt vain. PIIP PIIP PIIP.Euroopan unionin GSR II -asetus toi mukanaan pakollisen "älykkään nopeusavustimen", autoalan aakkoskeitossa ISA:n (Intelligent Speed Assistance), joka piippaa jo 1 km/h ylinopeudesta. Useimmissa toteutuksissa ylinopeuskin lasketaan mittarinopeudesta, joten todellisuudessa ei tarvitse edes rikkoa lakia suututtaakseen sähköpaimenen. Liikenteen rytmissä pysyminen on sitten ihan toinen temppu. Sinänsä nopeusrajoituksesta ja muista rajoitusmerkeistä tietoinen auto ei ole huono tuki kuljettajalle, sillä jo keskustelu muiden autossa olevien kanssa voi viedä ajatukset pois kolmesta edellisestä liikennemerkistä.Tiukkojen säädösten ensimmäiset tulkitsijat toteuttivatkin pykälät varman päälle. Keinot lamauttaa ylinopeuspiippailu tai siihen liittyvä piippaus nopeusrajoituksen vaihtumisesta oli haudattu useamman valikkoportaan taakse. Tietoja valikko-osoitteista piti jakaa kuin kassakaapin koodilukuja: kolme vasemmalle, neljä oikealle...Sitten tulivat erilaiset oikopolut valikkoon, josta järjestelmän sai kytkettyä pois päältä. Ohjauspyörän napista pääsi ensin ajoavustimiin, sitten suoraan nopeusavustimeen. Kolme sekuntia mykistystä riittää. Kaksi sekuntia vakionopeussäätimen painiketta. Tai suoraan kosketusnäytöltä. Tai kaksoisnapauta painiketta, joka lamauttaa samalla koko joukon muitakin paimentoimintoja ja ajoavustimia, jos niin haluaa. Tai oma painike kokonaan, päättäväinen painallus riittää. Tai varoitusääni on tehty niin hennoksi, että se hukkuu Dua Lipan uusimman kappaleen taustoihin. Jossain varmasti pohditaan jo, voiko nopeuspiippauksen ohituksen kytkeä auton käyttäjäprofiiliin samalla tavalla, kuin muutkin oikeudelliset hyväksynnät.Tärkeintä olisi myöntää, että ehkäpä tässä mentiin jälleen turhan pitkälle. Nyt järjestelmiä on sentään alettu muokata niin, että ne reagoivat vasta todelliseen nopeuteen. Jopa päättäjiltä on kuultu kommentteja, että tämä oli ehkä parempi idea paperilla ja että autoista on tullut melko ärsyttäviä. 50 000 euroa vähän ärsyttävästä kulutuselektroniikasta? Ei houkuttele.Ainoa hyvä piirre tässä on se, että jos autojen järjestelmiä on päivitetty jo nyt ISA:n ja oikoteiden osalta, ei järjestelmän hienosäätäminen olisi mahdotonta, kunhan byrokratian rattaat kääntyisivät komissiossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentit (4) Ylinopeusvaroitin henkilöautossa on täysin turha. Oma autoni on vuosimallia 2017, eikä siinä ole moista turhaketta. Jos ostan uuden auton, pitää nopeusvaroitin olla helposti ja mieluiten pysyvästi poiskytkettävissä tai auton sellainen, että varoitinta ei siinä ole. 1. Usein nopeusrajoitus on tiehen ja olosuhteisiin nähden liian matala etenkin Suomessa. Tällaista rajoitusta ei yleensä noudateta eikä pieni ylitys edes vaaranna turvallisuutta. Tästäkö auton pitäisi ”piippailla”? Liikenneviranomaisten tehtävänä on turvata sujuva ja joustava liikenne eli asettaa nopeusrajoitus järkeväksi ja sellaiseksi, että autolijat kokevan rajoituksen mielekkääksi noudattaa ja että matka-ajat ovat mahdollisimman lyhyet. 2. Ylenmääräinen varoittelu vie kuljettajan keskittymistä muualle ja vaarantaa turvallisuutta. 3. Autoissa on nopeusmittari (virheineen). On kuljettajan vastuulla noudatta tai olla noudattamatta rajoituksia ja tietää mittarinsa virhe. 4. Miten Suomen lumisissa talviolosuhteissa varoitin voi tietää oikean rajoituksen? Jos vaikka liikennemerkki on lumen peitossa. Hyviä pointteja kaikki. Järjestelmien toiminnassa on usein puutteita juuri lumien peittämien merkkien kanssa, taajamien reuna-alueiden kanssa (joita luullaan helposti 80 km/h yleisrajoitusalueeksi), tien pintaan kirjoitettujen rajoitusten kohdalla sekä lemppariosuuteni kanssa Jalasjärvellä, jossa valtatien molemmin puolin kulkee 40 km/h sivutie, jonka innokkaimmat kamerat poimivat. –A.K. Olen ajanut autoa jo 56 vuotta, olen sinä aikana saanut yhden nopeussakon. En tarvitse piippaavaa helvetinkonetta autooni. Osaan seurata nopeusrajoituksia omin silmin. Valitettavasti nykyisessä autossani on tuo piippaava helvetinkone. Sen pystyy vaientamaan, kunhan näppäilee valikoissa riittävän syvälle, niin siellä se OFF nappi löytyy. Seuraavan kerran kun käynnistän auton, piippaus on kuitenkin taas päällä. Turhia EU-näppäilyjä tulee näin 4x päivässä x 4 näppäilyä x 300 päivää= 4800 EU-näppäilyä vuodessa. Tämä ei kuitenkaan riitä vaan lisäksi pitää painaa automaattisen kaistavahdin OFF näppäintä 1200 kertaa vuodessa. Muuten se kaistavahti häiritsee ajamista omatoimisuudellaan, vaikka niitä kaistaviivoja ei täällä maaseudulla olekaan. Yhteensä noin 6000 kertaa vuodessa pitää turhaan näppäillä kosketusnäyttöä, osa näppäilyistä ajon aikana. Tämä vasta vaarallista on. Olen ollut EU puolestapuhuja, nyt uskoni EU:hun jo horjuu, – onko tämäntyyppiset asiat todella niitä mistä EU:n pitää päättää? Jatkeeksi haluan esimerkkinä tuoda esiin, että EU on nyt kieltämässä puun polton lämmönlähteenä, asiasta kerrottiin radiossa eilen. Eikö EU:lla todellakaan ole tärkeämpää tekemistä? Kiitokset hyvistä laskelmista näppäilyjen määrästä! –A.K. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää