6.7.2025 Ajatuksia autoista Vain joka kuudes kiinalaismerkki selviää 2030 asti, ja kuluttajat ovat tienneet sen alitajuisesti – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Li Auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konsulttiyhtiön raportin mukaan kato tulee olemaan lähivuosina kovaa Kiinan automerkkimeressä. Lehdistökoeajojen iltaohjelman päätteeksi pikkubussi suuntaa kohti hotellia. Liettualainen toimittajakollega virittelee keskustelua siitä, miten monia kiinalaismerkkejä heillä on, ja miten "teillä Pohjoismaissa" on vielä enemmän. "Ei niitä kaikkia voi muistaa – ja tulevatko ne kaikki selviämään?" Kiinalaisia automerkkejä odotettiin Eurooppaan vuosikausia ja sitten kun ne saapuivat sähköistymisen myötä, on tahti ollut vaihtelevaa. Isot pelaajat, MG ja BYD, ovat saaneet jalansijan eri markkinoilla, ja niillä on jo uskottavat jälleenmyynti- ja huoltoverkostot. Xpeng on saapunut Suomeenkin vahvasti, joten merkki pystynee säilyttämään jalansijansa. Kaikille näille merkeille on yhteistä sekin, että ne luovat jollain tavalla uutisoinnin arvoisia tuotteita.Mutta lisäksi on joukko muita tekijöitä, joiden kohdalla kysymykset ovat perustavampia. On joitain tuotteita, kyllä, ja joku median edustaja on niitä ajanutkin, mutta miten ostaminen oikein tapahtuu? Kuka niitä myy, kuka huoltaa, vai hoitaako kumpaakaan kukaan? Entäs kotisivut, ovatko ne vain konekäännetyt sivut, joissa esitellään vanhoja tietoja tai kaikki on "tulossa pian"? Onko sivujen design sama kuin Kiinassa, aurinkoisilla aroilla hymyileviä mallihenkilöitä myöten, ilman mainintaakaan auton suoriutumisesta talvessa? Tällaisista seikoista herää usein kysymyksiä siitä, miten vakaita maahantuontiorganisaatiot ovat ja miten vakavissaan kyseiset merkit ovat Euroopassa.Myyntitilastoja katsottaessa nousee aavistus, että kuluttajat ovat tienneet alitajuisesti sen, mitä konsulttiyhtiö AlixPartners kertoo tällä viikolla. Konsulttiyhtiön mukaan vain 15 Kiinan nykyisestä 129 sähköautomerkistä tulee selviämään vuoteen 2030 saakka. Luvassa on pian fuusioitumisten tai leikistä luopumisten aalto. Pohjoismaihin kiinalaismerkit tähyävät mielellään Norjan vetämänä, mutta läheskään jokaiselle kokelaalle ei enää löydy tarpeeksi asiakkaita organisaatioiden ylläpitämiseksi. Tilanne muistuttaa hiukan esimerkiksi brittiläistä autoteollisuutta 1900-luvun alkupuolella, jossain kymmenistä ja kymmenistä pikkumerkeistä on tultu pudotellen kouralliseen merkittäviä valmistajia. Kiinassa fuusio- ja lopettamiskehitys voi tosin olla hitaampaa, sillä paikalliset hallinnot tukevat mielellään hiukan kitukasvuisiakin yrityksiä ja toimijoita, jotta Pekingille näytettävät tilastot ja käyrät ovat suotuisia. Toisaalta Kiinan sisämarkkinoilla on käynnissä täysimittainen hintasota, jossa autoja myydään ajamattomina käytettyinä jälleen paikallishallintojen miellyttämiseksi. Virkamiehet ovat jo pyytäneet hintasodan päättymistä, sillä kiinalaisella autoteollisuudella on merkittäviä ongelmia kannattavuuden ja ylikapasiteetin sekä ylituotannon kanssa. BYD ja meillä tuntematon Li Auto erottuvat joukosta, sillä vain ne ovat kyenneet koko tilivuotta koskevaan voitollisuuteen. Eurooppalaisten ja korealaisten valmistajien edullisten sähköautojen saapuessa voi esittää kysymyksen, että onko sähköautojen kultarynnistyksen aika jo takana päin?Lähde: Automotive NewsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija 9.7.2025 Sähköautot Enemmän eurolla – Tesla Model 3 tarjoaa parhaan toimintamatkan 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 6.7.2025 Sähköautot Polestar 7:n tuotantopaikaksi vahvistettu Košice, Slovakia 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen