6.9.2023 Liikenne Ylityspaikkoja lisää Raide-Jokerin myötä – tiedätkö kuka väistää? Ensin suojatie vasemmalta oikealle menevän ajoradan yli, sitten ylityspaikka molempiin suuntiin menevien raitiotiekiskojen yli, sitten suojatie oikealta vasemmalle menevän ajoradan yli ja viimeisenä suojatie kaksisuuntaisen pyörätien yli. Kuva on Eliel Saarisen tieltä Pohjois-Haagasta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mysteeri monelle ja kaikkea muuta kuin suojatie. Sitä on ylityspaikka, jotka yleistyvät Helsingissä liikennöintinsä aloittavan Raide-Jokerin reitillä. Pääkaupunkiseudun Raide-Jokerin tulon myötä ylityspaikat yleistyvät. Ylityspaikat vaativat sekä raitiovaunujen kuljettajilta että kävelijöiltä ja pyöräilijöiltä uuden opettelua ja totuttelua sekä varovaisuutta.Raitiovaunukiskojen ylityspaikka on monelle vielä toistaiseksi uusi tuttavuus, vaikka niitä on ollut käytössä niin Helsingissä kuin Tampereellakin. Ylityspaikkaa ei pidä sekoittaa suojatiehen tai pyörätien jatkeeseen, koska väistämissäännöt näillä ovat erilaiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaitiovaunun etujen vuoksiMerkitsemällä raitiovaunukiskojen ylityskohtiin ylityspaikkoja suojatien tai pyörätien jatkeen sijaan pyritään sujuvoittamaan raitiovaunun kulkua. Mikäli esimerkiksi pysäkin välittömässä läheisyydessä käytettäisiin suojatietä, aiheuttaisi raitiovaunusta – tietyillä vilkkaimmilla pysäkeillä – suojatielle purkautuva ihmismassa raitiovaunulle helposti minuutin viivästyksen.Kun tällaisia pysäkkejä on reitin varrella useita, alkaa seisahtelu vaikuttamaan aikatauluissa pysymiseen ja matka-aikoihin.Pyöräilijän ja jalankulkijan ylityspaikat on merkitty eri värein ja raitiovaunusymbolein. Jalankulkijan kuuluu väistää vain raitiovaunuja – pyöräilijä väistää myös ajoneuvoliikennettä. Kuva Pirkkolan ja Maunulan väliseltä Pirkkolantieltä.Merkitsemistavoissa valitettavaa kirjavuuttaYlityspaikalla ei käytetä suojatien tai pyörätien jatkeen tiemerkintää eikä myöskään suojatien liikennemerkkiä. Sen sijaan ylityspaikan kohta eroaa usein väritykseltään muusta tien pinnasta.– Harmillista on, ettei ylityspaikkojen väritykseen ole selkeää, johdonmukaista, yhtenäistä käytäntöä koko maassa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla uuden Raide-Jokerin kiskoille rakennetut ylityspaikat ovat pinnoitettu ruskealla betonilla. Lisäksi ylityspaikan pintaan on maalattu valkoisella raitiovaunusymbolit. Raide-Jokeri eli pikaraitiotie 15 on Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välinen noin 25 kilometriä pitkä pikaraitiotie.Vesalaisen havaintojen mukaan Tampereella näyttäisi käytössä olevan ainakin harmaita ylityspaikkamerkintöjä. Tampereen Ratikan opasvideossa kuitenkin kerrotaan, että ylityspaikat on merkitty punertavalla nupukivellä, joten sellaisiinkin merkintöihin on syytä varautua. Paikoitellen Tampereella on päällysteeseen kiinnitetty myös kevyttä liikennettä ylityspaikoista muistuttavia tarroja.Oma liikennemerkki tarpeen!– Merkintäkäytännöt ovat siis varsin monenkirjavia. Tilannetta selkeyttäisi, jos ylityspaikalle olisi oma selkeä merkintätapansa, jota käytettäisiin koko maassa, kaikilla ylityspaikoilla. Suomen oloissa päällysteen pintaan tehtävissä merkinnöissä on myös se huono puoli, että ne peittyvät talvella lumen alle.Vesalaisen mukaan virallinen ”Ylityspaikka”-liikennemerkki ei olisi ollenkaan huono idea.Jos jalankulkija lähtee ylittämään tätä kokonaisuutta vasemmalta oikealle, väistävät häntä ensin molemmista suunnista lähestyvät pyöräilijät ja sen jälkeen molemmista suunnista lähestyvät autot. Kiskojen ylityspaikalla jalankulkijan on kuitenkin väistettävä molemmista suunnista lähestyviä raitiovaunuja. Sen jälkeen taas molemmista suunnista lähestyvät pyöräilijät väistävät häntä. Kuva Pirkkolan ja Maunulan väliseltä Pirkkolantieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevalottomalla ylityspaikalla väistetään raitiovaunuaVesalainen tähdentää, että on olennaista huomata, että ylityspaikalla on aina väistettävä raitiovaunua pois lukien tilanne, jossa ylityspaikalla on liikennevalot.– Tällöin jalankulkijoille tai pyöräilijöille tarkoitetun valon ollessa vihreä, väistämisvelvollisuus on raitiovaunulla.Erityisen tarkkana pitää Vesalaisen mukaan olla paikoissa, joissa ylityspaikan välittömässä läheisyydessä ylitetään myös ajorataa. Tällöin on usein tilanne, että ylityspaikan toisessa tai molemmissa päissä on suojatie tai pyörätien jatke.– Ajorataa lähestyvien ajoneuvojen pitäisi väistää suojatietä ylittäviä jalankulkijoita sekä pyörätien jatkeella pyöräileviä.Tarkkana väistämisvelvollisuudestaKun suojatien tai pyörätien jatkeen päätyttyä tullaan raitiotiekiskojen ylityspaikkaan, onkin väistämisvelvollisuus jalankulkijalla ja pyöräilijällä. Jos ylityspaikan jälkeen on vielä ajoradan ylitys, on tilanne taas toinen.– Tarkkana siis pitää olla. Ajatusten tulisi jalankulkijallakin olla koko ajan olennaisessa, liikenteessä. Esimerkiksi puhelimeen keskittyminen saattaa varastaa kohtalokkaasti huomiota.Painava raitiovaunu ei pysähdy hetkessäRaitiotiekiskojen yli voi olla myös suojateitä tai pyörätien jatkeita, jolloin suojatieviivoitus tai pyörätien jatke on merkitty kiskojen kohdalle. Toisin kuin ylityspaikalla, suojatietä pitkin kiskoja ylittävää jalankulkijaa tai pyörätien jatketta pitkin kiskojen yli pyöräilevää pyöräilijää raitiovaunun on väistettävä.– Oli kyseessä sitten ylityspaikka, suojatie tai pyörätien jatke, on syytä muistaa, että painava raitiovaunu ei pysähdy hetkessä, Vesalainen muistuttaa.Erityisen vaikeaa pysäyttäminen on talven liukkailla sekä syksyn lehtikeleillä, kun puista putoavat lehdet liukastavat kiskojen pintaa.– Väistämissääntöjen osaaminen, huolellisuus ja omista oikeuksista luopuminen tarvittaessa auttavat välttämään vakavan onnettomuuden.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Teppo Vesalainen / Autoliitto, Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa