1.5.2017

Vedyn voimalla vastaisuudessakin – Honda Clarity Fuel Cell

Honda Clarity

Hondan toisen sukupolven polttokennoauto saapuu vihdoin myös Eurooppaan.

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä japanilaisvalmistaja muisti myös eurooppalaisia vetyautoilijoita, lupaamalla, että vuoteen 2025 mennessä sen myymistä autoista kaksi kolmasosaa toimii sähköisillä voimalinjoilla. Hondalle sähköistymisen kirkkaimpana tähtenä loistaa vetypolttokennolla varustettu Clarity, joka siirtyy nyt jo toiseen sukupolveensa.

Honda Clarity

Uusi Clarity tuo mukanaan koko joukon vetyautolle sopivia innovaatioita. Hondan mukaan mallin kori painaa noin 15% vastaavia bensiinimalleja vähemmän, kiitos alumiinin, komposiittien ja suurlujuusterästen runsaan käytön. Clarity on myös on ensimmäinen vetyauto, jonka matkustamo on mitoitettu viidelle hengelle. Korin strategiset mitat ovat puolestaan 4,92 metriä pituutta, 1,88 metriä leveyttä, 1,48 m korkeutta ja sisätiloja määrittää 2,75 metrin akseliväli.

Honda Clarity

Matkustamoon on saatu viidennen matkustajan vaatima lisätila siten, että uuden sukupolven polttokennoteknologia sopii kokonaisuudessaan moottoritilaan konepellin alle. Vastaava vertailukohta tilankäytöllisesti on valmistajan mukaan noin 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori vaihteistoineen.

Polttokennon teho on noussut samalla 3 kilowattia 103 kilowattiin. Osana polttokennon pienentämistä Honda hyödyntää Honeywellin valmistamaa sähköistä ahdinta, joka nostaa imuilman painetta, mahdollistaen pienemmän kennoston käytön. Kennojen tuottama teho on noussut 50% edelliseen polttokennostoon verrattuna, joten uusi Clarity tulee toimeen kolmanneksen pienemmällä kennomäärällä.

Honda Clarity

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vetytankillisella Vuokattiin

Honda ilmoittaa uuden Clarityn toimintamatkaksi noin 650 kilometriä NEDC-testisyklillä mitattuna, mikä on sangen kunnioitettava saavutus sähköiselle ajoneuvolle. Vetytankin koko on tilavuudessa mitattuna puolittunut edeltäneeseen Clarityyn verrattuna, mutta koska vety varastoidaan kaksinkertaisella paineella (70 MPa, aiemmin 35 MPa), pystyy uuden sukupolven Clarity varastoimaan 39% enemmän vetyä säiliöihinsä, eli käytännössä noin 5 kilogrammaa. Kahteen osaan jaettu vetytankisto käsittää yhteensä 141 litran tilavuuden. Tavaratilaa on käytössä puolestaan 334 litraa.

Honda Clarity

Polttokennon tuottama sähkö varastoidaan etupenkkien alla sijaitsevaan litiumioniakkuun. Akku toimii myös kuormantasaajana, sillä Clarityn sähkömoottori pystyy täydellä teholla ajettaessa kuluttamaan yli polttokennon tuottokyvyn. Ajamiseen liittyvät suoritusarvot ovat 174 hevosvoimaa (130 kW) ja 300 newtonmetriä vääntöä, sähkömoottorin kiertäessä nyt jopa 13 000 r/min saakka. 0–100 km/h taittuukin tasan 9 sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan 165 km/h.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda on kiinnittänyt huomiota myös moniin muihin polttokennoautoilun puoliin. Clarityn aerodynamiikkaa on hiottu pikkutarkasti, vetysäiliöille on suunniteltu omat järjestelmät vuotojen ja tuulettamisen osalta ja jopa lasinpyyhkimiin siirrettyjen tuulilasinpesimien kerrotaan tuovan 80% parempi pesutulos 50% pienemmällä pesunestemäärällä.

Valmistaja lupailee myös osallistuvansa vetyasemaverkoston kehittämiseen. Kuudesta Hondan demonstraatioasemasta on tarkoitus päästä 55 asemaan vuoteen 2022 mennessä. Claritystä on tulossa myöhemmin myös ladattava hybridiversio sekä ladattava sähkömalli.

Honda Clarity

Lähde: Honda Kuvat: Aake Kinnunen, Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat