12.11.2017

Vihaisin M3 tähän mennessä: rajoitettu BMW M3 CS lisää puhtia sedaniin

BMW M3 CS

BMW M3 CS on rajoitettu erikoiserä tutusta sporttimallista, tuoden lisäpuhtia ja viilauksia nelioviseen sedaniin.

BMW M3 on yleensä riittävän puhdikas jo perusmallina, mutta se ei estä baijerilaista moottoripajaa jatkamasta klassikkomallin kehittelyä. Nyt pikkuviilaukset on koottu 1 200 kappaleen erikoiseräksi nimeltä BMW M3 CS. Eroa syntyy jopa aiempaan M3 Competition Packageen.

BMW M3 CS

Uusi teholukema on maltilliset 10 hevosvoimaa Competition Packagea enemmän, eli nyt 3,0-litraisesta kuusisylinterisestä rivimoottorista ruoskitaan 460 hevosvoimaa kierrosluvulla 6 250 r/min. Merkittävämpää on tuplaturbokoneen kasvanut vääntö, sillä uusi 600 newtonmetrin huippuvääntö on komeat 50 Nm aiempaa enemmän. Vääntöhuippu löytyy 4 000 ja 5 380 r/min väliltä. Moottorin kierrosrajoitin on 7 600 r/min lukemassa ja myös pakoputkisto on viilattu uuteen sointiin CS-malliversiota varten.

BMW M3 CS:n vakiovarusteisiin kuuluu myös M Driver's Package, joka nostaa mallin nopeusrajoittimen lukemaan 280 km/h. Piristetyn moottorin ja M-kaksoiskytkinvaihteiston avulla 0–100 km/h voidaan suorittaa 3,9 sekunnissa.

BMW M3 CS

M3 CS ei ole kuitenkaan vain pelkkää tehoa, sillä monien erikoismallien tavoin myös hiilikuituisia komponentteja on läiskitty liberaalisti. Uusi konepelti on 25% perusmallin M3:a kevyempi ja hiilikuituinen katto säästää auton painosta 6 kilogrammaa. Takakontin päälle on asennettu niin ikään hiilikuituinen spoileri, joka vähentää taka-akseliin kohdistuvaa nostetta. BMW huomauttaa, että arkikäytettävyyttä ajatellen mallissa ei ole turvakaaria.

Mukautuva M-alustapaketti kuuluu M3 CS:n vakiovarusteisiin. Malli on alustaltaan samoilla linjoilla M3 Competition Packagen kanssa, mutta BMW on tehnyt muutoksia akselistojen ja tasauspyörästön tuentaan. Lisävarustelistalta löytyvät hiilikeraamiset M-jarrut.

Tuotannollisista syistä erikoiseräksi rajoitettu BMW M3 CS saapuu maaliskuussa 2018, tilauskirjojen auetessa jo tammikuussa.

BMW M3 CS

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat