17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Q3 haluaa seilata trendin aallonharjalla, ja nyt siihen on olemassa kenties paremmat mahdollisuudet kuin koskaan. Audin viimeisimmän huudon katumaasturit ainakin Q6 E-Troniin asti ovat omaksuneet varsin yhteneväisen olemuksen, ja tästedes tämä huomio pitää paikkansa aina pienimmästä tarjokkaasta alkaen. Q3 tulee nimittäin olemaan Audin katumaastureista kompaktein sen jälkeen, kun pienin tarjokas, Q2, väistyy ensi vuoden aikana lopullisesti pois markkinoilta vähäisen kysynnän vuoksi. Suomessa tilanne on tämä jo heti kättelyssä, sillä Q2 on jo poistunut täkäläisestä mallistosta, ja uusi Q3 pääsee suoraa päätä asettumaan katumaasturi-Audien kompakteimmaksi. Q3 oli järjestyksessään Audin kolmas katumaasturimalli ensipolven Q7:n ja Q5:n jälkeen. Tuo vuonna 2011 debytoinut ensipolven Q3 oli Seatin Espanjassa valmistama. Toisen polven myötä mallin tuotanto siirtyi Unkariin, jossa myös kolmospolvi valmistetaan, mutta nyt tässä kolmannessa painoksessa espanjalaisyhteydet ovat jälleen voimakkaampia, kun auto on käytännössä Cupra Terramarin sisarmalli. Terramarin kautta Audin uutuus on jo suurissa määrin tullut "juonipaljastettua", löytyyhän meiltä muun muassa espanjalaissisaren koeajoraportti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe saksalainen sisarUusi Q3 on osa Audin suurta uutuusvyörytystä, jonka keskellä juuri nyt olemme. Käytännössä joka segmentin Audi uusiutuu lyhyen ajan sisällä käyttövoimasta riippumatta. Kuten jo artikkelin alussa tuli todettua, uusi Q3 on tyyliltään täyttä nyky-Audia. Tässä piilee uuden Q3:n oleellisin valttikortti omaa sisarmalliaan vastaan; siinä on kyse siitä saksalaisesta sisaresta, Audista, joita myydään joka tapauksessa aina. Malliston pienintä, Q3:a, voi sanoa olevan jopa vaikea erottaa muista Audi-katumaastureista eli toisin sanoen isosisaristaan, etenkin uudesta Q5:stä. Ilmeessä on trendikkäitä piirteitä, kuten jaetut ajovalot. Keulalta löytyy totta kai myös Audin tavaramerkki, Singleframe-maski. Takanakin valot ovat jaetut, ja trendiä mukaillaan myös koko perän leveyden poikki kulkevalla ledinauhalla. Käytössä on myös vahva nyky-Audien piirre, oled-takavalot, joiden kuviota voi muuttaa. Ulkonäöllisenä tvistinä Audi kertoo inspiroituneensa Q3:n pyöränkaarissa itsestään 1980-luvun Audi Quattrosta. Myös retroviittaukset ovat tunnetusti hyvin trendikkäitä nykypäivän automuotoilussa. Ilmanvastuskerrointa on saatu nipistettyä edellispolven 0,32:sta 0,30:een. Sisätiloissakaan ei jää epäselväksi minkä merkin ja aikakauden tuotteessa sitä ollaan. Ainoa reipas eroavaisuus kojelaudan ilmeessä vaikkapa siihen Q5:een on etumatkustajan näytön puuttuminen, sitä ei saa edes rahalla. Keskellä molemmat etumatkustajat jakavat sen sijaan 12,8-tuumaisen kosketusnäyttöruudun, jonka takaa löytyy Android Automotive -käyttöjärjestelmä. Kuljettaja puolestaan katselee 11,9-tuumaista digitaalimittaristoaan. Täällä sisätiloissa saadaan myös visuaalisia eroavaisuuksia sisarmalli Cupra Terramariin. Pari muutakin huomiota sisätilan kokonaisuudesta voi näin hätpikaan tehdä. Ensinnäkin vaihteenvalitsin on löytänyt uuden sijan ohjauspylväästä oikealta puolelta rattia, ja Audi on ilmeisesti käynyt Stuttgartin päässä Mercedeksellä vakoilemassa kuinka kaikki tarvittavat toiminnot saadaan puristettua pelkästään vasempaan viikseen. Ratkaisu säästää keskikonsolista tilaa, joka on käytetty muun muassa langattomaan ja jäähdytettyyn älypuhelimen lataustelakkaan, herraskaisiin mukitelineisiin sekä USB-liitäntöihin. Toisekseen etusivuikkunat ovat uudessa Q3:ssa akustiikkalasia, jotka toimivat äänieristeinä ja näin tekevät matkustuskokemuksesta pykälää hienostuneemman. Tutulta pohjaltaUusi Audi Q3 ponnistaa tutulta pohjalta myös muussa mielessä kuin Cupra Terramar -sisarussuhteensa kautta. Terramarin tavoin auton alta löytyy VW-konsernin lukuisista tuotteista pidemmältä ajalta tuttu MQB, joka löytyy myös edeltävästä Q3:sta. Nyt käytössä on tosin rakenteen viimeisin kehitysversio, MQB Evo. MQB Evon varassa Q3 pysyy suunnilleen entisissä mitoissaan, vaikkei Audi tarkkoja lukemia tältä osin vielä kerrokaan. Cupra Terramarin mitoista voisi kuitenkin vakoilla, että suunnilleen samat ulkomitat todellakin säilyvät, lisää tulee korkeintaan joitain senttimetrejä. Tavaratilassa uusi Q3 häviää hiukan edeltäjälleen, etenkin lataushybridinä, jossa voinee odottaa Terramarin tavoin noin 400 litran lukemia. MQB Evo mahdollistaa myös joustavan kattauksen voimalinjoja, ja tästä piirteestähän tässä ajassa on tunnetusti hyötyä. Dieselversiolle riittää Euroopassa siihen malliin kysyntää, että sellainen on otettu mukaan mallistoon, mutta sanotaanko, että sen Suomen-tuontiohjelmaan sisällyttämisen puolesta ei kannata lähteä lyömään vetoa.Jälleen kannattaa kurkistaa Terramarin ruokalistalle, ja laittaa panokset 1,5-litraisen turbobensiinin ympärille rakennetun 270 hevosvoiman lataushybridivoimalinjan puolelle. Jos ei maahantuontiohjelmassa lähdetä täysin matkimaan uusien A5:n, A6:n ja Q5:n vain lataushybridit -politiikkaa, hinnastoon saattaa päätyä myös 1,5- ja/tai 2,0-litrainen bensiinimoottori. Mutta nämäkin yksityiskohdat tulevat tietoomme lähempänä uuden Audi Q3:n joidenkin kuukausien päästä koittavaa markkinalanseerausta. Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen