28.10.2024

Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille?

Kuva Vesa Eskola

Ison konsernin etuja on se, että uutta automallia suunnittelevien käytettävissä on iso valikoima erilaisia osia, joista auton voi valmistaa. Lopputulos on toki silti aina monen asian summa.

Cupra. Seatin pohjalta vuonna 2018 ponnistanut uusi automerkki, joka yrittää nyt löytää entistä selvemmin oman paikkansa VW-konsernin sisällä. Uusin tulokas perheeseen on 4,52 metriä pitkä katumaasturi, Terramar.

Tykästyimme kovasti jo pelkällä kaksilitraisella bensamoottorilla varustetusta versiosta, joten suurin piirtein saman tehoinen lataushybridi joutuu tuotteena kovaan kisaan sen kanssa. Toki myös politiikka (=verotus) vaikuttaa loppupeleissä siihen, mihin versioon kuluttajat lopulta päätyvät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahva persoona

Kommentoimme jo polttomoottorin koeajon yhteydessä sitä, miten Cupra Terramar on tuotteena mielestämme jossain Audin ja Volkswagenin välimaastossa. Brändinä ei sitten vielä. Auto on monien tuhansien osien summa, ja millaisen kokonaisuuden nuo osat sitten muodostavat, se riippuu taas useiden ihmisten päätöksistä ja teoista. Ja mielikuvien rakentaminen on sekin tunnetusti hidasta.

Terramarin pohjana on MQB Evo -perusrakenne, joka mahdollistaa joustavasti erilaisten voimalinjojen käytön sekä etu- että nelivetojen yhteyteen. Tämä näkyy mallistossa. Terramar tulee myyntiin pelkällä polttomoottorilla, kevythybridinä että myös ladattavana hybridinä. Ja sekä etu- että nelivetoisena.

Teknisesti Terramar on lähellä VW Tiguania, mutta olemukseltaan ja ajettavuudeltaan se on kuitenkin jo lähempänä pian esiteltävää uutta Audi Q3:a. Se on myös hieman kompaktimpi kuin VW Tiguan ja Škoda Kodiaq.

Terramar on myös ensimmäinen Cupra, joka valmistetaan Espanjan ulkopuolella – ne kasataan samalla Györin tehtaalla Unkarissa kuin tulevat Audi Q3:t. Tämäkin lähentää sen suhdetta Audiin.

Ulkonäön puolesta Cuprissa on nykyisellään myös tiettyjä yhtäläisyyksiä jopa Porscheen. Etenkin keula on todella ilmeikäs. Myös Terramarin perään on saatu lennokkuutta. Sivuprofiili on sitten jo hieman konservatiivisempi.

Kaikesta henkii joka tapauksessa se, että Espanjassa on taas hyvä meno ja fiilis. Cupraa kehittäneille insinööreille ja muotoilijoille on annettu hyvät vapaudet tehdä mahdollisimman hyvä tuote. Se tuntuu ja näkyy niin Terramarin ajettavuudessa, yksityiskohdissa kuin myös muotoilussa. Cupralla on VW-konsernin sisällä nyt vahva oma persoonansa.

Formetoria perheystävällisempi

Audi, Škoda ja VW-sisarusten lisäksi Terramarilla on toki läheinen sukulaisuussuhde myös sitä seitsemän sentti lyhyempään Cupra Formentoriin, jonka tuoreinta versiota olemme sitäkin jo ehtineet ajaa. Siinä missä Formentor on vieläkin räväkämmän oloinen coupémaisine linjoineen, Terramar on selvästi enemmän normaalin katumaasturin oloinen – etenkin tiloiltaan.

Ohjaamot niissä ovat toki hyvin yhteneväiset. Terramarin 12,9-tuumainen kosketusnäyttö on grafiikaltaan näyttävämpi kuin VW:n vastaava, mutta haasteena on tiettyjen toimintojen logiikan oppiminen.

Näyttö on myös aika lailla puhdas kosketusnäyttö, fyysisiä kytkimiä ei ole tarjolla.

Onneksi ratissa on sentään vielä selkeät fyysiset käyttökytkimet.

Muuten ohjaamo on varsin toimiva kokonaisuus. Ja pidämme etenkin Cupran verhoilumateriaaleista, kuppimaisten istuimien tarjoamasta sivuttaistuesta, fiilistä nostattavista yksityiskohdista kuin myös kovempien muoviosien tyylistä.

Kaikesta näkee, että tämän auton suunnitteluun ja valmistamiseen on käytetty aikaa ja vaivaa. Ja urheilullista fiilistä korostetaan sopivasti kaikkialla. Fiilis on toden totta lähempänä Audia kuin konservatiivista VW:tä.

Takapenkillä Terramarissa on enemmän polvi- ja etenkin päätilaa kuin Formentorissa. Aikuisetkin matkustavat siellä kohtalaisen mukavasti – ainakin reunapaikoilla.

Ja tavaratilan vetoisuus on plugarissa vielä ok, se vetää 400 litraa eli sen tiloista joutuu tinkimään akuttomiin versioihin verrattuna noin 100 litraa.

Koska akusto on iso, se vie paljon tilaa tavaratilan alla. Välipohjan alla ei ole tilaa enää edes latauspiuhoille.

Valtio ohjaa plugariin

Verotus Suomessa – ja monessa muussakin maassa – ohjaa myyntiä sähköautojen ja ladattavien hybridien suuntaan. Siksi plugarin voi olettaa olevan Terramar-malliston syömähampaan myös Suomessa. Pääsimme Espanjassa ensin 200-kilowattisen version rattiin, mallistoon on tulossa tosin piakkoin myös maltillisempi 150 kW versio.

1,5-litraisesta bensaturbosta, sähkömoottorista ja 6-lovisesta kaksoiskytkinvaihteistosta koostuva voimalinja toimii pääsääntöisesti loogisesti ja pehmeästi. Kun akussa on riittävästi varausta, nätisti ajettaessa pelkän sähkömoottorin teho riittää eli polttomoottori uinuu. Mutta kun mutkaisella tiellä lähtee hakemaan hieman sporttisempaa fiilistä, ja polttomoottori tulee mukaan karkeloihin, sen ja sähkömoottorin yhteispeli ei ole aivan saumatonta. Tämä on hieman sääli, sillä auton jousitus ja ohjaus tukisivat muuten hyvin tällaista urheilullista ajoa.

Voimaa on myös tarjolla akun varaustilanteen niin salliessa rutkasti. Jopa niin paljon, että auton etupää kamppailee hieman pidon kanssa. Ja VW-konsernin tuttuun tapaan plugaria ei saa valitettavasti nelivetoisena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukava ajettava

Terramaria on ilo ajaa. Tunnokas ja tarkka ohjaus yhdessä erinomaisesti tien epätasaisuuksia tasoittavan sekä mutkissa sopivan urheilullisesti käyttäytyvän alustan kanssa tekee ajamisesta mutkatiellä miellyttävää.

Taas kerran on pakko kehua mukautuvaa iskunvaimennusta. Sen anturit syöttävät järjestelmälle koko ajan tietoa pyörän asennosta, korin liikkeistä sekä iskunvaimentimien toiminnasta. Myös jarrutuksista, kiihdytyksistä sekä ohjaukselta kerätään tietoa. Tämän perusteella DCC valitsee automaattisesti kullekin pyörälle optimaalisen asetuksen ajotilanteen ja tienpinnan mukaan. Ainakin pääosin sileäpintaisilla espanjalaisasfalteilla kyyti oli maukasta: sopivan jämäkkää olematta yhtään liian napakkaa.

Ja paketin kruunaa tunnokas ja herkkä ohjaus. Hyvin käteen istuvalta ja sopivan paksukehäiseltä ratilta välittyy hyvä palaute tien pinnasta. Se tekee mutkateillä ajamisesta mukavaa. Ajettavuudenkin suhteen ollaan siis lähempänä Audia kuin Volkswagenia.

Vielä enemmän pidimme toki kaksilitraisesta bensaturbosta, sillä sähköistäminen tekee voimalinjoista usein turhan monimutkaisia. Joskus yksinkertaiset asiat ovat parempia. Ja toki plugarissa sähkö voi myös loppua.

Akun huvettua ja 85 kW (116 hv) sähkömoottorin tuettua loputtua 1,5-litrainen 130 kW (177 hv) bensaturbo joutuu pärjäämään tavallaan perushybridinä. Tämäkin on perusajossa ihan ok. Voimalinjaa kuormitettaessa hybridijärjestelmä tekee välillä omiaan, mihin kuljettajan on vain sopeuduttava.

Onneksi akku on riittävän iso. Täydellä varauksella pääsee nätisti ajamalla reilut 100 kilometriä, mikä riittänee useimmille päivittäisiin arkiajoihin. Ja jos joko kotona tai työpaikalla on 11 kW seinälaturi, akun saa helposti täyteen joka päivä auton seisoessa. Näin ollen Terramarilla on mahdollistaa ajaa arkisin kaikki ajot sähköisesti.
Ja viikonloppuna voi lähteä sitten huoletta mökille vähän kauemmaskin, sillä bensaa saa tankattua nopeasti tankkiin tiheän jakeluverkoston kautta. Ja 50 kW pikalaturille ehdittäessä akku latautuu täyteen ruokatauon aikana alle puolessa tunnissa.

  • Ulkoa vielä kompakti, sisältä riittävän tilava
  • Ulkonäkö ja ohjaamon tyyli
  • Voimalinja, kun akussa virtaa
  • Voimalinja, kun akku tyhjä
  • Voimalinjan käytös urheilullisemmassa ajossa
  • Tavaratilasta akun tieltä poistuneet litrat

Hinta ohjaa

VZ-tason 200 kW tehoisen ladattavan hybridin hinnat alkavat 47 700 eurosta. Sen vakiovarustelu on jo erittäin kattava. Maltillisemman tehoisen eli 150 kW ladattavan hybidin hinnat selvinnevät marraskuussa. Lisäksi mallistosta löytyy siis jo ajamamme 195 kW bensaversio (hinta alk. 51 993 e) sekä 110 kW kevythybridi (hinta alk. 39 340 e). Sekin on ihan varteenotettava vaihtoehto – etenkin omalla rahalla autoa ostaville. Kevythybridissä on omat metkunsa, mutta kun ne tiedostaa ja voimalinjan taloudellisuudesta osaa ottaa kaiken irti, se menee todella pienellä.

Cupra Terramar VZ E-Hybrid

4-syl. bensaturbo, 1498 cm3, 6-v. automaatti, etuveto
200 kW (272 hv) / 4750–6500 r/min
400 Nm / 850–4750 r/min
WLTP-kulutus 0,4–0,5 l/100 km + 17,5–19 kWh/100 km
CO2-päästöt 9–12 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s,
Huippunopeus 215 km/h
19,7 kW akku, teoreettinen ajomatka pelkällä sähköllä 112–121 km
Latausteho max 50 kW

Mitat
Pituus 4519 mm
Leveys 1863 mm
Korkeus 1584 mm
Akseliväli 2681 mm
Omamassa 1904 kg
Perävaunumassa jarruton/jarrullinen 750/2000 kg
Tavaratila 400 l

Takuu 5 v. tai 100 000 km
Malliston hinta alk. 48 991 e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat