2.1.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Leon lataushybridi on saanut lisää tehoa ja toimintamatkaa Cupra Leon on ottanut uudistuneella ulkonäöllä hajurakoa kaksoissiskoonsa Seat Leoniin. Keulan ilme on kokonaan uusi, muista suunnista erottaminen on vaikeampaa. Sisällä urheilulliseksi premiummerkiksi janoava Cupra erottautuu sporttipenkeillä ja prameammalla verhoilulla, vaikka kojelauta heepeleineen ei paljoa eroa muista emokonsernin kompaktimalleista.Samalla moottorivalikoimaa on tuunattu kolmeen tarkoitukseen, järkevä 1,5-litrainen kevythybridi (150 hv), niille, joita konepellin alus ei kiinnosta, nelivetoinen kaksilitrainen (333 hv) niille, joille kierrosajalla on merkitystä ja lataushybridi (272 hv) niille, jotka haluavat kerryttää päästöttömiä sähkökilometrejä. Koeajoon valikoitui lataushybridi myös, koska sen tekniikka on eniten uudistunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttinen perheautoLeon on edelleen tilava perheauto, vaikka Cupran versio viekin mielikuvaa urheilulliseen suuntaan. Paksummat sporttipenkkien selkänojat nipistävät hitusen takapenkkiläisten polvitilaa, mutta sitä jää silti runsaasti. Ajoasento on luonteva ja matalalla istuminen tuo mukavaa vaihtelua sähköautouutuuksien akun päällä istumisen sijaan. Leonissa akusto vie sen sijaan tavaratilan alapuolisen tilan lähes kokonaan, mutta kontti on silti riittävän kookas. Takaluukun avausnappula on piilotettu oikean takavalon alle. Ohjaamojärjestely ja hallintalaitteet ovat tuttuja konsernin muista uutuuksista. Materiaaleilla ja yksityiskohdilla on saatu kuitenkin ylellisempi vaikutelma. Seat ja Cupra taisivat välttää Volkswagenin saamat pahimmat nurinat pitäytymällä koko ajan tavallisissa painikkeissa hipaisukytkimien sijaan. Kosketusnäytössä on ilmastoinnin säädöille varattu alarivi ja ylärivi puolestaan personoitaville pikakuvakkeille.Ratin Cupra-painikkeella säädetään ajotilaa. Erot ovat aika pieniä, suurin ero on dynamicin lisäämä moottoriääni, jota ei kauaa viitsi kuunnella. Ohjaus on nopea ja tarkka jo perusasetuksella, tunto ei juuri lisäänny dynamicillä. Napakka alusta ja mukautuva iskunvaimennus pitävät otteen tiestä hyvin onnistuen olemaan välittämättä kaikkia epätasaisuuksia autoon.Tehokas lataushybridiLeonin lataushybridivoimalinja on koettu jo muissa saman perusrakenteen jakavissa Volkswageneissa, Skodissa ja Seateissa. Tehokkaammassa VZ-versiossa puolitoistalitrainen bensiinimoottori on 177-hevosvoimainen ja kuusivaihteisessa kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä olevassa sähkömoottorissa polleja on 116. Yhteislukema on kuitenkin ”vain” 272, suorituskyky on joka tapauksessa riittävä molempien moottorien ollessa käytössä. Pelkällä sähköllä tai akusto tyhjänä bensiinillä ajettaessa potkua on vähemmän. Koko tehoreservin käytössä pitäminen onnistuu joko dynamic-ajotilavalinnalla tai käyttämällä päämäärää navigaattorilla hybridiajotilassa. Vähänkin liukkaammalla pinnalla jää kaipaamaan nelivetoa, mutta sitä ei saa lataushybridiin saa. Osansa sutaisuista aiheuttaa painava akusto taka-akselin takapuolella.Talvikeli paljastaa bensiinimoottorin valttikortin sähköön verrattuna. Valmistaja kertoo Leonin WLTP-kulutuslukemiksi joko 17 kWh/100km tai 5,6 l/100km. Akuston tyhjennyttyä bensiinimoottorilla on melko helppo päästä tuohon ilmoitettuun lukemaan, mutta vastaavassa pikkupakkasessa sähköajon keskikulutus on yli 21 kWh/100km. Siinä missä bensiinimoottori lämmittää matkustamoa hukkalämmöllä, sähkövastuksilla sisäilman lämmittäminen vie 4 kWh. Silti talvellakin pääsee noin 90 km sähköllä. Vaihtovirtalatauksen (11 kW) lisäksi Leonissa on tasavirtalataus (40 kW), jolla akun (19,7 kWh) saa täyteen lounaan aikana. Hyvät ja huonot puolet tilat ajoasento istuimet ajettavuus sähköinen toimintamatka ei nelivetoa lataushybridinä Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid Launch Edition LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 200 kW (272 hv), 400 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 40 kW WLTP-kulutus 0,5 l/100km CO2-päästöt 11 g/km toimintamatka sähköllä 120 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s huippunopeus 229 km/h Mitat Pituus 4 656 mm Leveys 1 799 mm Korkeus 1 466 mm Akseliväli 2 686 mm Tavaratila 470 – 1 770 l Omamassa 1 681 kg perävaunu 1 700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 447 € koeajoauto 56 164 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 2.8.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor – valintojen äärellä 28.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – tarpeeton kivirekipäivitys 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 13.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Leon Sportstourer VZ – kun Leijonakuningas karjuu tosissaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa