4.5.2020 Ajoneuvot Volkswagen-pomo: kadehdimme ja tarvitsemme Teslan ohjelmistotaitoja Herbert Diess Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess näkee ohjelmistokehityksen uhkana Volkswagenin tulevaisuudelle. Perinteinen autoteollisuus on tuntunut suhtautuvan Teslaan pitkään ylimielisesti. Nyt suunta ”tulokasta” kohtaan alkaa muuttuvan. Volkswagen-konsernia johtava Herbert Diess sanoi puheessaan yhtiön johdolle Teslan ohjelmisto-osaamisen olevan oikea uhka Volkswagenille, kertoo Automotive News Europe.Erityisesti Diess korosti Teslan kykyä käyttää autojaan tiedonkerääjinä ja siten tehdä ajoavustimista oppivia.–Teslalla on 500 000 auton neuroverkko joka kerää dataa ja sen perusteella tarjoaa asiakkaille uutta 14 päivän välein. Kukaan muu autonvalmistaja ei kykene siihen, Diess ylisti.Automotive News Europen mukaan Diess otti esimerkiksi Teslan ohjelmapäivityksen, joka kasvatti automallin toimintamatkaa 300 mailista 318 mailiin. Asiakkaat rakastavat pieniä konkreettisia parannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjelmisto VW:n hidasteenaDiessin mukaan juuri uuden ohjelmiston kehittäminen hidastaa yhtiön automalliston sähköistystä. Volkswagen onkin paininut ohjelmisto-ongelmien parissa. Odotettu ID3-täyssähköauto uhkaa myöhästyä, vaikka autoja on virrannut liukuhihnalta marraskuusta saakka – ohjelmisto vain on yhä keskeneräinen. Volkswagen tosin vakuuttaa ID3:n julkaisun tapahtuvan yhä aikataulun mukaisesti kesällä.vw.os tulossaOngelmaa aiotaan ratkaista uudella Car Sofware -yksiköllä, joka vastaa nyt Volkswagen Groupin ohjelmistokehityksestä. Tähtäimessä on vw.os-niminen käyttöjärjestelmä konsernin kaikkien merkkien käyttöön. Sen päätehtäviä olisi tarjota juuri kehittyneiden ajoavustinten kaltaisia järjestelmiä, sekä linkittää auto ympäröivään ekosysteemiin.Diess kehui myös Teslan kykyä käyttää avaimena puhelinta – tätä jo yritettiin kopioida tuoreessa Volkswagen Golfissa, mutta toiminto onnistuu kömpelösti vain Samsungin puhelimilla. Epäilemättä juuri tällaiseen tiivistyy Diessin kuvailema kuilu Volkswagenin ja Teslan välillä.Nimettöminä pysyttelevät lähteet kommentoivat Automotive Newsille Diessin tiedostavan, ettei autoja enää kauaa osteta perinteisin arvoin, kuten moottoritehoin tai ajettavuuden perusteella, vaan auto tullaan enemmän näkemään internetiin kytkettynä laitteena muiden joukossa. Juuri tätä muutosta hän pyrkii ajamaan Volkswagen Groupissa – saa nähdä kuinka nopeasti autojätti reagoi.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä