14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka itseajavat autot ovat teknologisesti erittäin lupaavia, niiden yleistymiseen liittyy monia haasteita, jotka on ratkaistava ennen kuin ne voivat korvata perinteiset autot. Itseajavat autot, eli autonomiset ajoneuvot, ovat yksi kiinnostavimmista ja puhutuimmista innovaatioista automaailmassa. Monet suurimmat autovalmistajat ja teknologiayritykset, kuten Tesla ja Googlen sisar yhtiö Waymo, ovat investoineet miljardeja autonomisten ajoneuvojen tutkimukseen ja kehitykseen.Itseajavien autojen kehitys herättää suuria odotuksia, mutta samalla myös kysymyksiä ja huolia. Voivatko itseajavat autot ratkaista nykyisen liikenteen ongelmat, kuten ruuhkat ja onnettomuudet, vai tuovatko ne mukanaan uusia riskejä ja haasteita?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItseajavien autojen potentiaaliset hyödytYksi itseajavien autojen tärkeimmistä lupauksista on liikenneturvallisuuden parantaminen. Suurin osa liikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä, kuten väsymyksestä, huolimattomuudesta tai ylinopeudesta. Autonomiset ajoneuvot toimivat sensoreiden, kameroiden ja tekoälyn avulla, mikä teoriassa mahdollistaa nopeamman reagoinnin ja virheettömän ajon. Tekoäly voi analysoida tietoa reaaliajassa ja tehdä päätöksiä sekunnin murto-osissa, mikä vähentäisi kolarien ja vaaratilanteiden riskiä.Itseajavat autot voivat kommunikoida keskenään ja liikennejärjestelmien kanssa, mikä mahdollistaa sujuvamman ja tehokkaamman liikenteen. Autot voisivat tällöin optimoida reittejä ja välttää ruuhkaisia alueita automaattisesti. Se voisi olla yksi keino auttaa vähentämään kaupunkien ruuhkia, jotka ovat yksi isoimmista ongelmista liikenteen kannalta etenkin suurkaupungeissa. Lisäksi, jos autot pystyvät toimimaan itsenäisesti, tarve pysäköinnille vähenisi, mikä vapauttaisi tilaa kaupungeissa.Vaikka itseajavat autot eivät itsessään automaattisesti vähennä päästöjä, useimmat kehitteillä olevat autonomiset ajoneuvot ovat sähköautoja. Yhdistämällä autonominen teknologia ja sähköinen voimanlähde on mahdollista ainakin teoriassa saada aikaan liikennejärjestelmä, joka on ympäristöystävällisempi ja vähäpäästöisempi kuin perinteiset polttomoottoriautot.Itseajaviin autoihin liittyvät riskit ja haasteetVaikka itseajavat autot voivat vähentää inhimillisiä virheitä, niiden takana oleva teknologia ei ole virheetöntä. Itseajaviin järjestelmiin liittyvät ohjelmointivirheet, sensorien häiriöt ja kyberhyökkäysten uhka ovat todellisia riskejä. Esimerkiksi autonomisessa tilassa oleva auto voi joutua tilanteeseen, jossa se ei osaa tehdä oikeaa päätöstä, tai se voi olla altis hakkeroitavaksi. Teknologia on vielä kehitysvaiheessa, ja muutamat onnettomuudet, joissa autonomiset autot ovat olleet osallisina, ovat herättäneet huolta siitä, voidaanko niihin luottaa.Itseajavat autot herättävät myös kysymyksiä liittyen vastuullisuuteen ja eettisiin päätöksiin. Jos autonominen auto joutuu tilanteeseen, jossa on tehtävä päätös, joka johtaa jonkun vahingoittumiseen, kenen pitäisi kantaa vastuu? Miten autot ohjelmoidaan tekemään tällaisia päätöksiä? On vaikeaa määritellä, miten tekoälyjärjestelmät priorisoivat elämää ja turvallisuutta tilanteissa, joissa on vältettävä vakavia onnettomuuksia.Itseajavien autojen yleistyminen voi myös vaikuttaa merkittävästi työmarkkinoihin tulevaisuudessa. Ammattikuskit, kuten rekkakuskit, taksinkuljettajat ja kuriirit ovat erityisen alttiita menettämään työnsä, jos autonomiset ajoneuvot yleistyvät. On epätodennäköistä, että tämä tuskin tapahtuisi vielä lähivuosikymmeninä, mutta on kuitenkin hyvä ottaa asia huomioon.Lainsäädäntö tulee aina hieman jäljessä, mitä tulee teknologian kehitykseen. Sama pätee autonomisten ajoneuvojen kehitykseen. Kuka on vastuussa onnettomuustilanteessa? Onko se auton valmistaja, ohjelmiston kehittäjä vai kuljettaja, joka istuu ratin takana, vaikka ei ajaisikaan? Nämä kysymykset vaativat selkeitä vastauksia ennen kuin täysin itseajavat autot voivat yleistyä.Missä mennään nyt?Kerrataan aluksi autonomisen ajamisen tasot, jotka määrittelevät, kuinka paljon ajoneuvo pystyy ajamaan itsenäisesti ilman kuljettajan osallistumista. Nämä tasot on standardoitu Society of Automotive Engineers (SAE) -järjestön toimesta, ja niitä on kuusi, alkaen tasosta 0 eli ei lainkaan autonomisia toimintoja tasoon 5 eli täysi automaatio.Taso 1: Avustava automaatio – Esimerkiksi vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio – Auto voi ohjata itseään ja säätää nopeutta tietyissä tilanteissa. Taso 3: Korkea automaatio – Auto pystyy ajamaan itsenäisesti, mutta kuljettajan on oltava valmiina ottamaan hallinnan takaisin. Taso 4: Lähes täysi automaatio – Auto voi toimia itsenäisesti useimmissa tilanteissa ilman kuljettajaa, mutta joitakin rajoituksia on. Taso 5: Täysi automaatio – Auto toimii täysin itsenäisesti kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan puuttumista.Tällä hetkellä kehittynein tekniikka yltää juuri kolmostasolle, mutta suurin osa nykyautoista on kuitenkin tasolla 2, jolloin auto voi hallita sekä kaistanpitoa että nopeuden säätelyä samanaikaisesti, esimerkiksi moottoritiellä. Vastuu ajamisesta ja ajoneuvon toiminnoista on kuitenkin aina kuljettajalla. Tasolle 2 yltää esimerkiksi Tesla Autopilot ja GM Super Cruise.Taso 3 on ensimmäinen taso, jossa auto pystyy ajamaan itsenäisesti tietyissä olosuhteissa ilman, että kuljettajan tarvitsee jatkuvasti tarkkailla ympäristöä. Ajoneuvo voi esimerkiksi ajaa itsenäisesti moottoritiellä tai ruuhkaisessa liikenteessä. Kuitenkin, jos auto kohtaa tilanteen, johon se ei pysty vastaamaan, se kehottaa kuljettajaa ottamaan hallinnan. Kuljettajan ei tarvitse aktiivisesti seurata liikennettä, vaan ajaminen voidaan reunaehdon luovuttaa järjestelmien hallintaan. Tällä hetkellä esimerkiksi Mercedes Benzin S-mallissa saatavilla oleva ajojärjestelmä Drive pilot täyttää kolmostason standardin.Lähteet: Bosch, SATL, TeslaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 31.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin on paras aika ostaa auto? 24.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko henkilöautosta poistaa AdBlue-järjestelmän muutoskatsastuksessa? 17.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: millaisia vaikutuksia on, kun autoon asentaa suoran pakoputken? 10.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako bensiiniautoon vaihtaa dieselmoottorin? 3.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko sähköautoa hinata pyörät maassa? 27.7.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten erottaa diesel ja polttoöljy huoltoasemalla Euroopassa autolla matkustaessa? 20.7.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kannattaa ottaa huomioon, kun on itse rakentamassa pakettiautosta retkeilyautoa? 13.7.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton lisäkaukovalot olla toimimattomana katsastuksessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?