15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto, Benjamin Helander, lentoyhtiöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KLM:n tarjoamat voileivät ovat olleet sille pienimuotoinen kilpailuvaltti, mutta pian ne saattavat olla historiaa. Perinteiset lentoyhtiöt ovat hyvin laajasti luopuneet ilmaisista aterioista muiden kuin kaukolentojen perusmatkustusluokissa. Maailman vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö ja Alankomaiden lippulaivaoperaattori KLM harkitsee lehtitietojen mukaan voileipätarjoiluistaan luopumista Euroopan lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Economy-luokassa. Toteutuessaan uutinen olisi merkittävä siitä näkökulmasta, että jatkamalla ilmaisia ateriatarjoilujaan KLM on uinut pitkälti vastavirtaan omassa kilpakentässään Euroopan- ja osittain maailmankin laajuisesti. Asiasta uutisoi ensimmäisen kerran alankomaalainen päivälehti De Telegraaf, ja KLM:n puolesta oman vahvistuksensa asialle on saanut yhdysvaltalainen ilmailujulkaisu Simple Flying. KLM on siis tarjonnut lyhyillä ja keskipitkillä Euroopan-lennoillaan, jollainen myös hollantilaisyhtiön kolmesti päivässä operoitava Amsterdam - Helsinki -reitti on, ilmaisen täytevoileivän kaikille Economy-luokan matkustajilleen. Kuitenkin, kuten yhtiöstä mainituille lähteille viestitetään, vakavassa harkinnassa on siirtyminen "perinteisten eurooppalaisten lentoyhtiöiden nykymalliin" catering-asioissa. KLM:n on board-palvelupuolen edustajien mukaan nykyinen voileipämalli ei välttämättä palvele hollantilaisyhtiön laajaa asiakaskuntaa, joka koostuu valtavasta määrästä eri kulttuureista tulevia ihmisiä. Sen sijaan malli, jossa lennolla voisi ostaa aterioita tai välipaloja suurehkosta valikoimasta erilaisia tuotteita, voisi parantaa tarjoilun laatua entisestään. KLM kertoo harkitsevansa myös ruokien ennakkotilausmahdollisuutta lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla. Mahdollisella päätöksellä ilmaisista voileivistä luopumisella olisi myös taloudellisia vaikutuksia yhtiölle. Pitkässä juoksussa voidaan puhua jonkinlaisesta painonsäästöstä per lento, ja tietenkin myös kustannussäästöstä; lippujen hinnoista voileipiä ei varmasti vähennettäisi, ja maksullinen tarjoilu toisi hieman lisää katetta lennoille. Tuskin ilmainen ateria on myöskään ollut mikään massoittain asiakkaita KLM:n Euroopan-lennoille tuova piirre, vaikka se onkin jo useamman vuoden ajan omalta osaltaan erottanut Lentävän Hollantilaisen palvelukonseptin keskeisistä kilpailijoistaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmaisia lounaita ei olekaan?Mikäli KLM todella päättää luopua ilmaisista täytevoileivistä Euroopan-lentojensa Economy-luokassa, liittyy se suuren enemmistön joukkoon. Euroopan perinteisistä isoista lentoyhtiöistä muiden muassa British Airways, Iberia ja Lufthansa (sekä Lufthansa-konserniin kuuluvat yhtiöt, kuten Austrian ja Swiss) ovat yksi toisensa jälkeen muuttaneet Euroopan-lentojensa Economy-luokan ateriatarjoilut maksullisiksi. KUVA: LufthansaLyhyiden ja keskipitkien lentojen Economy-ruokatarjoiluista luopui myös Finnair jo viime vuosikymmenen alkupuolella. Juomia, kuten vettä, mehua, kahvia ja teetä näilläkin on toki yleisesti tarjolla ilmaiseksi niin Finnairilla kuin muillakin tähän mennessä mainituilla yhtiöillä. KLM:n kanssa samaan Air France-KLM -konserniin kuuluva Air France tarjoaa näistä ikään kuin välimuotoa. Sen alle 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla tarjotaan juoman kera makea keksi, ja yli 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla puolestaan konsernikumppanin tavoin täytevoileipä. Myös espanjalaisoperaattori Iberialla on lennon kestoraja, 4,5 tuntia, jota pidemmillä lennoilla ilmaiset ateriat tulevat mukaan kuvioon. Iberian sivuilla ilmoitetaan lisäksi, että lennoilla Rovaniemelle ja Dakariin tarjotaan ateria.KUVA: IberiaPerinteisten lentoyhtiöiden vastakohtana halpalentoyhtiöiden, kuten esimerkiksi Ryanairin palvelukonseptiin on aina kuulunut vain yksi matkustusluokka ilman tarjoiluja. Ei aivan mutta melkein eurooppalaiseksi lentoyhtiöksi voi laskea myös Turkish Airlinesin, joka tarjoaa jonkinlaisen ruoan tai vähintään täytevoileivän jokaisella lennollaan. Skytrax Awards on muuten listannut Turkish Airlinesin Economy-luokan ateriatuotteen maailman parhaaksi. Niin ikään Lähi-idän jätit, kuten Emirates ja Qatar Airways, tarjoavat vuorokaudenaikaan sopivan aterian ilmaiseksi kaikilla lennoillaan kaikissa matkustusluokissa. Yksi keksilaji hallitsee Pohjois-Amerikan taivaitaTähän perään voi huvin vuoksi kurkistaa, mitä kaupallisen ilmailun suurvallassa Atlantin toisella puolella nautitaan välipalaksi lentokoneessa. USA:ssa operoi lukuisia lentoyhtiöitä, ja koska maa on suuri, vastaa se mittasuhteiltaan käytännössä Euroopan sisäistä lentoliikennettä. Sikäläisessä halpalentoyhtiökentässä on useita isoja toimijoita, kuten Alaska Airlines, Breeze Airways, Frontier, Jetblue, Southwest Airlines ja Spirit Airlines, joiden lennoilla ruokatarjoiluja on rajoitetusti tai ei ollenkaan. Biscoffien suosioon amerikkalaisten "lentokonekeksinä" vaikuttaa maun lisäksi koostumus ja hyvin koossa pysyvä rakenne. Sitten USA:sta löytyy perinteisten lentoyhtiöiden niin sanottu "big three" eli kolme isoa, jotka kuuluvat kaikki laivaston koossa mitattuna ja muillakin mittareilla maailman suurimpiin lentoyhtiöihin. Ne ovat American Airlines, Delta Air Lines ja United Airlines. Niiden lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla on erittäin todennäköistä saada eteensä belgialaisperäinen Lotus Biscoff -kahvikeksi. Näistä Suomestakin kaupoista saatavista kekseistä on tullut suorastaan ikonisia sikäläisillä lennoilla, yleisesti tunnettuja "lentokonekeksejä". Biscoffien voittokulku alkoi 40 vuotta sitten, kun Delta keksi ottaa ne osaksi palveluaan. Myöhemmin myös kilpailijat ottivat Biscoffin keksit omakseen, joskin United on nyt ilmeisesti luopunut niistä. Deltan tarjoamissa kekseissä on jopa "Lotus"-tekstin tilalla Deltan oma logo. Delta tarjoaa jopa 85 miljoonaa Biscoffia lennoillaan joka vuosi. Lähteet: De Telegraaf, Simple Flying, CN Traveler, lentoyhtiöt Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 9.3.2025 Lentokoneet Lontoon Heathrow on kapasiteettinsa huipussa – keskustelu käy kuumana kolmannen kiitotien rakentamisesta Euroopan vilkkaimmalle lentoasemalle 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 2.3.2025 Lentokoneet Mikä on maailman pisin lentoreitti tänä keväänä? – viiden pisteen vihje, se on yhden maan sisäinen lento 22.2.2025 Lentokoneet Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään! 22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa – nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle 10.2.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jotain Pariisin ja Milanon väliltä 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa – TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle