15.9.2024

Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla

Kuva Moottorin arkisto, Benjamin Helander, lentoyhtiöt

KLM:n tarjoamat voileivät ovat olleet sille pienimuotoinen kilpailuvaltti, mutta pian ne saattavat olla historiaa. Perinteiset lentoyhtiöt ovat hyvin laajasti luopuneet ilmaisista aterioista muiden kuin kaukolentojen perusmatkustusluokissa.

Maailman vanhin toiminnassa oleva lentoyhtiö ja Alankomaiden lippulaivaoperaattori KLM harkitsee lehtitietojen mukaan voileipätarjoiluistaan luopumista Euroopan lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla Economy-luokassa. Toteutuessaan uutinen olisi merkittävä siitä näkökulmasta, että jatkamalla ilmaisia ateriatarjoilujaan KLM on uinut pitkälti vastavirtaan omassa kilpakentässään Euroopan- ja osittain maailmankin laajuisesti.

Asiasta uutisoi ensimmäisen kerran alankomaalainen päivälehti De Telegraaf, ja KLM:n puolesta oman vahvistuksensa asialle on saanut yhdysvaltalainen ilmailujulkaisu Simple Flying.

KLM on siis tarjonnut lyhyillä ja keskipitkillä Euroopan-lennoillaan, jollainen myös hollantilaisyhtiön kolmesti päivässä operoitava Amsterdam - Helsinki -reitti on, ilmaisen täytevoileivän kaikille Economy-luokan matkustajilleen. Kuitenkin, kuten yhtiöstä mainituille lähteille viestitetään, vakavassa harkinnassa on siirtyminen "perinteisten eurooppalaisten lentoyhtiöiden nykymalliin" catering-asioissa. KLM:n on board-palvelupuolen edustajien mukaan nykyinen voileipämalli ei välttämättä palvele hollantilaisyhtiön laajaa asiakaskuntaa, joka koostuu valtavasta määrästä eri kulttuureista tulevia ihmisiä. Sen sijaan malli, jossa lennolla voisi ostaa aterioita tai välipaloja suurehkosta valikoimasta erilaisia tuotteita, voisi parantaa tarjoilun laatua entisestään. KLM kertoo harkitsevansa myös ruokien ennakkotilausmahdollisuutta lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla.

Mahdollisella päätöksellä ilmaisista voileivistä luopumisella olisi myös taloudellisia vaikutuksia yhtiölle. Pitkässä juoksussa voidaan puhua jonkinlaisesta painonsäästöstä per lento, ja tietenkin myös kustannussäästöstä; lippujen hinnoista voileipiä ei varmasti vähennettäisi, ja maksullinen tarjoilu toisi hieman lisää katetta lennoille.

Tuskin ilmainen ateria on myöskään ollut mikään massoittain asiakkaita KLM:n Euroopan-lennoille tuova piirre, vaikka se onkin jo useamman vuoden ajan omalta osaltaan erottanut Lentävän Hollantilaisen palvelukonseptin keskeisistä kilpailijoistaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmaisia lounaita ei olekaan?

Mikäli KLM todella päättää luopua ilmaisista täytevoileivistä Euroopan-lentojensa Economy-luokassa, liittyy se suuren enemmistön joukkoon. Euroopan perinteisistä isoista lentoyhtiöistä muiden muassa British Airways, Iberia ja Lufthansa (sekä Lufthansa-konserniin kuuluvat yhtiöt, kuten Austrian ja Swiss) ovat yksi toisensa jälkeen muuttaneet Euroopan-lentojensa Economy-luokan ateriatarjoilut maksullisiksi.

KUVA: Lufthansa

Lyhyiden ja keskipitkien lentojen Economy-ruokatarjoiluista luopui myös Finnair jo viime vuosikymmenen alkupuolella. Juomia, kuten vettä, mehua, kahvia ja teetä näilläkin on toki yleisesti tarjolla ilmaiseksi niin Finnairilla kuin muillakin tähän mennessä mainituilla yhtiöillä.

KLM:n kanssa samaan Air France-KLM -konserniin kuuluva Air France tarjoaa näistä ikään kuin välimuotoa. Sen alle 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla tarjotaan juoman kera makea keksi, ja yli 2,5 tunnin mittaisilla lennoilla puolestaan konsernikumppanin tavoin täytevoileipä. Myös espanjalaisoperaattori Iberialla on lennon kestoraja, 4,5 tuntia, jota pidemmillä lennoilla ilmaiset ateriat tulevat mukaan kuvioon. Iberian sivuilla ilmoitetaan lisäksi, että lennoilla Rovaniemelle ja Dakariin tarjotaan ateria.

KUVA: Iberia

Perinteisten lentoyhtiöiden vastakohtana halpalentoyhtiöiden, kuten esimerkiksi Ryanairin palvelukonseptiin on aina kuulunut vain yksi matkustusluokka ilman tarjoiluja.

Ei aivan mutta melkein eurooppalaiseksi lentoyhtiöksi voi laskea myös Turkish Airlinesin, joka tarjoaa jonkinlaisen ruoan tai vähintään täytevoileivän jokaisella lennollaan. Skytrax Awards on muuten listannut Turkish Airlinesin Economy-luokan ateriatuotteen maailman parhaaksi. Niin ikään Lähi-idän jätit, kuten Emirates ja Qatar Airways, tarjoavat vuorokaudenaikaan sopivan aterian ilmaiseksi kaikilla lennoillaan kaikissa matkustusluokissa.

Airbus A321neo Turkish Airlines

Yksi keksilaji hallitsee Pohjois-Amerikan taivaita

Tähän perään voi huvin vuoksi kurkistaa, mitä kaupallisen ilmailun suurvallassa Atlantin toisella puolella nautitaan välipalaksi lentokoneessa.

USA:ssa operoi lukuisia lentoyhtiöitä, ja koska maa on suuri, vastaa se mittasuhteiltaan käytännössä Euroopan sisäistä lentoliikennettä. Sikäläisessä halpalentoyhtiökentässä on useita isoja toimijoita, kuten Alaska Airlines, Breeze Airways, Frontier, Jetblue, Southwest Airlines ja Spirit Airlines, joiden lennoilla ruokatarjoiluja on rajoitetusti tai ei ollenkaan.

Biscoffien suosioon amerikkalaisten "lentokonekeksinä" vaikuttaa maun lisäksi koostumus ja hyvin koossa pysyvä rakenne.

Sitten USA:sta löytyy perinteisten lentoyhtiöiden niin sanottu "big three" eli kolme isoa, jotka kuuluvat kaikki laivaston koossa mitattuna ja muillakin mittareilla maailman suurimpiin lentoyhtiöihin. Ne ovat American Airlines, Delta Air Lines ja United Airlines. Niiden lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla on erittäin todennäköistä saada eteensä belgialaisperäinen Lotus Biscoff -kahvikeksi. Näistä Suomestakin kaupoista saatavista kekseistä on tullut suorastaan ikonisia sikäläisillä lennoilla, yleisesti tunnettuja "lentokonekeksejä".

Biscoffien voittokulku alkoi 40 vuotta sitten, kun Delta keksi ottaa ne osaksi palveluaan. Myöhemmin myös kilpailijat ottivat Biscoffin keksit omakseen, joskin United on nyt ilmeisesti luopunut niistä. Deltan tarjoamissa kekseissä on jopa "Lotus"-tekstin tilalla Deltan oma logo. Delta tarjoaa jopa 85 miljoonaa Biscoffia lennoillaan joka vuosi.

Lähteet: De Telegraaf, Simple Flying, CN Traveler, lentoyhtiöt

Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta

Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu

Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa

Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta

Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa

Airbus A350 maaliongelmat

Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan

Norse Atlantic Airways

Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä

Lentokenttä

EU-määräykset muuttuvat syyskuun alussa – näin ne vaikuttavat turvatarkastuksiin lentokentillä

A321 Sharklet

Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat