24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan Teksti Benjamin Helander Kuva Flightradar24, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Venäjän ja Ukrainan ilmatilat ovat poissa pelistä, ja Iran uhkailee Lähi-idässä alueellisella eskalaatiolla, alkavat vaihtoehdot Euroopan ja Aasian välisillä lennoilla käydä kirjaimellisesti todella vähiin. Saksalainen uutistoimisto Reuters sanoitti aiemmin kuluvalla viikolla sen, minkä monet lentoliikenteen seurantapalveluja käyttävät ovat saattaneet jo kuukausien ajan huomata: länsimaiset lentoyhtiöt käyttävät jälleen melko yleisesti Afganistanin ilmatilaa ylilennoillaan. Niin tekee esimerkiksi Flightradar24 -palvelun mukaan päivittäisellä tasolla myös Finnair. Asiasta huomionarvoisen tekee se, että Yhdysvaltojen johtaman liittouman vetäydyttyä Afganistanista vuonna 2021, koko maan valtasi (takaisin) islamistinen ääriliike Taleban, joka on nyt kolmen vuoden ajan de facto hallinnut maata. Talebanin tavat hallita Afganistanin kansaa tiedetään varsin hyvin, mutta tähän aiheeseen liittyen yksi vaikutus oli lennonjohdon lakkaaminen Afganistanin ilmatilassa. Muun muassa siksi länsiyhtiöt lakkasivat tuolloin kolme vuotta sitten käyttämästä maan ilmatilaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAfganistan todella turvallisin reitti Aasiaan?Geopoliittinen tilanne Euroopan ja Aasian välillä on muuttunut hyvin radikaalisti elokuun 2021 jälkeen. Venäjän 17 miljoonan neliökilometrin laajuisen ilmatilan sulkeutuminen länsikoneilta vuonna 2022 ei ole varmasti enää minkään sortin uutinen. Sen vaikutuksesta Venäjän kiertävät lentoyhtiöt ovat siirtäneet Euroopan ja Aasian väliset reittinsä pääsääntöisesti Venäjän eteläpuolelle. Siellä Venäjän eteläpuolella pinta-alaltaan yksi suurimmista valtioista on Iran, joka on kuumentanut koko Lähi-idän ruutitynnyrin äärimmilleen viimeistään sen jälkeen, kun se huhtikuussa 2024 laukaisi ennennäkemättömän ja silmittömän ohjus- ja droonihyökkäyksen parin tuhannen kilometrin päässä rajoistaan sijaitsevaa Israelia vastaan, jonka Israel kaikeksi onneksi sai torjuttua liittolaisineen, eikä täysimittainen sota päässyt syttymään. Esimerkiksi yksin Singapore Airlinesilla on Flightradar24:n datan mukaan jopa yli 30 päivittäistä Afganistanin ylitystä. Tuo Iranin huhtikuinen hyökkäys sai Lähi-idän ilmatilaa käyttävät lentoyhtiöt harkitsemaan reitityksiään uudelleen. Huhtikuun puolenvälin jälkeen ylilennot Afganistanin ilmatilassa alkoivat lisääntyä siitä mitä ne olivat tuolloin kahden ja puolen vuoden ajan olleet. Tuolloin muiden muassa British Airways, Lufthansa, KLM ja Singapore Airlines - eräät maailman merkittävimmistä ja tunnetuimmista lentoyhtiöistä - siirsivät lentojaan Iranin ilmatilasta koilliseen Afganistanin puolelle. Kuitenkin vasta myöhemmät kesän tapahtumat ovat tehneet Afganistanista käytännössä arkipäiväisen ylilentoalueen. Israelin ja Hizbollahin väliset sotatoimet ovat vain kiihtyneet, ja terroristijärjestö Hamasin korkein poliittinen johtaja kuoli yleisen käsityksen mukaisesti Israelin järjestämässä pommi-iskussa hotellissa Iranin pääkaupungissa Teheranissa. Tämän seurauksena Iranin mahdollisesti huhtikuistakin massiivisempaa iskua Israeliin jatkoseurauksineen on pelätty jo useita viikkoja. Flightradar24:n datan mukaan ylilentojen määrä Afganistanin yli on seitsenkertaistunut elokuun 2023 jälkeen. Ja niinkin hurjalta kuin se tuntuukin, Afganistanin ilmatilaa pidetään nyt laajalti turvallisimpana tapana päästä Euroopasta Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan. Yhdellä ehdolla tosin...Kunhan lennätte riittävän korkealla Taleban-hallinto todellakin lakkautti kansainvälisesti tunnustetun aluelennonjohdon Afganistanin yllä noustuaan valtaan. Kun siis ylilennot saapuvat Afganistanin ilmatilaan Turkmenistanin tai Pakistanin kautta valmiiksi turvallisessa järjestyksessä, lentäjät kommunikoivat siellä keskenään radiolla. Finnairin Airbus A350 lentää Afganistanin yllä kohti Singaporea turvallisessa 39 000 jalan korkeudessa. KUVAKAAPPAUS: Flightradar24Afganistanin yli lentämiseen liittyy toinenkin epävarmuustekijä kuin aluelennonjohdon puuttuminen, joskin sen huomioon ottaminen on lentoliikenteen tapaan varmistuksen varmistamista. Reutersinkin haastattelemien ilmailun turvallisuusviranomaisten mukaan Afganistan tulee ylittää aina riittävän korkealla, vähintään 32 000 jalassa eli hieman vajaassa kymmenessä kilometrissä. Käytännössä kaikki kaukolennot lentävät yleensäkin vähintään noin korkealla. Tämä ohjeistus liittyy maasta ilmaan -ohjuksiin, jotka eivät ole tehokkaita enää noissa korkeuksissa. Afganistan on luonteeltaan epävakaa maa, ja siksi tuollaiset äärimmäisen pienet todennäköisyydet tulee ottaa huomioon. Jos pieni kevennys sallitaan vakavan aiheen keventämiseksi, Afganistanin yli ei siis tule lentää äidin ohjeiden mukaisesti hiljaa ja matalalla, vaan kovaa ja korkealla. Finnairkin käyttääSuosittu ilmaliikenteen seurantapalvelu Flightradar24 paljastaa tehokkaasti Afganistanin ylittäjät, ja sen dataa myös mainitussa Reutersin jutussa käytetään. Data osoittaa Afganistanin ilmatilan käyttöasteen kasvun ensin huhtikuussa ja sitten rajun kasvun heinäkuun lopun jälkeen. Tässä ollaan Finnairin A350:llä matkalla Helsingistä Delhiin. Afganistanin yllä se näyttää saaneen paljon seuraa muista länsikoneista. KUVAKAAPPAUS: Flightradar24Kuten todettua, myös tietyillä Finnairin lennoilla Afganistanin ilmatilaa käytetään. Ne ovat kaukolentoja Etelä-Aasiaan, kuten Intian Delhiin tai sitten Kaakkois-Aasiaan, kuten Thaimaan Bangkokiin tai Singaporeen. Lennoillaan Japaniin, Etelä-Koreaan tai Kiinaan Finnair ei sen sijaan Afganistanin yli lennä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAfganistanin lentoliikenne muutoinkin hengissäVälittömästi Talebanin noustua valtaan kolme vuotta sitten Yhdysvaltojen kaoottisen lähdön jälkeen, koko maa jäi ikään kuin kaaoksen valtaan. Kaaos ja lentoliikenne eivät sovi yhteen. Nyttemmin tilanne on hieman muuttunut, ja Afganistanissa - eräässä maailman eristyneimmistä ja eristetyimmistä maista - on sekä maan sisäistä lentoliikennettä että myös kansainvälistä sellaista. Jo melko pian Talebanin valtaannousun jälkeen dubailainen maahuolintajätti Dnata, joka muuten hoitaa myös esimerkiksi Lontoon Heathrow'n maapalvelut, lupautui hoitamaan Afganistanin lentokenttien maapalvelut. Samasta maasta tuli myös ensimmäinen ulkomainen lentoyhtiö, joka avasi reitin Kabuliin Talebanin valtaannousun jälkeen, nimittäin Emiratesin halpalentoyhtiö Flydubai. Turkish Airlinesilla on vyöllään valtioiden määrässä mitattuna maailman eniten lentoyhteyksiä, joten ei ole suuri yllätys, että myös se lentää suoraan Istanbulista Kabuliin. Niin ikään Afganistanin omat lentoyhtiöt, kuten EU:n mustalta listalta tutut Ariana Afghan Airlines ja KAM Air, lentävät maan sisäisen liikenteen lisäksi ainakin Kabulista, Heratista ja Kandaharista ulkomaille, kuten Arabiemiirikuntiin, Saudi-Arabiaan, Iraniin, Kuwaitiin ja Turkkiin. Mediatietojen mukaan myös Suomen rekisterissä oleva kone on Kabulissa käynyt Talebanin valtaannousun jälkeen. Suomalaisen yksityissuihkukoneita vuokraavan Jetfliten Dassault Falcon nimittäin haki Talebanin valtuuskunnan vuonna 2022 Kabulista Osloon neuvotteluihin. Lähteet: Reuters, Flightradar24, Simple Flying Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 18.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä 13.8.2024 Uutinen EU-määräykset muuttuvat syyskuun alussa – näin ne vaikuttavat turvatarkastuksiin lentokentillä 10.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella 3.8.2024 Lentokoneet Farnborough’n ilmailunäyttelyn lentokonetilaukset – mitä vaikutuksia niillä voi olla Suomeen ja kumpi voitti? 27.7.2024 Lentokoneet Embraerin E2-sarjan matkustajakoneet osaavat pian ensimmäisenä maailmassa tehdä lentoonlähdön automaattisesti 19.7.2024 Lentokoneet Finavian lentoasemien matkustajamäärät kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla – muusta Euroopasta ollaan silti reippaasti jäljessä yhdessä asiassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja