3.1.2023

19 vuotta tuotannossa saa riittää – Chrysler 300 poistuu Hemin karjaisun myötä takavasemmalle

Chrysler 300 on ollut yksi sitkeimmin tuotantolinjoilla koskaan pysyneistä amerikkalaisista automalleista. Kahdessa vuosikymmenessä Chryslerin sedan on ajanut Mercedes-Benzin alustalla Fiatin kautta Stellantiksen leiriin. Kiitos ja kumarrus tapahtuu pienen ja nopeasti myydyn erikoiserän kautta.

Chryslerin tämänhetkinen mallisto näyttää pieneltä ja ikääntyneeltä. 300-sedanin lisäksi kattaukseen kuuluu ainoastaan seitsemän vuoden malli-ikään ehtivä Pacifica -tila-auto. Ääni on kuitenkin muuttumassa kellossa radikaalilla tavalla, sillä 300:n poistuessa pian kuvioista, saa se seuraajia täyssähköautoista, kuten Airflow -konseptimallikin taannoin ennakoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2 200 kappaleen erikoiserä myi loppuun 12 tunnissa

Chrysler lopettaa pitkäikäisen full size -sedaninsa valmistuksen mallivuoteen 2023, ja siinä kyseeseen tulee vielä viimeisen kerran 6,4-litrainen Hemi V8. Erikoismalli kulkee 300C -mallimerkinnällä, joka vuosia sitten tarkoitti 5,7-litraista versiota Hemistä. Tämän erikoiserän yhteydessä 300C lainaakin voimalinjansa 300 SRT-8 -tehomallista, niin ikään vuosien takaa.

300C hoitaa varttimailin 12,4 sekuntiin.

Sama 392 kuutiotuuman voimanpesä on vuosien varrella laittanut vauhtia moniin SRT-merkinnällä voideltuihin Chryslerin, Dodgen ja Jeepin malleihin. Nyt Chrysler irroittaa laitoksesta vielä 15 heppaa aiempaa enemmän, mikä tarkoittaa 492 meikäläisen hevosvoiman tehoja ja 645 newtonmetrin vääntömomenttia. Moottorin ja 8-vaihteisen automaattilaatikon yhteistyönä auto kiihtyy 4,4 sekunnissa nollasta sataan, huippunopeuden ollessa 258 km/h.

Mainitut luvut (kulutuslukemia edes mainitsematta) ilmentävät eilispäivän tekniikkaa, joka on positiivisen kautta ajateltuna klassista muskeliautoa, katoavaa luonnonvaraa, jota monet tosifanit himoitsevat. Chrysler 300:n parhaat myyntivuodet ovat kaukana takanapäin, mutta siitä huolimatta 2 200 kappaleen erikoiserä myytiin vain 12 tunnissa loppuun. Autoista 2 000 kappaletta myytiin yhdysvaltalaisasiakkaille. Loput 200 autoa jäävät Kanadaan aivan kirjaimellisesti, sillä sehän on 300:n valmistusmaa.

Mersun perintö kummittelee edelleen alustassa

Kun Chrysler 300 eteni tuotantoon vuonna 2004, oli voimissaan sellainen konsernijärjestely, kuin DaimlerChrysler. Tuolta ajalta on peräisin monta tarinaa tekniikan keskinäisestä jakamisesta molempiin suuntiin, ja näin myös Chrysler 300:ssa on päästy nauttimaan Mercedes-Benzin alustageometriasta. Etu- ja taka-akselistot ovat sukua aikansa E- (W211) ja S-sarjojen alustoille. Osa komponenteista on lainattu jopa suoraan mainituista Mercedes-malleista.

Vuoteen 2010 valmistetusta ensimmäisestä sarjasta löytyi myös Mercedeksen 5-vaihteinen automaattivaihteisto sekä 3-litrainen dieselmoottori, ja autoa jopa valmistettiin G-sarjan Mercedeksen tuotantopaikassa Itävallan Grazissa.

300 Touring on tuulahdus ajalta, jolloin farmarit olivat suosiossa. Eräs Chrysler 300:n tunnuspiirteistä ovat olleet erilaiset maskityylit.

DaimlerChryslerin purkauduttua vaihtoi amerikkalaismerkki maisemaa italialaiskuvioihin, osaksi Fiat Chrysler Automobilesia. Vuosikymmenen taitteessa 300 siirtyi nykyiseen LD-sarjaansa, jossa uutta ovat lähinnä muutamat asiat korissa ja yksityiskohdissa. Tekniikkaan ei sen sijaan suurta muutosta tullut, vaan keulalla jatkoivat Chryslerin Pentastar- ja Hemi -perheiden bensiinimoottorit. Kolmen vuoden ajan Manner-Eurooppa sai todistaa myös italialaisvalmisteisella V6-dieselillä ryyditettyä versiota, joka (täysin yhteensopimattomasti) kantoi Lancia Theman nimeä.

Auton luonne on myös matkan varrella jonkin verran muuttunut. Jos aluksi kyse oli hieman omaperäisesti muotoillusta, mutta muutoin joukkoon sulautuneesta full size -sedanista, kääntyi käsite FCA-aikakaudella muskelisedaniin ja edelleen Stellantiksen aikana jopa retromallin piirteitä omaavaan sellaiseen.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Chrysler, Stellantis, Car and Driver Kuvat: Chrysler

Luetuimmat