Ajoneuvot Nimi muutettu 16.4.2020
Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti
Italialaista autoa ei luoda italialaisella logolla, mutta Fiat Chryslerille tämä oli yllätys.
Lanciaa jalompaa automerkkiä saa etsiä. Vuonna 1906 Torinon kaupungissa perustettu arvomerkki ehti innovoida valtavasti ennen vuonna 1969 tapahtunutta Fiatin haltuunottoa.
Vuoden 1922 Lancia Lambdaa pidetään maailman ensimmäisenä yrityksenä luoda itsekantava kori, vuoden 1948 Series 3 Ardea taas esitteli maailmalle viisivaihteisen vaihteiston. Vuoden 1950 Lancia Aurelia debytoi maailmaan ensimmäisen sarjatuotantoisen V6-moottorin. Lancia tunnettiin myös erillisjousitetuista akseleista aikana, jolloin jäykät etu-ja taka-akselit olivat normaaleja.
Innovatiiviset ratkaisut, erinomaisuuden tavoittelu ja monimutkaiset ratkaisut muistuttivat jopa Bugattia – myös yhtiöiden taloudellinen menestys kävi samaa polkua.
Fiatin siipiin
Vuonna 1969 Fiat osti Lancian ja liitti merkin konserniinsa. Se ei toki ollut tarinan loppu: edessä olivat upeat vuosikymmenet Stratoksen, 037:n, Delta S4:n ja Delta Integralen kaltaisten ralliautojen parissa.
Mutta mennään eteenpäin 1980-luvulle. Fiat-yhtymä ja Saab kehittivät yhdessä suurta sedania, ja vuosikymmenen puolivälissä julkaistiin Saab 9000, Fiat Chroma ja Lancia Thema. Vuonna 1987 joukko laajeni vielä Alfa Romeo 164:llä.
Ferrarin voimaa
Jokaisella versiolla oli omat erikoisuutensa. Themaa kiiteltiin, ja lippulaivaksi kehitettiin hohdokas erikoisversio Thema 8.32. Mallinimi viittaa kahdeksaan sylinteriin ja 32 venttiiliin – kone oli Ferrarin käsialaa, joskin esimerkiksi sytytysjärjestykseltään paremmin henkilöautoon sopivaksi muokattuna.
Vuosien edetessä Fiat tuntui vähän unohtaneen Lancian. Tekninen edistyksellisyys vaihtui Fiatien luksusversioihin. Pahin oli vasta edessä.
Chryslerin kuviot
Vuosikymmenen takainen lama käsitteli Yhdysvaltojen autoteollisuutta rankasti. Chrysler koki konkurssin niin kutsutun Chapter 11 -uudelleenjärjestelyn kautta ja 20 prosenttia yhtiöstä myytiin Fiatille. Sen myötä Fiat aikoi siirtyä Yhdysvaltojen markkinoille, Chrysler taas sai jalansijaa Euroopassa.
Valitettavasti toteutustapa oli kenties surkein mahdollinen: Chryslerin ehtaa detroitilaisuutta uhkuvia malleja muokattiin Lancioiksi pelkällä logon vaihdolla. Voyager-tila-autossa ei jaksettu vaihtaa edes nimeä.
Vuonna 2011 markkinoille saapui toisen sukupolven Lancia Thema: Chryslerin takavetoinen ja ehtaa amerikkaa uhkuva 300C-sedan yritti näytellä italialaista eleganssia tavalla, joka tuo lähinnä mieleen ohjaaja Quentin Tarantinon Kunniattomat paskiaiset -elokuvan italialaisia esittävät jenkit.
Chrysler 300C:tä myytiin Lancia Themaksi naamioituna lopulta vain vuodet 2011–2014. Sen jälkeen Fiat Chrysler Automobilen johtokin tajusi sen, mikä muille oli selvää alusta alkaen: brändi ja logo ovat eri asiat.
Nimi muutettu
Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa.
Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä.