26.3.2020

Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro

Volkswagen Taro

Kun nimi on Volkswagen ja malli Hilux: Volkswagen Taron tarina.

Volkswagen Taro on ihan tavallisen näköinen lava-auto, jota valmistettiin vuosina 1989–1997. Sen tavallisuuteen oli perin arkinen syy: rekisterikilpien välistä löytynyt auto oli lähes logoja vaille Toyota Hilux – se Pohjois-Amerikan ulkopuolella tavallisin lava-auto.

Yhteistyön taustalla oli kahden yhtiön tarpeet. 1980-luvun lopussa Volkswagenin hyötyajoneuvopuoli kaipasi tonniluokan avolavaa pienen Caddyn ja suurempien Transporterien väliin. Toyota taas halusi vahvistaa jalansijaansa Euroopan lava-automarkkinoilla. Nimeksi valikoitui Taro, joka joidenkin lähteiden mukaan tarkoittaa japaniksi vanhinta veljeä tai poikaa.

Taroa valmistettiin Volkswagenin hyötyajoneuvotehtaalla Saksan Hanoverissa ja Emdenissä sekä Toyotan Taharan tehtaalla Japanissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Työjuhta

Volkswagen Taro

Taron moottorivalikoima ei voimalla juhlinut, kyse oli työkalusta. Bensiinipuolelle tarjottiin takavetoista 1,8-litraista (83 hv), ja nelivedon kera 2,2-litraista (94 hv) ja 2,4-litraista (114 hv). Dieselpuolella tarjolla oli 2,4-litrainen ahtamaton työjuhta, jonka tehovalikoima alkoi 83 hevosvoimasta ja laski viimeisiksi vuosiksi 79 hevosvoimaan. Dieseliä tarjottiin taka- tai nelivetoisena.

Taron korimallit käsittivät lyhytohjaamoisen SingleCabin, pidemmän kaksiovisen XtraCabin sekä neliovisen DoubleCabin.

Volkswagen Taro
Taro XtraCab

Auton valmistus päättyi alkuvuodesta 1997 heikon kysynnän vuoksi. Seuraajaa saatiin odottaa vuoteen 2010 saakka, kunnes omaa tuotantoa oleva Volkswagen Amarok saapui markkinoille. Hilux sen sijaan on pysynyt myynnissä koko ajan – mikäs sen pysäyttäisi.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Volkswagen

Luetuimmat