23.4.2020

Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo

Cadillac Catera

Saksalaistehtaalta amerikkalaiseliittiin: Cadillac Catera oli uudella maskilla varustettu Opel Omega.

Opel Omega on monella tapaa aliarvostettu auto. Se on varsin mukava ja hyvä ajaa, ja tarjoaa nyt vielä parikymmenvuotiaana suurta hupia jääratakäytössä.

Suuri takavetoinen sedan oli myös eurooppalaisen kansanmerkkin viimeisiä yrityksiä kampittaa sittemmin premium-luokkaan irtautuneiden Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin menestystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omega ja V8?

Omegan takavetoisuus ei ehkä vuosituhannen vaihteessa ollut niin suuri myyntivaltti, miltä se nyt kuulostaa. Takavetorakenne mahdollisti kuitenkin kaikkea jännää, ja tutkipa Opel jopa Chevroletin V8-moottorin asentamista konepellin alle.

Cadillac ja Cindy

Cadillac Catera

Se ei kuitenkaan olisi ollut Omegan uran amerikkalaisin hetki. Jo vuonna 1996 General Motors esitteli Yhdysvaltojen markkinoille kansanriveistä eliittiin nostetun mallin: Omegasta tehtiin Cadillac Catera.

Opelin Rüsselsheimin tehtaalla siis valmistettiin  Cadillacia Opelien rinnalla. Ainoa moottorivaihtoehto oli 3-litrainen V6 ja vaihteistona tietysti 4-vaihteinen automaatti. Auto olikin varsinainen kansojen liitto: V6-moottori tuotettiin Englannissa, vaihteisto taas GM:n tehtaalla Ranskassa.

Cadillac Catera
Omegalla ajaneet tunnistavat tämän ympäristön.

Myyntiin haettiin apua Cindy Crawfordista ja iskulauseesta ”Caddy that zigs” Kenties se kannatti, sillä vuoteen 2001 mennessä kauppa kävi noin 95 000 Cadillac Caterasta.

Cadillac Catera
Catera sai kasvojenkohotuksen Omegan tapaan. Sport-mallin tunnistaa spoilerista, joka on kuin toiseen autoon suunniteltu.

Virheet toistetaan

General Motors  ei kerrasta oppinut, sillä jo vuonna 2005 yhtiö esitteli Saab  9-3 -pohjaisen Cadillac BLS:n, mutta se on toinen tarina.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: General Motors

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat