1.10.2020

Moottori 10/2020: mikä on paras kitkarengas, uusi ja vanha Land Rover Defender ja mitä Tuusulan rantatieltä löytää

Tuore Moottori tarjoaa sivuillaan runsaan kattauksen aiheita kitkarenkaiden vertailutestistä Tuusulanjärven Rantatien kulttuuriaarteisiin. Viemme uuden Land Rover Defenderin maastoon ja esittelemme autoklassikkona upean vuosimallin 1912 Daimler Mercedeksen.

Mikä kitkarengas kannattaa ostaa? Moottorin numerossa 10/2020 laitetaan nastattomat talvirenkaat ankaraan vertailuun. Vertailutunnelma taas on kaukana uuden ja vanhan Land Rover Defenderin kohtaamisessa, molemmat ovat voittajia. Lehdessä käsitellään myös kevytautojen karu kohtalo, Nuuksion patikointimaastot, Tuusulan rantatien matkailukohteet ja Autoliiton puheenjohtajan väistyvän puheenjohtajan Martti Merilinnan vankasti perustellut liikennenäkemykset.

Peräti 12-sivuinen rengasvertailu on lehden painavinta sisältöä: päärooli testissä on verrata, kuinka odotettu Michelin X-Ice Snow pärjää tuttuja kärkirenkaita vastaan. Michelinin lisäksi testissä on mukana viime vuoden voittaja Continental Conti Viking Contact 7, Nokian Hakkapeliitta R3, Goodyear Ultra Grip Ice 2. Testirenkaat ovat kokoa 225/50 R17. Lisää nastattomien talvirenkaiden vertailusta voit lukea täältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda e ja monta muuta

Odotettu täyssähköauto Honda E avaa lehden koeajo-osion. Onko sympaattisen ilmeen takana uusi hittituote, vai kätkevätkö kauniit kuoret karun totuuden? Tutustumme myös Renaultin E-Tech -hybridivalikoimaan Clion, Capturin ja Meganen parissa, ladattavia hybridejä edustavat myös Audi A6 50 TFSI e, BMW 530e ja uusi odotettu Ford Explorer. Koeajossa on myös Ford Focus Activen 1.0 Ecoboost MHEV -kevythybridi ja, Kia Ceed 1.6 CRDi Mild-Hybrid ja Volvo V60 B3. Tilaa tarvitseville tarjolla on Toyota Proace City Verso -tila-auto ja pikkupaku Toyota Proace City. Asuntoautona Moottorissa 10/2020 on LMC Element T638. Kaksipyöräisten parissa tutustumme Yamaha Xmax 300 -skootteriin ja Ducati Streetfighter V4:ään.

Koeajoista haastavin ja monin tavoin elämyksellisin suuntautui maastoon, jonne veimme Land Rover Defenderin kummankin sukupolven. Kokemus oli koeajajilleen monin tavoin avartava. Maantieltä ja etenkin maastosta sadut kokemukset automallin kyvyistä voi tiivistää seuraavasti: alkuperäinen maaseudun työkone ja savannien kasvatti sai urbaanin ja huippukehittyneen perillisen.

Upea kaunotar vuodelta 1912

Vanhempaa autokantaa edustaa klassikkokoeajoon saatu hulppeus: Daimler Mercedes Kettenwagen 37/90 vuodelta 1912!

Klassikko-juttusarjan auto saa kokeneen autotoimittajan huokailemaan: ajoelämys on hienoimpia ja mieliinpainuvimpia koko työuran varrelta. Autokaunotar muistuttaa hyvällä tapaa niistä ajoista, kun autoilu merkitsi vielä vapautta ja ylellisyyttä. Viisimetrinen 108-vuotias johtotähti on näyttävä ilmestys.

Moottori 10/2020 Daimler Mercedes Kettenwagen 37/90

Menneen maailman tunnelmaa luo puupanelointi kojelaudassa, askeettinen mutta tyylikäs mittaristo, puinen ohjauspyörä, istuinten musta nahkaverhoilu ja monet viimeistellyt yksityiskohdat.

Lihasvoimin maastoon

Liikumme tuoreessa lehdessä myös lihasvoimin, tällä kertaa kohteena on pääkaupunkiseudun luontokeidas Nuuksiossa. Vuonna 1994 kansallispuiston aseman saanut alue on patikoijille ja myös lapsiperheenä retkeileville oiva päiväretkikohde, jonka huolellisesti merkittyjen polkujen, sieniaarteiden, eläimistön, nuotiopaikkojen ja muiden elämysten äärelle on Helsingin keskustasta vain noin 30 kilometriä.

Tuusulanjärven Rantatien kulttuurikohteet tarkoittavat suomalaisten taiteilijasuuruuksien, kuten taidemaalarien ja kirjailijoiden, ateljeerakennuksia ja kotimuseoita, jotka sijaitsevat mukavan lähellä toisiaan. Halosenniemi on käyntikohteista kenties näyttävin.

Kerromme myös Autoliiton puheenjohtajana 12 vuotta työskennelleen Martti Merilinnan perustelluista näkemyksistä suomalaisen autoilun ja liikenteen kipukohdista ja mahdollisuuksista. Kerromme lisäksi, kuinka EU:n komission tiukka tulkinta ajokorttidirektiivistä hautasi kevytautot – ainakin toistaiseksi. Ja tutkimme tilastoja, ovatko 17-vuotiaat autoilijat uhka liikenneturvallisuudelle.

Moottorin voi ostaa myös digitaalisena näköislehtenä Lehtiluukku.fi -sivuston kautta.

Teksti: Moottori Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Vesa Eskola, Ville-Veikko Heinonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat