30.9.2020 Ajoneuvot Moottorin kitkarengastesti 2020: Michelinin uutuusrengas haastaa mestarit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime keväänä esitelty Michelin X-Ice Snow on tulevan talven jäätävin kitkarengasuutuus. Moottorin rengastestissä selviää, pystyykö se päihittämään parhaat kilpailijansa. Uusimman rengastestimme teemana on talvikauden merkittävin kitkarengasuutuus, joka tulee Ranskan suunnalta. Michelin korvaa pitkään malli-ikään yltäneen X-Ice Xi3:nsa vihdoin uudella X-Ice Snow -renkaalla.Valmistajan luotto tulokkaaseen on kova, sillä tänä vuonna myyntiin tullut rengas on ensi kevääseen mennessä kaupan peräti 123:ssa eri koossa. Kokonaan uusia kokoja tulee tarjolle yhteensä 42 kappaletta. Uusista kokovaihtoehdoista kaikki ovat vähintään 17-tuumaisia, mikä kertoo paljon autoalan nykysuuntauksesta. Pyöräkoot kasvavat uusien mallien myötä – valitettavasti ainakin osin mukavuuden kustannuksella. Niinpä mekin valitsimme testirenkaille koon 225/50 R17; testiautona toimi tämän syksyn nastarengastestimme tapaan Škoda Superb.Michelin lupaa X-Ice Snow:lle tuntuvaa suorituskykyharppausta verrattuna edellismalliin, jonka pito lumella ja jäällä oli jo jäänyt tuoreimpien kilpailijoiden varjoon. Talvirengasosaamista ranskalaisilla riittää, edustaahan Michelinin nastarengas X-Ice North 4 tämän hetken selvää parhaimmistoa omassa kategoriassaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaat kitkat vastassaUuden kitkarenkaan todellista tasoa lähdettiin testaamaan kolmen kovan kirittäjän voimin. Itseoikeutettu kruunun puolustaja on Continental Conti Viking Contact 7, joka on vuonna 2018 tapahtuneen ensiesittelynsä jälkeen hallinnut kitkarengastestejä melkoisen suvereenisti – edellisvuonnahan rengas voitti nastattomien 16-tuumaisten talvirenkaiden testimme selvin lukemin.Michelinin toiseksi haastajaksi valitsimme kotimaisen Nokian Hakkapeliitta R3:n. Sekin on monivuotinen kestomenestyjä, mutta jäänyt hyvistä otteistaan huolimatta viime vuosina hieman Continentalin varjoon.Kolmantena renkaana otimme mukaan Goodyearin Ultra Grip Ice 2:n, joka on aiemmissa testeissämme osoittanut olevansa erityisen pätevä märällä ja kuivalla asvaltilla. Näin pääsimme tarkasti kartalle myös siitä, mitkä ovat Michelinin kyvyt leudoilla talviteillä – jotka ovat etenkin Etelä-Suomessa olleet viime aikoina vallitsevina.Kitkarengastestin täydelliset tulokset selviävät 30.9. ilmestyvästä Moottorin numerosta 10/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisesti Lehtiluukusta. Testirenkaat, koko 225/50 R17 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Michelin X-Ice Snow Nokian Hakkapeliitta R3 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen