30.9.2020 Ajoneuvot Moottorin kitkarengastesti 2020: Michelinin uutuusrengas haastaa mestarit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime keväänä esitelty Michelin X-Ice Snow on tulevan talven jäätävin kitkarengasuutuus. Moottorin rengastestissä selviää, pystyykö se päihittämään parhaat kilpailijansa. Uusimman rengastestimme teemana on talvikauden merkittävin kitkarengasuutuus, joka tulee Ranskan suunnalta. Michelin korvaa pitkään malli-ikään yltäneen X-Ice Xi3:nsa vihdoin uudella X-Ice Snow -renkaalla. Valmistajan luotto tulokkaaseen on kova, sillä tänä vuonna myyntiin tullut rengas on ensi kevääseen mennessä kaupan peräti 123:ssa eri koossa. Kokonaan uusia kokoja tulee tarjolle yhteensä 42 kappaletta. Uusista kokovaihtoehdoista kaikki ovat vähintään 17-tuumaisia, mikä kertoo paljon autoalan nykysuuntauksesta. Pyöräkoot kasvavat uusien mallien myötä – valitettavasti ainakin osin mukavuuden kustannuksella. Niinpä mekin valitsimme testirenkaille koon 225/50 R17; testiautona toimi tämän syksyn nastarengastestimme tapaan Škoda Superb. Michelin lupaa X-Ice Snow:lle tuntuvaa suorituskykyharppausta verrattuna edellismalliin, jonka pito lumella ja jäällä oli jo jäänyt tuoreimpien kilpailijoiden varjoon. Talvirengasosaamista ranskalaisilla riittää, edustaahan Michelinin nastarengas X-Ice North 4 tämän hetken selvää parhaimmistoa omassa kategoriassaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaat kitkat vastassa Uuden kitkarenkaan todellista tasoa lähdettiin testaamaan kolmen kovan kirittäjän voimin. Itseoikeutettu kruunun puolustaja on Continental Conti Viking Contact 7, joka on vuonna 2018 tapahtuneen ensiesittelynsä jälkeen hallinnut kitkarengastestejä melkoisen suvereenisti – edellisvuonnahan rengas voitti nastattomien 16-tuumaisten talvirenkaiden testimme selvin lukemin. Michelinin toiseksi haastajaksi valitsimme kotimaisen Nokian Hakkapeliitta R3:n. Sekin on monivuotinen kestomenestyjä, mutta jäänyt hyvistä otteistaan huolimatta viime vuosina hieman Continentalin varjoon. Kolmantena renkaana otimme mukaan Goodyearin Ultra Grip Ice 2:n, joka on aiemmissa testeissämme osoittanut olevansa erityisen pätevä märällä ja kuivalla asvaltilla. Näin pääsimme tarkasti kartalle myös siitä, mitkä ovat Michelinin kyvyt leudoilla talviteillä – jotka ovat etenkin Etelä-Suomessa olleet viime aikoina vallitsevina. Kitkarengastestin täydelliset tulokset selviävät 30.9. ilmestyvästä Moottorin numerosta 10/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisesti Lehtiluukusta. Testirenkaat, koko 225/50 R17 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Michelin X-Ice Snow Nokian Hakkapeliitta R3 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?