Ajoneuvot | Testit | Uutinen | 3.12.2019

Moottorin suuri kitkarengastesti: ostaisiko tutun vai tuntemattoman renkaan?

Parhaat nastattomat talvirenkaat yltävät jo nastarenkaiden tasolle miltei kelillä kuin kelillä. Mutta miten käy, kun verrokiksi otetaan muutama vähemmän tunnettu kitkarengas?

Jaa artikkeli

Moottorin tämän syksyn talvirengastestien sarja on edennyt jo kolmanteen osaan. Ensimmäisessä, numerossa 10/2019 julkaistussa jutussa vertailimme erityyppisiä renkaita tulevan tieliikennelain hengessä; tuohon testiin ottivat osaa nastarengas, pohjoismainen kitkarengas, Keski-Euroopan kitkarengas, niin kutsuttu välikelin rengas sekä kesärengas.

Tämän, kohuakin herättäneen ”poikkitieteellisen” testin jälkeen oli aika katsoa, millainen varsinaisten talvirenkaiden tämän syksyn sato on, ja miten ne pärjäävät toisiaan vastaan.

Toisessa testiartikkelissa, joka julkaistiin Moottorissa 11/2019, luupin alle joutuivat nastarenkaat, ja nyt on vuorossa nastattomien talvirenkaiden testi. Numerossa 12/2019 olevaan testiin osallistuu seitsemän kitkarengasta – kaikki pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja kumeja. Rengaskokona tuttu suosikki 205/55 R16.

Tutut vastaan tuntemattomat

Toisin kuin nastarenkaiden maailmassa, kitkakumien puolella ei tänä vuonna juhlittu uutuustuotteilla. Niin Continental Conti Viking Contact 7, Goodyear Ultra Grip Ice 2, Nokian Hakkapeliitta R3 kuin Pirelli Ice Zero FR ovat ennestään tuttuja renkaita.

Niinpä otimme näiden ”merkkirenkaiden” kirittäjiksi testiin hieman tuntemattomammat ja halvempaa hintaluokkaa edustavat renkaat – Falken Espia EPZ 2:n, Maxxis Arctic Trekker SP-02:n ja Toyo Observe GSI-5:n.

Ydinkysymys on siis sama kuin nastarenkaiden testissä: onko kalliimpi merkkirengas aina oletusarvoisesti parempi, ja pärjääkö edullisemmalla kitkarenkaalla suomalaisen talven muuttuvissa olosuhteissa? Tämä kaikki selviää 4. joulukuuta, kun tuorein Moottori 12/2019 ilmestyy. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

  • Continental Conti Viking Contact 7
  • Falken Espia EPZ 2
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • Maxxis Arctic Trekker SP-02
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli Ice Zero FR
  • Toyo Observe GSI-5

Jaa artikkeli

Keskustelu