5.2.2020

Michelin X-Ice Snow – uutuusrengas pyrkii kitkarenkaiden ykköseksi

Michelin X-Ice Snow kitkarengas nastaton talvirengas

Uusi kitkarengas Michelin X-Ice Snow pyrkii haastamaan Continentalin hallitseman nastattomien talvirenkaiden kärkipaikan.

Keskieurooppalaisten rengaskonsernien Pohjoismaiden-valloitus jatkuu, mitä tulee meikäläisiin oloihin tarkoitettuihin talvirenkaisiin. Sekä ranskalainen Michelin että saksalainen Continental ovat viime aikoina onnistuneet luomaan renkaita, jotka ovat omissa kategorioissaan peitonneet jopa alan konkarin Nokian Renkaiden osaamisen. Nyt pohjoismaisten kitkarenkaiden valikoima laajenee uudella Michelin X-Ice Snow -renkaalla, joka haastaa luokan ykköstilaa tällä hetkellä hallussaan pitävän Continental Conti Viking Contact 7:n.

Michelin X-Ice Snow kitkarengas nastaton talvirengas

Viimeksi mainittuhan esitti taas yhden harppauksen kitkarenkaiden saralla, ja pito jäällä sekä lumella yhdistettynä yllätyksettömään käytökseen takasivat rengastestimme ylivoimaisen voiton.

Michelin on niin ikään uudella kitkarenkaallaan tosissaan liikkeellä. Tuoreessa muistissa on vielä valmistajan testimenestys nastarenkaissa: toissa vuonna esitelty 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 nousi toisessa rengastestissämme suoraan nastarenkaiden ykköseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parannusta miltei kaikessa

Nyt esiteltävä Michelin X-Ice Snow korvaa vuosikausia myynnissä olleen X-Ice Xi3 -kitkarenkaan, jonka pito lumella ja jäällä on jäänyt jo tuoreimpien kilpailijoiden varjoon.

Michelin lupaa, että uutuusrengas tarjoaa edeltäjäänsä nähden 4 prosenttia paremman pidon lumella, ja jääpidon kerrotaan kohentuneen niinkin paljon kuin 8 prosenttia. Selvää parannusta on luvassa myös vesiliirto- ja loskaliirto-ominaisuuksiin.

Michelin X-Ice Snow kitkarengas nastaton talvirengas

Myös taloudellisuus lienee paremmin hanskassa, sillä vierinvastuksen kerrotaan pienentyneen yhdeksällä prosentilla. Melutason Michelin kertoo pysyneen samalla linjalla edeltäjärenkaan kanssa.

Valmistaja painottaa tuttuun tapaansa myös sitä, että rengas kestää kulutusta tuntuvasti kilpailijoita paremmin, ja että renkaan ominaisuudet heikkenevät iän myötä muunmerkkisiä vähemmän. Näin pitoa pitäisi ikääntyneellä renkaalla olla muita runsaammin.

Michelin X-Ice Snow kitkarengas nastaton talvirengas

Lisää kokoja yläpäähän

Lopullinen totuus X-Ice Snow -renkaan paremmuudesta selviää ensi syksynä julkaistavassa uusimmassa rengastestissämme, mutta ensituntumat Ruotsin Uumajassa järjestetyssä esittelytilaisuudessa lupaavat hyvää.

Erityisesti kääntyvyys jääradan mutkiin Volkswagen Golf -testiautolla oli nöyrää, ja pidon rajan pystyi helposti kontrolloimaan ohjauspyörän takana – ominaisuus, johon kitkarenkaita ei vielä muutama vuosi sitten pystytty jäällä yhdistämään.

Michelin X-Ice Snow kitkarengas nastaton talvirengas

Michelin X-Ice Snow tulee tarjolle niin henkilöautoihin tarkoitettuna painoksena että katumaastureihin suunniteltuna X-Ice Snow SUV -versiona.

X-Ice Snow -tuoteperhettä kaupataan kaikkiaan 123 eri koossa, joista peräti 42 on uusia. Näistä tänä vuonna tulee myyntiin 82 kokoa, jotka kattavat 85 prosenttia myynnistä; loput 41 kokoa ovat luvassa kauppoihin ensi vuoden keväällä. Uudet koot sijoittuvat 17-tuumaisista ylöspäin – koko valikoima ulottuu kapeasta 175/70 R14 -koosta aina jättimäiseen 285/45 R22 -renkaaseen asti.

Michelin X-Ice Snow kitkarengas nastaton talvirengas

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Michelin

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat