5.12.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: edelleen kaksijakoista kitkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastattomien talvirenkaiden testimme paljasti, että pidon vaihtelut ovat edelleen kitkarenkaiden käyttäjille arkipäivää. Jos alle valitsee lisäksi huonot renkaat, kitkan puute yllättää vieläkin selvemmin. Moottorin tuorein rengastesti kokoaa yhteen seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltua nastatonta talvirengasta – näistä neljä eli Continental, Goodyear, Nokian ja Pirelli edustavat niin kutsuttuja tunnettuja merkkirenkaita, kun taas Falken, Maxxis ja Toyo kuuluvat hieman tuntemattomampien kumien kategoriaan. Palaamme testin yksityiskohtaisempiin tuloksiin myöhemmissä jutuissamme, mutta sitä ennen sananen testin yleispätevistä havainnoista. Testissä kävi nimittäin jälleen kerran ilmi nastattomien talvirenkaiden erityisominaisuudet meikäläisessä talvessa. Tätä asiaahan sivusimme ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme, jossa talvikokeisiin osallistui viisi erityyppistä rengasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isoimmat erot jäällä ja sulalla Vaikka parhaat kitkarenkaat ovat vuosien varrella kehittyneet todella paljon ja yltävät melkein kaikessa jopa nastarenkaiden tasolle, pidon vaihtelut ajoalustasta riippuen kannattaa ottaa ratin takana edelleen huomioon. Jäinen tie on nastattomalle talvirenkaalle yhä se haasteellisin olosuhde. Karhealla jäällä nykyaikainen kitkarengas pitää yllättävän hyvin, mutta kiillottuneella jäällä pito on korkeintaan keskinkertaista luokkaa. Tilannetta korostaa se, että testiin osallistuneiden renkaiden pitotasossa oli jäällä huimia vaihteluja. Sen sijaan lumella kitkarengas on parhaimmillaan. Testirenkaiden keskinäiset erot kaventuvatkin lumella odotetusti, mutta hyvät erottuvat huonoista myös näissä olosuhteissa. Mitä tulee sulaan keliin, talvikuukausina kuivalla ja märällä asvaltilla ajetaan yhä enemmän. Valitettavasti pohjoismaiset talvirenkaat eivät ole näissä olosuhteissa parhaimmillaan: huomattavan pitkät jarrutusmatkat kannattaa sisäistää erityisesti sateella ajettaessa, eli ajonopeutta on syytä suosiolla laskea. Etenkin, jos on valinnut renkaansa väärin – sulalla kelillä erot parhaan ja huonoimman kitkarenkaan välillä venyivät yllättäen jopa yhtä suuriksi kuin jääkokeissa. Koko testiartikkeli julkaistaan 4.12. ilmestyneessä Moottorin numerossa 12/2019. Lehden voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Continental Conti Viking Contact 7 Falken Espia EPZ 2 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Maxxis Arctic Trekker SP-02 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli Ice Zero FR Toyo Observe GSI-5 Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku